A társaságiadó-kedvezmény rendszerének (TAO) 2011-es létrehozása óta a magyar labdarúgásban 9015 programot nyújtottak be a sportszervezetek 379,3 milliárd forintos támogatási igénnyel, ebből 196,7 milliárd forintot hagytak jóvá – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ). Roskó Zoltán, az MLSZ operatív igazgatója hangsúlyozta, ez 52 százalékos aránynak felel meg, ami azt tükrözi, hogy szigorú az értékelés. Az odaítélt forrásoknak a 83 százalékáról, 163 milliárd forintról rendelkeznek támogatási igazolással az érintett egyesületek, vagyis ténylegesen ennyit hívtak le eddig. A 163 milliárd forintból 101 milliárd került amatőr sportszervezetekhez, 62 pedig hivatásos klubokhoz és kiemelt utánpótlásképző központokhoz, amelyek együttesen a teljes keret 54 százalékát költötték infrastruktúra-fejlesztésre, 42 százalékot utánpótlás-nevelésre, 4 százalékot pedig egyéb célokra, például képzési költségekre vagy nem utánpótlás-neveléssel kapcsolatos személyi kiadásokra.
Emellett a saját TAO-programjaira eddig 66 milliárd forintot használt fel az MLSZ, vagyis a sportszervezetek programjaival együtt 2011 óta a társaságiadó-kedvezmény révén 229 milliárd forint áramlott a magyar futballba – ismertette Roskó Zoltán. Ez ideig saját támogatási forrásainak 87 százalékát három fejlesztési területre fordította a szövetség: 22,4 milliárd forintot az amatőr labdarúgásra, 19 milliárdot infrastruktúrára, 15,9-et pedig utánpótlásra. Az MLSZ operatív igazgatója szerint az amatőr labdarúgás támogatásának legfontosabb eleme a klubok versenyeztetési költségeinek drasztikus csökkentése. Míg például egy megyei I. osztályú csapat esetében a szövetségnek fizetett versenyeztetési költség, a korosztályos csapatokat is ideértve, egy idényre 2010-ben 1,2 millió forintot tett ki, addig ma már csak 160 ezret. Véleménye szerint ez a fajta költségátvállalás az egyik leghatékonyabb támogatási forma, hiszen a kluboknak pénzmozgás és adminisztráció nélkül javul a pénzügyi pozíciójuk. Az infrastruktúrába, illetve az utánpótlásba fektetett milliárdoknak is van látható eredményük, hiszen 2010 óta 1112 új futballpálya épült, 1513 sporttelepet újítottak fel, a játékosok száma 125,2 ezerről 266,1 ezerre, a csapatok száma pedig 7800-ról mintegy 12 ezerre nőtt.
Ahhoz, hogy valaki TAO-forrásra pályázzon, elengedhetetlen az értékelési elvek és az elszámolási útmutató ismerete – mutatott rá Roskó Zoltán. Mint mondta, ahogy a többi TAO-körbe tartozó látványcsapatsportnál, úgy a labdarúgásnál is 2014 óta tartozik a szakszövetség – vagyis a labdarúgás esetében az MLSZ – feladatkörébe az ellenőrzés, amit korábban a Nemzeti Sport Intézet koordinált. Bár évente mintegy 1200-1300 új pályázat készül el, körülbelül évi 1800 elszámolás érkezik be a szövetséghez, a különbség abból adódik, hogy majdnem minden második sportszervezet nem fejezi be egy éven belül a beruházását, fejlesztését, ezért hosszabbítást kér. Az MLSZ saját programjainak, illetve a klubok 300 millió forint feletti programjainak ellenőrzése az Emberi Erőforrások Minisztériumának a hatáskörébe tartozik, minden más esetben a labdarúgó-szövetség végzi a kontrollt.
Tételesen ellenőriz a szövetség
A jogszabály előírja, hogy ne csak szúrópróba-szerűen, hanem tételesen minden egyes számlát vizsgáljon át az MLSZ, amely 2014 óta 3542 programot vett górcső alá. A 39,16 milliárd forint értékben ellenőrzött programok közül 36,79 milliárdnyit rendben találtak. Értelemszerűen a két összeg különbségét, 2,37 milliárd forint visszafizetését rendelték el, ezen belül 1,68 milliárdot érintett szabálytalanság, 690 milliót pedig egyszerűen nem használtak fel a kedvezményezettek.
A szabálytalanságokat is két típusra lehet bontani: közel 370 millió forinttal el sem számoltak, 1,31 milliárd esetében pedig nem volt elfogadható az elszámolás, jellemzően nem támogatható beszerzés vagy túlárazás miatt. Összességében tehát a megítélt összegek 4,3 százalékát használták fel bizonyítottan szabálytalanul a csaknem 40 milliárdos támogatást érintő ellenőrzések szerint.
Roskó Zoltán emlékeztetett, hogy 2017 óta teljesen papírmentes az elszámolás, a sportszervezetek akár havonta vagy negyedévente is feltölthetik a dokumentumaikat. Az online felületre beérkező elszámolások alapján megvalósul a tételes ellenőrzés, de évente mintegy 120 helyszíni szemlét is tartanak, egyre több alkalommal nem előre bejelentett módon. Így megbizonyosodhatnak arról, megvannak-e a beszerzésben megjelölt eszközök, sportfelszerelések, megvalósultak-e a beruházások, vagy van-e edzés az adott helyszínen a klub által megjelölt időpontban. Az építésiengedély-köteles beruházásoknál egyébként minden esetben elvégzik a műszaki ellenőrzést, hiszen ez a támogatás folyósításának előfeltétele. A fenti intézkedések együttes hatására egy százalék alá csökkent az elszámolást be nem nyújtó szervezetek aránya.
Nem csak pletyka a visszaosztás
Az ellenőrzések, illetve a szankciók kapcsán az MLSZ elnökségének elvárása, hogy egyrészt legyenek rendkívül szigorúak, amikor megalapozott a csalás gyanúja, másrészt viszont kapjanak meg minden segítséget a klubok, senki se vesszen el az adminisztráció útvesztőjében. Éppen ezért három szinten nyújt az MLSZ tájékoztatást: a megyei szövetségeknél, a régiós ügyfélszolgálatoknál, illetve szükség esetén az országos központból. Súlyos szabálytalanságok miatt eddig 16 sportszervezetet zártak ki a rendszerből egy–három évre, de további 81 kizárás is folyamatban van. Ezeken kívül 12 feljelentést tettek, valamint 30 olyan büntetőeljárásról tudnak még, amelyeket nem a szövetség kezdeményezett. Decemberben online bejelentő felület is indult a visszaélések feltárására, ahol a szövetség garantálja a bejelentők anonimitását.
Az operatív igazgató sem állítja, hogy légből kapott pletyka lenne a visszaosztás, miszerint tisztességtelen közvetítők vagy a vállalkozások egy része legalább 10, de akár 40-50 százalék visszafizetése mellett kínálna egyes kluboknak TAO-támogatást. Azok a klubvezetők, akik partnerek ebben a tisztességtelen alkuban, amellett, hogy bűncselekményt követnek el, végeredményben a közvetítői díjat a támogatás terhére fizetik ki. Példaként felhozta, hogy ha valaki a 100 egységnyi programja alapján 90 százalékos támogatásra jogosult, de abból 40-et vissza kell adnia, máris hiányzik a kiadások fedezetének a fele.
Saját forrásból aligha képes pótolni a hiányt, különben nem ment volna bele a visszás együttműködésbe, az MLSZ-nél viszont bankkivonattal kell igazolnia, hogy 90 egység támogatással ténylegesen rendelkezett. Ilyenkor a hiányt túlárazással vagy fiktív számlákkal próbálják eltüntetni, amelyekkel óriási kockázatot vállalnak, az ellenőrzések során nagy valószínűséggel fenn is akadnak a rostán – tette hozzá Roskó Zoltán.
A szabálytalanságok kiszűrése mellett legalább olyan fontos, hogy a klubok a jelenlegi támogatások bázisán reális, hosszú távon fenntartható működési modelleket alakítsanak ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.