Holnap lesz egy éve, hogy Magyarországon elindult az azonnali fizetési rendszer (afr).
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) által kezdeményezett fizetési rendszer abból a szempontból számít unikálisnak a világban, hogy más országokkal szemben Magyarországon a teljes bankrendszer átállt a hét minden napján, 24 órában, maximum 5 másodperc alatt lebonyolódó átutalásokra – a legtöbb helyen a világban ez a szolgáltatás önkéntes alapon zajlik, a csatlakozók az ügyfeleik jobb kiszolgálása érdekében döntenek az azonnali átutalás bevezetéséről.
Kevés adat áll még rendelkezésre a folyamatok pontos értékeléséhez, a jegybank egyelőre csupán a harmadik negyedévi adatokat közölte.
Ráadásul az új és új elemeket csak fokozatosan vezetik be.
Legutóbb, 2020. szeptember elsejétől, a vállalati kötegelt, valamint az értéknapos és a rendszeres átutalások kerültek be a rendszerbe. Az adatok azt mutatják, hogy az azonnali fizetés valóban teret nyert az átutalási forgalomban. A harmadik negyedévben 32,8 millió tranzakciót indítottak az afr-ben, ez 5,1 százalékkal haladta meg a második negyedév adatait; ezek szerint a lakossági átutalások több mint 90 százaléka ebben a rendszerben történik. Ha pedig azt nézzük, hogy a 10 millió forint alatti átutalások értékében – hiszen ekkora összeghatárig lehet használni a rendszert – a harmadik negyedévi 6195 milliárd forintos forgalom mekkora arányt képvisel, akkor 43,6 százalékos az afr-tranzakciók súlya.
A vállalati tranzakciók nagyobb arányú bekapcsolódása után ez a részesedés vélhetően tovább nő.
A jegybank egyik célja az volt, hogy az afr „kötelező” jellege révén a hazai hagyományos pénzforgalmi szolgáltatók erősítsék pozíciójukat a bankfüggetlen fintech és bigtech cégekkel szemben, amelyek több – jellemzően ázsiai – országban
lényegében átvették a felügyeletet a pénzforgalom nagy része felett.
Az MNB terveinek sikerét, az azonnali fizetési rendszer társadalmasítását ugyanakkor egyelőre blokkolja, hogy a megoldás nem tud elterjedni a fizetési forgalomban, aminek – a technológiai nehézségeken túl – a tranzakciós illeték (trill) az oka. Míg a bankkártyás forgalom után a pénzintézetek a kibocsátott kártyák számához köthető trillátalányt fizetnek, addig az afr esetében tranzakciónként vetik ki az illetéket – csak a 20 ezer forint alatti lakossági utalások mentesek ez alól.
A jegybanki felosztás nem ad lehetőséget pontos számításra, hogy mekkora illetékfizetéstől mentesít összességében a szabályozás, mivel az MNB a 0–10 és a 10–50 ezer forint közötti egyedi utalásokat mutatja be. Ha a tavalyi harmadik negyedévben az átutalások számának 63,3 százalékát kitevő, maximum 50 ezer forintos utalások teljes értékével számolunk (bár az említett 20 ezer forint a határ, ráadásul csak a lakossági tranzakciókra), abban az esetben is 2,1 milliárd forint lenne a be nem fizetendő illeték mértéke. Összehasonlításképp: az 50 ezer és 1 millió forint közötti átutalások után a tavalyi harmadik negyedévben 14,7 milliárd forint az illetékfizetési kötelezettség.
Ilyen tételek mellett rendkívül nehéz meglépni az MNB által elvárt csomagárazást, amelytől a jegybank az azonnali fizetés még nagyobb térnyerését várja, azt, hogy a mindennapi pénzforgalomban is általánossá váljon a pénzátadás-pénzküldés afr-es módja. A hazai pénzintézetek ugyan megkezdték az átutalási, kártyás fizetési és készpénzfelvételi tranzakciókat mindössze egyetlen, fix havi díj fejében ingyen kínáló lakossági számlacsomagok összeállítását, ám ezek árazása épp a trill miatt jelenleg olyan magas, hogy a keveset tranzaktáló ügyfélnek bizonyosan nem éri meg ezekből választani – s amíg ez így lesz, addig a trillmentes tranzakciókat kínáló alternatív szolgáltatók versenyelőnye megmarad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.