Szerbiában tavaly a személygépkocsik és autóalkatrészek behozatalával foglalkozó szervezetek szövetségének adatai szerint 30 416 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 16 százalékkal több, mint 2020-ban.
Az állam támogatja ugyan az elektromos meghajtású autók vásárlását, ennek ellenére az eladott járművek közül mindössze 50 a villanyautó.
Ezek többségét pedig nem magánszemélyek, hanem cégek vásárolták. Amennyiben az okokat keressük, hogy miért ilyen lassú az elektromos járművek piacának bővülése, akkor a magas ár és töltőállomások csekély száma lehet a háttérben. Eddig ugyanis az egész ország területén mindössze nyolc nyilvános töltőállomást létesítettek.
A 2022 januárjában meghozott kormányrendelet alapján a személyautók és teherszállító járművek vásárlása esetén 5000 eurós állami támogatás vehető igénybe, ha tisztán elektromos meghajtású járműről van szó. Az úgynevezett plug-in hibridek esetében a támogatás járművenként 3500 euró, ha a szén-dioxid-kibocsátás nem haladja meg az 50 g/km-es határértéket. Amennyiben ez utóbbi határérték 140 g/km-ig terjed, 2500 eurós állami támogatás igényelhető. Elektromos meghajtású kerékpárok esetében típustól és fajtától függően 200-500 eurós támogatás igényelhető.
A hagyományos gépjárművek eladása januárban 15 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet Szerbiában. Míg idén az év első hónapjában 1250 új autót jegyeztek be, tavaly ez a szám 1098 volt. A legnépszerűbb márka a megvásárolt új autók esetében a Skoda volt tavaly, 4575 új autót adtak el Szerbiában. A további népszerűségi sorrend: Fiat (2665), Toyota (1704), Renault (1561), Kia (1543), Hyundai (1414), Dacia (1055).
A használt járművek piacán Szerbiában 20-30 százalékkal emelkedtek az árak egy év alatt. Leginkább a 3-5 ezer eurós használt autók a keresettek. Mintegy 150 ezer használt autót adtak el 2021-ben. A tavaly értékesített használt gépkocsik 65 százaléka dízelüzemű volt. Hatalmas a használt autók importjának aránya.
Még mindig a régi, 20 éves autókat forgalmazzák az autókereskedők.
Korábban emlegették, hogy betiltják a 10 évnél idősebb járművek behozatalát, de ez végül nem történt meg. Az új autók behozatalát tekintve Szerbia rossz helyzetben van. A polovniautomobili.com használt autókat forgalmazó portál adatai szerint
Szerbia polgárainak 40 százaléka hajt olyan járművet, amely átlagosan 15 éves, és amelynek értéke ezer és kétezer euró között mozog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.