Annak ellenére, hogy a Manchester United szurkolóinak köreiben éppen egy kisebb palotaforradalom zajlik a menedzser, José Mourinho ellen – tekintve, hogy a csapat emberemlékezet óta nem produkált ilyen pocsék szezont, a mutatott játékról nem is beszélve –, a vörös ördögök vezetősége köszöni szépen, nagyon is jól van. Hasonlóan nagy márka lett, mint Amerikában a Dallas Cowboys, egyre inkább sikerül meghódítani az ázsiai piacot is, és nem utolsó sorban megint valamiben első lett.
A CSM Sport & Entertainment, amely az öt nagy európai topligát (spanyol, angol, német, olasz, francia) vizsgálta, megállapította, hogy
a Manchester United számára folyik be a legtöbb pénz szponzorációból. Az angol csapat 68 üzleti szerződéssel rendelkezik, amelyből jelenleg évi 269 millió eurót zsebelnek be.
Őket követi a Barcelona, amelynek 43 partnerétől 261 millió euró landol a számláján. Pedig a gránátvörös-kékek még vesztettek is tavalyi támogatóik közül, de az új megállapodásokkal még túl is szárnyalták az előző évi összértéket.
Bronzérmes lett a Bayern München, a németek 29 megállapodásból 180 millió eurós bevétellel számolhatnak, ami leginkább a négy újonnan érkező partnernek köszönhető.
Felettébb meglepő, hogy a mostanában mindig mindenben első Real Madrid – amely nemrégiben kötötte meg a világ legdrágább mezéről szóló megállapodást az Adidasszal – csak negyedik a ranglistán. Ha közelebbről nézzük a tényeket, tulajdonképpen nem is csoda, hogy lecsúsztak, hiszen
az elmúlt időszakban nyolc szponzort is elvesztettek,
míg újoncként egyedül csak a ManBetX sportfogadót sikerült meghódítani. A blancók tehát csak 19 támogatótól kapják a beérkező 178 millió eurót. Az is megérne egy misét, hogy vajon a madridiak vezetősége végzi rosszul a dolgát, vagy a vállalatok nem látnak valamiért potenciált a fővárosi alakulatban.
A királyi gárdától alig lemaradva a Chelsea tanyázik az ötödik helyen a 18 támogatótól beáramló 154 millióval.
Külön érdemes megemlékezni a Borussia Dortmundról, amelynek több támogatója van, mint bármelyik top 10-es klubnak, azonban a 71 szponzortól – félelmetes szám a nehézsúlyú klubokhoz képest – mindössze csak 80 millió euró folyik be.
Az elmúlt évek finanszírozási tendenciáit figyelembe véve egyáltalán nem meglepő, hogy
a legtöbb pénz az angol bajnokságba áramlik.
A szponzorációs bevételi lista első tíz helyezettje között öt angol klub található – Manchester United, Chelsea, Manchester City, Arsenal, Liverpool –, és
az egész Premier League-et nézve összesen 1,2 milliárd euró jön be 440 támogatótól .
Ezzel szemben különösen meglepő, hogy az öt bajnokság közül a legtöbb, 617 szponzorral rendelkező Bundesligához csak 734,7 millió – ám még ezzel is a harmadik legvonzóbb piac. Kicsivel előzi meg csak őket a spanyol La Liga, ahol 363 támogatói szerződést kötöttek, melyek összértéke 778,6 millió euró.
A CSM kutatásából az is kiderült, hogy mely szektorok a leglelkesebbek, ha az európai labdarúgásba kell fektetni.
A top 5 bajnokság összesen 2 289 szerződéssel rendelkezik jelenleg, s az ezekből befolyó pénz nem kevesebb, mint 4,043 milliárd euró.
A 2 289 kontraktus 55 féle szektor 1 606 vállalatához köthető.
Az elemzésből kiderült, hogy
Talán nem meglepő, hogy a Fly Emirates légitársaság lett a befektető cégek ranglistáján torony magasan az első helyezett.
A cég logója három top 10-es gigaklub (Arsenal, PSG, Real Madrid) dresszén is jól látható, s az ide-oda „szétszórt” pénz 178 millió eurós kiadást jelent a vállalatnak.
Ez több mint kétszerese a második helyen lévő energiaipari Gazpromnak, amely „csak” 80 millióval támogatja az európai futballt. Az autóiparból a Nissan kúszott be harmadiknak, míg a sörgyártó Heineken a negyedik, a Playstation pedig az ötödik helyen végzett – utóbbi cégek kiemelt támogatói az UEFA különböző kupasorozatainak is.
Az európai labdarúgásba áramló pénz tehát viszonylag kevés bajnokság között oszlik el, s még az eliten belül is vannak VIP-tagok, akik kiemelt célpontot jelentenek a befektetőknek.
Európa azonban már másfelé kacsingat, ugyanis nincs más vágya, mint
bekebelezni az ázsiai piacot is,
amely egyelőre még egy alig érintett terület, azonban nemsokára kettőt pislogunk és Ázsia komolyan megveti lábát kontinensünk kedvenc sportágának elit köreiben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.