A legnagyobb európai labdarúgó klubok működése egyre inkább a szórakoztatóipari vállalatokéra hasonlít: világmárkát építenek, nézőket és rajongókat csábítva el a világ minden tájáról
– így összegezhető az elemzés eredménye. A KPMG Budapesten működő Football Benchmark csapata az évről évre megismételt, a bajnokcsapatok üzleti eredményeit elemző kutatásában a 2017/18-as szezon nyolc bajnokát (Barcelona, Bayern München, Porto, Galatasaray, Juventus, Manchester City, Paris Saint-Germain, PSV Eindhoven) értékelte.
A csapatok közül 689 millió euróval – ez 321 forintos euróárfolyam mellett 221 milliárd forint – a Barcelona érte el a legnagyobb (transzferek nélkül számított) árbevételt,
a spanyol együttest a Bayern követi 596 millióval, majd a Manchester City 568 millió euróval. A legnagyobb árbevételnövekedést (19 százalék) a Galatasaray produkálta. A nyolcból hat csapat árbevétele emelkedett 2018-ban, a két kivételnél (Juventus, Eindhoven) elsősorban azért nem, mert nem jutott elég messzire a nemzetközi kupákban.
„Figyelemre méltó tendencia, hogy a teljes árbevételen belül a top nyolc csapatból hat esetében a legnagyobb szeletet a kereskedelmi bevételek jelentik, sőt, a két kivételnél (Juventus és Porto) is rekord mértékben bővült ez a terület. Ebben egyébként a Bayern München teljesített a legjobban, 316 millió eurónyi kereskedelmi bevételt termelt 2018-ban” – áll a tanulmányban.
A felmérés szerint az előző év bajnokai közül a Manchester City rendelkezik a legértékesebb játékosállománnyal (squad value, 1,182 millió euró),
a Barcelona a második (1,101 millió euro), a PSG a harmadik (896 millió euró).
Más a sorrend a klubok cégértékét (enterprise value) tekintve: az értékelésben szereplő bajnokcsapatok közül a Barcelona 2,783 millió euróval a legértékesebb klub a Bayern München (2,552 millió euró) és a Manchester City (2,160 millió euró) előtt.
Ugyanakkor, mivel legutóbb nem lettek bajnokok, a jelenlegi értékelésben nem szerepel sem a Manchester United, sem a Real Madrid, holott a cégértéket tekintve továbbra is ők állnak a csúcson: a Manchester United a legértékesebb klub a világon (3,255 millió euró) megelőzve a Real Madridot (2,920 millió euró).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.