Kelet-Közép-Európa meghatározó labdarúgóklubja lehet a Ferencváros, s ennek az útnak a fontos állomása volt a cseh Slavia Praha búcsúztatása a Bajnokok Ligája-selejtező harmadik körében
– mondta a VG-nek Szabados Gábor sportközgazdász.
A zöld-fehérek becsült éves költségvetése a 15 milliárd forintot is elérheti, ha a magyar bajnok bejut a BL-csoportkörbe, ha pedig a második számú nemzetközi kupa, az Európa-liga főtábláján szerepel, akkor 10 milliárd forint körül lehet a büdzséje.
Ez azt jelenti, hogy az európai szereplés két-háromszorosára növeli a klub mozgásterét, amely csak a hazai bajnokságban és kupában szerepelve mintegy 5 milliárd forintból gazdálkodhatna.
Tavaly azonban hiába jutott be a Bajnokok Ligájába az FTC, a Covid-válság miatt a vártnál kisebb jegybevétellel és televíziós jogdíjjal számolhatott, így a becsült költségvetése nem haladta meg a 12 milliárd forintot. Viszonyításképp a legnagyobb hazai rivális, a Mol Fehérvár büdzséje alulról súrolja a 6,5 milliárdot, holott négy-öt évvel ezelőtt még szakmai és anyagi szempontból is fej-fej mellett haladt a két klub.
A koszovói Prishtina (3–0, 3–1), a litván Zalgiris (2–0, 3–1) és a már említett Slavia Praha (2–0, 0–1) kiejtése után már csak a svájci Young Boyson kell túljutnia a Ferencvárosnak az újbóli BL-csoportkörös szerepléshez. A svájci együttes papíron gyengébb, mint a cseh, de a csapatértéke így is jóval meghaladja a zöld-fehérekét: míg a Slavia keretét 93,6 millió euróra becsüli a német Transfermarkt, addig a Young Boys futballistáit 61,8 millió euróra taksálja, az FTC játékosait pedig 35,2-re. Az újabb bravúr azonban nem irreális cél, hiszen az előző két kiírásban is a papírformát felborítva búcsúztatta a Ferencváros az előzetesen jóval esélyesebbnek tartott bolgár Ludogoretset, a skót Celticet vagy éppen a horvát Dinamo Zagrebet.
Ha tízszer játszik ezekkel a csapatokkal a magyar bajnok, akár hat-hétszer is vereséget szenvedhet, de Szabados Gábor szerint 90 vagy 180 percre el lehet tüntetni a költségvetésében vagy csapatértékében mutatkozó két-háromszoros különbséget.
A 2021–2022-es BL-szezonban a Fradi az első három kvalifikációs fordulóban eddig 280, 380, illetve 480 ezer eurós pénzdíjat ért el, ha pedig a svájci riválisán is túljut, a 32 csapatos csoportkör elérése más kategória, az 15,25 millió eurót hoz a konyhára.
Ott pedig minden egyes győzelem és döntetlen 2,7 millió, illetve 900 ezer eurót ér.
Ezen a szinten csak minőségi légiósokkal lehet versenyképesnek lenni, így tudomásul kell venni, hogy ha az FTC helyt akar állni az európai elitben, könnyen előfordulhat, hogy a pályán lévő tizenegy játékosból akár kilenc-tíz is külföldi
– jelezte a sportközgazdász.
Hozzátette, hogy például a német Bundesligában szereplő magyarok, mint például Willi Orbán, Sallai Roland vagy éppen Szalai Ádám nyilvánvalóan beférne a Fradiba is, őket viszont nem tudná megfizetni a klub. Ugyanígy az osztrák vagy a szerb légiósok többsége is más liga, de már az is előrelépés, hogy míg néhány éve szinte csak lejárt szerződésű játékosokat tudott ingyen megszerezni az FTC, addig ma már 2-3 millió eurót is fordíthat egy-egy labdarúgó megszerzésére.
Bár erős a zöld-fehérek szponzori háttere, az újbóli BL-be jutással Szabados Gábor szerint előnyös helyzetbe kerülhetne a klub, ha a kifutó megállapodásokat tárgyalják újra. Az eredményesség okán elképzelhető, hogy hosszabb távon állapodik meg a partnerekkel, vagy az adott idősávban akár 30-40 százalékkal magasabb összegben. Azt pedig, hogy mit jelent pénzügyileg a Bajnokok Ligája, az FTC Labdarúgó Zrt. éves beszámolója hűen tükrözi.
A labdarúgóklubot működtető sportvállalkozás árbevétele ugyan az előző évi 3,78 milliárd forintról 3,64 milliárdra csökkent tavaly, mégis impozáns a mérleg, hiszen az egyéb bevételi soron – összefüggésben a BL-szerepléssel – 10,2 milliárd forint jelent meg a 2019-es 5,49 milliárd után, amikor „csak” a második számú sorozatban, az Európa-ligában volt főtáblás az FTC.
Kiadási oldalon továbbra is a bérek vannak túlsúlyban, miután a személyi jellegű ráfordítások az előző évi 5,01 milliárd forintról 8,4 milliárdra ugrottak. A forgalom részletezéséből kiderült, hogy 2,14 milliárd forintot a szponzorok és a reklámok hoztak a konyhára, míg a kereskedelmi bevételek 1,43 milliárd forinttal növelték a kasszát. A 10,2 milliárd forintos egyéb bevételen belül 8,15 milliárd az az összeg, amit a labdarúgócsapat szereplése utáni vagyoni értékű jogok testesítenek meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.