BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megvillant Dzsiddában a világbajnok

A Szaúdi Nagydíj hajrája olyan izgalmakat hozott Max Verstappen és Charles Leclerc között, ami máris választ adott arra a kérdésre, hogy miért volt szükség új szabályokra a Forma–1-ben.

A szezonnyitó Bahreini Nagydíjat megnyerő Charles Leclerc (Ferrari) és a Red Bull autóját világbajnokként kormányzó Max Verstappen izgalmas dzsiddai párharca igazolta a Forma–1 szabályváltozásait. Szaúd-Arábiában sokáig a monacói pilótának állt a zászló, a hajrában azonban felülkerekedett a holland klasszis. Az idei már a 73. idénye a száguldó cirkusznak, ahol az átfogó reformok miatt erősen átépített versenyautók száguldoznak az aszfalton. Bár a tavalyi végjáték rendkívüli izgalmakat hozott Verstappen és a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton (Mercedes) között, a mostani változtatások fő célja az volt, hogy több legyen az akció, a küzdelem, az előzés, egyúttal lehetőleg váljon többszereplőssé a versenyfutás. A módosítások technikai részét nézve a legfontosabb, hogy az új Forma–1-es autók padlólemezén úgy alakították ki a csatornákat, hogy az áramló levegő egyszerűen gyorsuljon fel benne, így a kocsi jobban tapadjon.

Fotó: Haszan Ammar

Emellett eltüntették a kasztniról a kis felületű légterelőket, módosult az első és a hátsó szárny. Mindez azt vetítette előre, hogy a leszorítóerő csökkenésével valóban házhoz jön az izgalom. A téli tesztelések alapján előzetesen annyit lehetett látni, hogy a valamelyest különutasnak tekinthető Red Bull autói kevésbé „pattognak”, ledolgozta korábbi tetemes hátrányát a Ferrari, a Mercedesnél viszont bizonytalanok voltak abban, hogy versenyképesek lesznek-e. Ehhez képest Bahreinben a maranellói istállóról szólt minden, Leclerc mögött Carlos Sainz haladt át másodikként a célvonalon. A kettős győzelem értékét növeli, hogy a Ferrarinál ezt megelőzően 2019. szeptember 22-én örülhettek futamgyőzelemnek, akkor Sebastian Vettel villant meg Szingapúrban. Az idő múlását jelzi, hogy azóta már a négyszeres világbajnok Vettel sem a Ferrarit képviseli, hanem az Aston Martint.

Bahreinben mindkét Red Bull felmondta a szolgálatot, várható volt, hogy Max Verstappen és Sergio Pérez mindent megtesz azért, hogy ne ismétlődhessen meg Szaúd-Arábiában ez a csúfság. Pérezé volt az első rajtkocka, a címvédő Verstappené a negyedik, míg a két Ferrari közéjük ékelődött. Nagy meglepetés volt, hogy az időmérőn Hamilton a Q2-be sem jutott be, a futamon a 16. helyről indulva végül a 10. pozícióig jutott. Hiába kapta el jól a rajtot Sergio Pérez, a győzelmi esélyei odalettek, amikor a 15. kör végén az élről a boxba hajtott kerékcserére, ám a 16. körben Nicholas Latifi (Williams) a betonfalnak csapta a versenyautóját, és jött a safety car. A mezőny nagy része azonnal kiállt friss abroncsokért, így az újraindítás előtt Leclerc, Verstappen, Pérez, Sainz volt a sorrend. A hajrához közeledve, az utolsó nyolc kör hatalmas csatát hozott a futamgyőzelemért: első nekifutásra a holland megelőzte a monacóit, aki viszont azonnal visszaszerezte a vezető helyet. Ezután Verstappen mással próbálkozott, de nem járt sikerrel, két körrel később viszont megfelelő taktikát választott, s a célegyenesben átvette a vezetést. A címvédő pályafutása 21. futamgyőzelmével feljött az örökranglista 15. helyére a finn Kimi Räikkönen mellé, a vb pedig két hét múlva Melborune-ben folytatódik az Ausztrál Nagydíjjal.

Fotó: STR

Az ukrajnai háború közvetett hatása, hogy a Haas a szezon előtt menesztette az orosz Nyikita Mazepint, és a helyére a dán Kevin Magnussent ültette. Mazepin helyzete annyiban sajátos, hogy apjának a cége, az orosz Uralkali műtrágyagyártó volt az amerikai csapat főszponzora, ám a fegyveres konfliktus miatt a Haas felbontotta a megállapodást. A pilótacsere nyomán többen hördültek fel, mint a versenyprogram Orosz Nagydíj miatti módosításán. Az eredetileg szeptember 25-re tervezett szocsi versenyt nem csak az idei versenynaptárból törölték, a szerződést is felbontották az orosz invázió miatt. Nehéz eltekinteni a lépést kiváltó okoktól, ám ha önmagában a Fekete-tenger partján lévő helyszín minőségét vizsgáljuk, az egy látványos része volt az egész éves programnak, hiszen a versenypálya a 2014-es téli olimpia létesítményei köré épült. Mazepin helyére hamar beugrott Magnussen, egy új nagydíjról azonban érthetően hosszabb, összetettebb folyamat dönteni, mint egy pilóta sorsáról. Így az Orosz Nagydíj helyettesítése még nyitott kérdés, az viszont már korábban eldőlt, hogy a tavaly kísérleti jelleggel bevezetett sprintfutamos hétvégék közül az idén is rendeznek hármat, mégpedig a tervek szerint Imolában, Spielbergben, valamint Sao Paulóban.

A Ferrari erősebb mint valaha

A nemzetközi sajtó a Verstappen–Leclerc-párharcon túl azt is felidézte, hogy pénteken még veszélyben volt a nagydíj megrendezése a húszi felkelők versenypálya közelében indított fegyveres támadásai miatt. A The Guardian írása szerint „egy olyan szaúdi hétvégén, amelyen a dráma a pályán túl zajlott, végül sikerült középpontba kerülnie a futamnak. Az élen különleges teljesítményt nyújtva, izgalmas, fej-fej melletti csatában Max Verstappen végül legyőzte Charles Leclerc-t, ők ketten egyértelmű esélyesei ebben az idényben a világbajnoki címnek”. Az olasz La Gazzetta dello Sport arról cikkezett, hogy „Max Verstappen revánsot vett, de a Ferrari és Leclerc erősebb, mint valaha. A taps a Red Bull világbajnoki címvédőjének járt Szaúd-Arábiában, miután sikerült megismételnie csapattársa, Sergio Pérez szombati bravúrját, és legyőznie az olaszok megvadult monacói versenyzőjét”. A német Bild pedig tényszerűen rögzítette, hogy „Verstappen újra úgy versenyzett, ahogyan egy világbajnoknak kell”.

Jól van Mick Schumacher

Jól érzi magát Mick Schumacher, a Haas német pilótája, aki a Forma-1-es Szaúdi Nagydíj időmérő edzésén szenvedett ijesztő balesetet. A 23 éves versenyző az időmérő második szakaszának közepén becslések szerint 270 kilométer/órás sebességgel a falnak csapódott, ami után a pálya kórházába szállították, de nagyjából 40 perc múlva kiderült, hogy nincs súlyos sérülése. Vasárnap már a paddockban nyilatkozott újságíróknak, s elmondta, hogy semmilyen utóhatását nem érzi az ütközésnek. „Teljesen fitt vagyok. Ez bizonyítja, hogy milyen biztonságosak manapság az autók" – jegyezte meg a legendás, hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia. Fizikálisan nem lett volna akadálya a dzsiddai versenyzésének, ám a csapatnak nincs elegendő pótalkatrésze ahhoz, hogy teljesen összetört autóját megjavítsa.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.