BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rózsaszín varázslat: lenyűgözte a világot a Giro magyar rajtja

Jóval többet kaptunk országimázsban annál, mint amennyibe a Giro d’Italia első három szakaszának hazai megrendezése került. A 7,8 milliárd forintnak kevesebb mint a fele volt a jogdíj, a többi a lebonyolítással járó tényleges kiadás. A magyar szurkolók lelkesedése ámulatba ejtette a nemzetközi mezőnyt.

A legszebb álmainkat is felülmúlta a Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny első három szakasza, amelyet péntektől vasárnapig Magyarországon rendeztek – állapította meg Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Ismertette, hogy legalább negyedmillió ember biztatta a mezőnyt a versenyútvonalak mentén, mindenhol szenzációs hangulat uralkodott, amitől az olasz szervezőknek is leesett az álluk. A szakpolitikus felidézte, hogy az egyik csapat tagjai nem értették, miért kell Magyarországra hozni a Nagy Rajtot, de egészen elképedtek attól a végtelen szeretettől és lelkesedéstől, amit itt tapasztaltak. Úgy véli, a verseny biztosan emelte hazánk megbecsülését a világban. Egyúttal kijelentette, hogy a siker közös, a verseny mögött végre igazi nemzeti összefogás alakult ki. Révész Máriusz köszönetet mondott a szervezőknek, a budapesti és a vidéki önkormányzatoknak, a rendőrségnek, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek, az önkénteseknek, a szurkolóknak és a lakosságnak is.

Leesett az álluk 

A magyarok bizonyították, hogy helyük van a nemzetközi kerékpáros-közösségben – erről már Mauro Vegni, a Giro d’Italia igazgatója beszélt, aki összegzésében a magyar szurkolókat és a szenzációs hangulatot emelte ki. Megállapította, hogy igazi siker volt ez a három nap, ennél melegebb fogadtatásban nem is részesülhetett volna a verseny. Mauro Vegni arról sem feledkezett meg, hogy méltassa Magyarországot, a kormányt, a lakosságot, a szurkolókat és a Nagy Rajt helyi szervezőbizottságát. Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a sikeresen lebonyolított rendőri biztosítást értékelte. „Büszke vagyok a rendvédelmi szervek, a partnereink és az Országos Polgárőr Szövetség áldozatos munkájára. Az olasz szervezők szerint minden idők egyik legjobb Nagy Rajtját rendeztük meg. Minden tekintetben lenyűgöző volt a rendezvény, külön kiemelném, hogy példaértékű volt a szurkolók és a nézők fegyelmezettsége” – mondta. Mindezek alapján kijelenthető, hogy jóval többet kaptunk országimázsban, mint amennyit a rendezés elvitt, miután 7,8 milliárd forintban megálltak a kapcsolódó kiadások. Ennek csaknem a fele, 10 millió euró – azaz mintegy 3,8 milliárd forint – a jogdíj, a fennmaradó rész a lebonyolítás tényleges költsége.

Az eredetileg 2020-ra tervezett magyarországi Grande Partenza a világjárvány miatt meghiúsult, a kétéves csúszás viszont lehetőséget adott arra, hogy három hazai profi bringás is ott lehessen a mezőnyben. A háromhetes körversenyeken most bemutatkozó Peák Barnabás (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) és Fetter Erik (EOLO-Kometa) segítőként, illetve szökésbe kerüléssel alkothat maradandót a 105. Giro d’Italián, amelynek a 176 tagú mezőnye május 29-ig összesen 3445,6 kilométert teker. A két Giro-részvétel tapasztalatával a háta mögött rajtoló Valter Attila (Groupama-FDJ) nagyobb célokat tűzött ki. A 2020-as Tour de Hongrie győztese tavaly öt napig viselhette a legjobb fiatal versenyzőt illető fehér és háromig az összetett éllovasának járó rózsaszín trikót, ezúttal pedig a szakaszsiker lebeg a szeme előtt. A fogadóirodáknál egyébként feltűnik a végső sikerre esélyesek listáján, az egyik internetes oldalon 251-szeres pénzt fizetnének Valter diadaláért.

Fotó: AFP

Jeruzsálem után Budapest 

A Giro tizennegyedszer rajtolt Olaszországon kívüli helyszínen, és az idei volt az első alkalom, hogy Magyarországot érintette a háromhetes körverseny. Az előző évtizedben betöltötte ezt a szerepet a dániai Herning (2012), az északír Belfast (2014), a hollandiai Apeldoorn (2016) és az izraeli Jeruzsálem (2018) is. A Budapest és Visegrád közötti pénteki nyitószakaszt a holland Mathieu van der Poel nyerte, a Fellegvárba vezető 195 kilométeres távot legjobb magyarként Valter Attila a 29. helyen teljesítette. Másnap a budapesti időfutam a brit Simon Yatesnek kedvezett, ám Van der Poel jött be közvetlenül utána, ezzel megőrizte az éllovasnak járó rózsaszín trikót. A Kaposvár és Balatonfüred közötti 201 kilométeres utolsó magyarországi etapot a brit Mark Cavendish nyerte, de ugyanúgy a holland sztár maradt összetettben legelöl. A három hazai szakasz végén Valter Attila a 40. helyen állt, Fetter Erik a 101., Peák Barnabás pedig a 167. pozícióból várta a szicíliai folytatást.

Az első három nap az ünneplésről szólt Valter Attila szerint, számára igazán csak Szicíliában kezdődik a Giro. Az utolsó magyarországi szakaszról elmondta, hogy ezúttal előrébb helyezkedett, mint ahogy a mezőnyhajrákban szokott. „Nem volt gond, de ott erősebben nyomni kellett. Elégedett vagyok, hogy csapattársam, Arnaud Démare másodikként ért célba” – nyilatkozott a Groupama-FDJ magyar bringása, aki 48. lett a Kaposvár és Balatonfüred közötti 201 kilométeren. Valter – végig széles mosollyal az arcán – arról beszélt, hogy a nyeregben rendszerint nagyon koncentrált szokott lenni, de most egyszerűen képtelen volt fókuszálni, így csak élvezte azt a csodálatos hangulatot, amelyet a magyar szurkolók teremtettek.

Ünnepelt a mezőny

„Mindenhol tömött sorokban voltak a szurkolók, sokan különféle rózsaszín jelmezekben pompáztak. Felemelő és vicces volt egyben. Ez nemcsak nekem volt ünneplés, hanem az egész mezőnynek, mindenki nagyon élvezte ezt a három napot” – mondta Valter Attila. Peák Barnabásnak dolgoznia kellett az istálló egyik ászáért, Biniam Girmayért, ezért 1:06 perc hátránnyal haladt át a célvonalon, de a csapattársaival gratuláltak egymásnak, miután az eritreai bringás negyedik lett. „Szép munka, értékes pontok” – nyugtázta a magyar versenyző. A tegnapi szünnap után ma már Szicíliában folytatja a mezőny: az Avolából induló 172 kilométeres szakasz az Etnán zárul hegyi befutóval. A viadal május 29-én a veronai időfutammal fejeződik be.

Házhoz jöhet akár a Tour de France is

A jövőben akár a Tour de France rajtjának magyarországi megrendezését is elképzelhetőnek tartja David Lappartient, a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség (UCI) elnöke. Három évvel ezelőtti budapesti látogatásán úgy nyilatkozott: a magyar erős kerékpárnemzet. A Giro d’Italia magyarországi Nagy Rajtjára ellátogató Lappartient az MTI-nek adott exkluzív interjúban hangsúlyozta: napjainkban ez még inkább így van. Mint mondta, az infrastrukturális fejlesztések – köztük új velodromok –, az olyan kiváló eredmények, mint Vas Kata Blanka olimpiai negyedik helyezése hegyikerékpárban vagy Valter Attila három rózsaszín trikóban töltött napja a tavalyi Girón, biztató fejlődést mutatnak. „A kerékpározás nem csupán egy sportág, hanem életmód is, a jelek alapján rendkívül optimista vagyok magyarországi jövőjével kapcsolatban” – mondta a francia sportvezető. Közölte: a Magyar Kerékpáros Szövetséggel folytatott egyeztetéseken a hosszú távú tervek között szó esett különböző nemzetközi események rendezésének lehetőségéről, köztük világkupa vagy akár világbajnokság magyarországi lebonyolításáról, például a BMX freestyle szakágában három-négy év múlva. Megemlítette a Debrecenbe tervezett velodromot is, amely meglátása szerint az egész régió kerékpársportjára kihathat.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.