Magyarországon a 2010 és 2020 közötti időszakban a sportszférában működő szervezetek száma több mint 28 százalékkal emelkedett, 2020-ban már csaknem 10 ezer szervezet nyújtott sportolási, sporttal kapcsolatos szabadidős lehetőséget
– derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) friss tanulmányából, amely A sporttal kapcsolatos számvevőszéki tapasztalatok hazai és nemzetközi viszonylatban címmel jelent meg.
Az ÁSZ-nál felidézték: az Európai Sport Charta (1997) meghatározása szerint „sport minden olyan fizikai tevékenység, amelynek célja – esetenként vagy szervezett formában – a fizikai és szellemi erőnlét kifejezése vagy fejlesztése, társadalmi kapcsolatok teremtése vagy különböző szintű versenyeken eredmények elérése”.
A sportolás és a rendszeres testedzés támogatása az Alaptörvényben meghatározott, a testi és lelki egészséghez való alapvető jog érvényesülésének, biztosításának egyik segítő eszköze. A szolgáltató állam kötelezettsége, hogy az ország gazdasági-társadalmi teherbíró képességéhez igazodva – egyre bővülő mértékben – segítse elő, illetve tegye lehetővé az egész lakosságnak a sportolás lehetőségét („a sport mindenkié”).
A hazai sportcélú szervezetek számának emelkedését jóval meghaladta a bevételük növekedése, ez a 2010 és 2020 közötti években több mint a hétszeresére nőtt. A sportszervezetek tehát jelentős társadalmi, gazdasági szereplőkké léptek elő. A sport területén kiemelt mértékben növekszik a közpénzt felhasználók száma és a felhasznált közpénz nagysága is. A kulturális, közösségépítő, egészségmegőrző és versenyeredményeket elérő szerepe mellett fel kell hívni a sportszervezetek figyelmét arra is, hogy a közpénzekkel való gazdálkodás elszámoltathatóságának és átláthatóságának az alapvető feltételeit szabályozottságuk kialakításával kell biztosítaniuk.
A sportszervezetek bevételeinek növekedésével párhuzamosan a költségvetésből származó sportcélú kiadásokra fordított összegek is emelkedtek: 2014-ről 2020-ra több mint három és félszeresére, 119,6 milliárd forintról 441,1 milliárdra, amely ebben a hétéves időszakban több mint 2000 milliárd forint kiadást eredményezett.
Az ÁSZ szakértői rávilágítottak, hogy 2014-ről 2016-ra megnégyszereződött a sportlétesítmények, edzőtáborok működtetésére, fejlesztésére fordított állami kiadások összege. A megnövekedett sportcélú költségvetési támogatások összegének jelentős növekedése alapozza meg a sportszervezetek szabályos működésének a társadalmi érdeklődés középpontjába kerülését.
A sport nemcsak a szabadidő hasznos eltöltése, hanem a fizikális és mentális egészség megőrzésének, a szociális kapcsolatok erősítésének is fontos eszköze, összgazdasági szempontól pedig egyrészt keresletélénkítő, másrészt egészségügyi kiadásokat csökkentő hatása is van. 2014-ben azonban a 15 éves és annál idősebb magyar lakosság 43 százaléka egyáltalán nem sportolt, ez a helyzet 2019-re csak tovább romlott, a vizsgált korosztály mindössze 23 százaléka végzett legalább heti 150 perc szabadidős testmozgást. A sporthoz való hozzáférés, a fizikai aktivitás népszerűsítése terén a sportszervezetekre tehát társadalmi érintettségük kapcsán jelentős feladat hárul.
Az Alaptörvény szerinti egészséghez való jog s így a sporttal kapcsolatos minden tevékenység – helyi, regionális, állami és nemzetközi szerepvállalás – jelentősége 2020-tól kezdődően fokozottan felértékelődött a koronavírus-járvány negatív hatásainak ellensúlyozása céljából. A pandémia hatására a sportágazat is hátrányokat szenvedett el, visszaszorult a polgárok jólétéhez való hozzájárulása a szigorú korlátozó intézkedések következtében.
Az ÁSZ 2016–2018 között 13 sporttal összefüggő feladatot ellátó, önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságot ellenőrzött, s azt tapasztalata, hogy bár a gazdasági társaságok esetében az alkotmányosan megalapozott önkormányzati autonómia és a feladatellátás szabadsága érvényesült, a társaságokra jellemző volt az átláthatóság hiánya.
A társaságoknak a közfeladatuk ellátásához az önkormányzatok támogatására, jelentős közpénzjuttatásra volt szükségük, működésük a feladataik sajátosságaiból eredően jellemzően veszteséges volt, ami viszont fenntarthatósági kockázatot jelentett.
Korábbi elemzésében az ÁSZ kiemelte, hogy a nagyberuházások megvalósítását számos korrupciós kockázat fenyegeti, és ha a nagyberuházás olimpia megrendezésére irányul, akkor a korrupció kockázatát tovább növelik olyan tényezők, mint a fix végső határidő, a magas presztízs, az egyszeri és egyedi jelleg, valamint a komplexitás. A nagyberuházások tervezésénél különösen komoly kockázat, ha elmaradnak körültekintő elemzések, számítások a projekt alakulására, a lehetséges változásokra nézve. A számvevőszék rámutatott arra a fontos nemzetközi tapasztalatra is, hogy rendszereresen és nagymértékben alábecsülik egy-egy olimpia rendezési költségeit.
Érdekesség, hogy a magyar mellett a
is kiemelt figyelmet fordított az elmúlt években a sport területén működő szervezetek ellenőrzésére. A horvátok a sportszervezetek pénzügyi kimutatásainak és a működéseinek megfelelőségét vizsgálták. A szlovén számvevőszék több, a sport témaköréhez kapcsolódó ellenőrzést is végzett a kulturális örökségek védelme a sport területén, a Sport Közintézet működésének szabályszerűsége terén, a japán számvevőszék a helyi olimpiai játékokhoz kapcsolódóan végzett ellenőrzéseket. A brit számvevőszék ellenőrizte, hogy a sportszervezetek világosan megfogalmazták-e céljaikat a sportban való részvétel terén, a kitűzött célokat elérték-e, azok realitásait áttekintették-e.
A litván számvevőszék jelentésében megállapította, hogy az élsport irányításával kapcsolatos változások végrehajtására hatékony intézkedéseket kell hozni az élsportolók utánpótlásának képzése, az infrastruktúra-fejlesztés célzott tervezése, a sportszövetségek finanszírozásának javítása területein. A lengyel számvevőszéknek a sport szempontjából különösen fontos beruházások programjáról szóló jelentése pozitívan értékelte a sport területén a kiemelt jelentőségű beruházásokat, amelyek az élsportolók edzésbázisának bővítését segítették. Jelenleg is folyamatban van a svéd számvevőszék ellenőrzése, amely a sport és kultúra területén nyújtott állami támogatások tervezésére és kifizetésére fókuszál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.