„Ha nem engedheted meg magadnak a Formula–1-et, ne akarj a része lenni!” – mondta még 2014-ben Ron Dennis, a McLaren alapítója, résztulajdonosa, későbbi csapatfőnöke, majd ügyvezető igazgatója. A néhány éve még 450 millió fontos (202,52 milliárd forint) becsült vagyonnal büszkélkedő 75 éves brit üzletember nyilvánvalóan tudta, miről beszél, hiszen a világ egyik legdrágább sportágában mintegy három évtized alatt olyan kiváló versenyzőkkel dolgozott együtt, mint Jochen Rindt, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Hakkinen, Kimi Raikkönen, Fernando Alonso, valamint Lewis Hamilton, akik folyamatosan szállították neki a konstruktőri és egyéni világbajnoki címeket.
Kijelentése egyébként a költségplafon (cost cap) létjogosultságára vonatkozott, amellyel a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a kisebb költségvetéssel rendelkező istállóknak akar kedvezni a gyári csapatokkal szemben, mégpedig úgy, hogy megszabja, mennyi pénz adható ki a kocsikra egy év alatt. Nem tartozik viszont bele:
Dennis már kilenc évvel ezelőtt – tehát jóval a költségplafon 2021-es bevezetését megelőzően – arról beszélt, hogy lehetetlen lesz ellenőrizni, ki mire és mennyit költ. Azóta beigazolódni látszanak a szavai, a bújtatott foglalkoztatás, mint fogalom a „száguldó cirkusz” velejárója lett.
Kiderült, kik a legjobban fizetett Forma–1-es pilótákA Forma–1 világában a csapatok óriási pénzeket költenek a sztárpilótákra és a versenyautókra is egyaránt. |
Az F1 szereplői, szakértői azon a véleményen vannak, hogy az élcsapatoknál eredeti pozíciójuk szerint szakácsok, felszolgálók, PR- és marketinges szakemberek terveznek futóműveket szabadidejükben.
A cost cap a következőképpen alakul:
A Planet F1 írása szerint a szerényebb büdzséből gazdálkodóknak már igencsak elegük van, hogy a nagyok megtalálják a kiskapukat. A Motorsport-Total kimutatása alapján a költségvetési szabályok megszegésében élen járó Red Bull a kiadások visszafogása érdekében korábban 154 munkásától köszönt el, közülük száz ráadásul a tervezőrészlegen dolgozott, ami igencsak nagy érvágás. Így történhetett meg, hogy immár a kiscsapatok is nagyobb személyzetet tudhatnak magukénak – papíron.
Az Alpine amerikai-román csapatfőnöke, Otmar Szafnauer ugyanis úgy véli, a tömeges elbocsátásokat követően egyből intenzív toborzásba is kezdenek a Ferrarinál, a Mercedesnél és a Red Bullnál, és akik korábban mérnökök voltak, az új pozíciójukban marketingesek, kommunikációs szakemberek lesznek, esetleg hajón kapnak állást. Az egyöntetű vélemény az, hogy a valóságban képtelenség bebizonyítani, ki mivel foglalkozik egy istállónál.
A szinte kifogyhatatlan pénzből működő Red Bullnak például meg sem kottyant az a 7 millió dolláros (2,58 milliárd forint) büntetés, amelyet azért kapott, mert 2021-ben 1,86 millió fonttal (837,11 millió forint) túllépte a megengedett költési keretet.
A FIA-szankciók elméletben vb-címek sorsáról is dönthetnek, hiszen a vétkes:
Az is köztudott, hogy az átlagfizetések az RB-nél a legmagasabb (köszönhetően a pilóták bérének): egy dolgozó a 12 hónap alatt itt 160 ezer eurót (63,92 millió forint) tesz zsebre, míg a Mercedesnél „csak” 123 ezret (47,94 millió forint).
A koronavírus-járvány, majd az ukrajnai háború is csak lefékezni tudta, letörni nem azt a féktelen pénzköltést, amely az F1-et manapság jellemzi. A Haas csapatfőnöke, Guenther Steiner azonban azt jósolja, 2023-ban mind a tíz részvevő a maximumot, azaz 135 millió dollárt invesztál a bajnoki idénybe, így onnantól már nem az anyagi háttér, hanem a tehetség lesz a mérvadó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.