BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Fia Formula E Championship - Race E-Prix Di Roma 2019

Milliárdokat öntenek a hagyományos autógyártók a Formula E versenyautók fejlesztésébe

A régi autógyártók számára nehéz felvenni a versenyt a Teslával és a BYD-vel az elektromos autók piacán. Ahhoz, hogy elcsábíthassák a vásárlókat, kiváló lehetőség, ha az elektromos autó versenyeken jó eredményeket tudnak elérni. Sok gyártó tesztlaborként tekint a Formula E-re, ahol kipróbálhatják az új fejlesztéséket, amik később a tömeggyártott elektromos autókba is bekerülhetnek.

A régi autógyárók minden megtesznek, hogy fel tudjanak zárkózni a vezető cégekhez az elektromos járművek piacán. Az autóiparban mindig sokat számított a vásárlók elcsábításánál, hogy a népszerű versenyeken az egyes gyártók milyen eredményeket tudtak elérni, ez pedig nagyon fontossá teszi az olyan elektromos autó versenyeket, mint a Formula E.

Fia Formula E Championship - Race E-Prix Di Roma 2019
A Formula E versenysorozat nagy mértékben hozzájárult az elektromos járművek fejlődéséhez az elmúlt 10 évben.
Fotó: NurPhoto via AFP

A Formula E egyre népszerűbb versennyé válik, bár még messze elmarad a Forma-1-től. Az elektromos autók nem rendelkeznek a belsőégésű motorok erejével és a jellegzetes hanggal, amit az elsuhanó versenyautók keltenek, így a motorsportok kedvelői nehezebben tudnak rászokni ezekre a futamokra. Ennek ellenére a fejlődés egyértelmű, 

a Formula E pedig egy kiváló lehetőség a hagyományos autógyártóknak, hogy bemutassák, mire képesek az elektromos autóik

erről a Reuters írt.

A Formula E versenyek kiváló lehetőséget adnak a gyártóknak, hogy fejlesszék a saját technológiájukat. A versenyt 2012-ben alapították, de az első szezont 2014-2015-ben rendezték meg. 2014 óta évről évre egyre fejlettebb autókat küldenek a ringbe a gyártók, ez pedig rohamos fejlődést jelent az elektromos autó technológia számára is.

BYD: Lamborghini stílusú sportautót és vízen lebegő SUV-t dobhat piacra a Szegedre tartó gyár

Mennyiségben már megelőzi a Teslát a BYD, de a vásárlók még mindig az amerikai márkának tulajdonítják a luxuskategóriát. A kínai elektromosautó-gyártó most betörne a drágább járművek piacára. Olyan prémiumtermékekkel készül meghódítani a vásárlókat, mint egy Lamborghini stílusú sportautó vagy egy high-tech SUV. A BYD a magasabb árkategóriás autóit egy új brand alatt tervezi bevezetni, ez lesz a Yangwang.

Az elektromosautók térnyerésében a régi gyártók még így is kissé le vannak maradva az olyan vállalatoktól, mint a Tesla, vagy a kínai BYD, de a befektetések lassan elkezdhetnek megtérülni. A Jaguar Land Rover például majdnem 20 milliárd dollárt fektetett be az elektromos járművek fejlesztésébe. A vállalat a Formula E autóiban már szilícium-karbid inverteres technológiát használ, ami jelentősen növeli a teljesítményt, illetve akár 10 százalékkal is csökkentheti az akkumulátorok súlyát.

A jövő az elektromos autóké, ezért a Formula E szerepe rendkívül fontos a stratégiánkban 

– mondta a Jaguar Land Rover vezető mérnöke, Thomas Mueller.

A Nissan is a Formula E-ben teszteli az új technológiákat, amiket aztán átültet a tömeggyártott modelljeibe. A Nissan Formula E csapatfőnöke, Tommaso Volpe például elmondta, hogy amióta beszálltak a sorozatba rengeteget fejlődtek szoftveres oldalon. Az első elektromos versenyautóik például a Nissan Leaf szoftverét használták, de a futamokra felkészülés közben tudtak fejlettebb rendszereket kidolgozni az autókba.

A Porsche igazgatója arról beszélt, hogy nem csak a Formula E-ben szerzett tapasztalatokat ültetik át a közúti modelljeikbe, hanem a verseny üzletágban felfedezett tehetségeket is átcsoportosítják az eladásra szánt gyártási részleghez.

Az elmúlt egy évben a Formula E programunkban felfedezett két mérnököt is áthelyeztünk a közúti modellek fejlesztéséhez 

– mondta Florian Modlinger.

Nem mindenki bízik a Formula E versenyben

A BMW 2021-ben kilépett a Formula E-ből, mivel állításuk szerint ekkorra kimerítették a technológiatranszfer lehetőségeit. A Mercedes szintén hátra hagyta az elektromos versenyt, mivel az elektromos üzletágát inkább a Forma-1-en keresztül akarja fejleszteni.

Korábban a Ford is elhagyta a Formula E-t, de a gyártó már jelezte, hogy 2026-ban visszatérne a futamokra.

A gyártók, akik rész vesznek ebben a versenyben, úgy tekintenek a Formula E-re, mint az új technológiák tesztlaborjára. A Formula E nélkül a hétköznapokban használt gyorstöltő technológia se lenne még elérhető a közúti elektromos autózásban 

– mondta a Formula E alapítója, Alejandro Agag. Szerinte a Formula E-ben tesztelt technológiák mind a tömegpiaci modellekben csapódnak le.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.