BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
FC St. Pauli - 1. FC Heidenheim

Futballforradalom a St. Paulinál: szurkolóinak adja stadionja tulajdonjogát a német csapat

A labdarúgás világában eddig szinte példátlan módszerrel próbálja javítani anyagi helyzetét a német Bundesligában játszó St. Pauli FC. A kiscsapat szövetkezetet hozott létre, amin keresztül eladja szurkolóknak a stadion tulajdonjogát, az eladásból és a létesítmény későbbi működtetéséből származó bevételeket pedig idővel visszaforgatják az egyesületbe.

Merőben szokatlan tervvel állt elő pénzügyi háttere megerősítésére a német labdarúgó Bundesligában szereplő St. Pauli FC.

FC St. Pauli - 1. FC Heidenheim
St. Pauli szurkolók a csapat Heidenheim elleni meccsén a Millerntor Stadioban/Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az élvonalba idén nyáron visszajutott hamburgi kiscsapat az európai futballelitben alighanem elsőként szövetkezetet alapított, és hamarosan eladja a stadionja tulajdonjogát a szurkolóinak.

A szövetkezet létrehozását kedden este, az egyesület háromezer tagjának részvételével megtartott gyűlésen jelentették be.

Oke Gottlich elnök a The Athleticnek nyilatkozva elmondta, a szövetkezet-alapítás lehetősége már évek óta foglalkoztatta a klubvezetést, de csak mostanra jutottak el odáig, hogy a pontos részleteket kidolgozzák, és az ötlet valósággá válhasson.

A St Pauli otthona a 29546 szurkoló befogadására alkalmas Millerntor Stadion, a tervek szerint ennek a tulajdonjogát hamarosan a szurkolók kezébe adják. A drukkerek októbertől vásárolhatnak résztulajdont a létesítményből, egy részvény ára 850 euró lesz. 

A részvényeladásokból a klubvezetés körülbelül 30 millió eurónyi bevételre számít, amit többek közt a covid-járvány idején keletkezett adósság visszafizetésére és infrastrukturális fejlesztésekre akarnak fordítani.

Egy szurkoló több részvényt is vásárolhat, ám fontos kikötés, hogy a több részvénnyel nem jár több szavazati jog. A részvényesek a szavazati joguk mellett osztalékra is jogosultak lesznek, és el is adhatják a részesedésüket, de csak ugyanazon az áron válhatnak meg tőle, amennyiért eredetileg vásárolták.

A részvényesek, akik a vásárlással egyúttal szövetkezeti taggá is válnak, arról is dönthetnek majd, milyen célokra használják a stadiont a futballmeccseken kívül. A mérkőzésnapi bevételeket továbbra is teljes egészében a futballklub kapja meg, de azt például a szakszervet fogja meghatározni, mennyi bérleti díjat kér el a klubtól a létesítmény használatáért.

Gottlich elnök rámutatott, a szövetkezetben taggá váló drukkerek döntéseikkel nagyban segíthetik a futballklubot, ha mondjuk a csapat kiesne a Bundesligából, csökkenthetik a bérleti díjat, ha pedig jobban fut a szekér, akkor meg is lehet emelni azt.

Amennyibe a klubnak extra tőkére lenne szüksége, a stadion bérbe adható különböző rendezvényekre, lehet tartani akár koncertet, akár bokszgálát vagy állásbörzét, a befolyó bevételeket aztán megkaphatja a csapat, amiből megerősíthetik a játékoskeretet, felújíthatják az edzőpályákat, vagy amit éppen jónak látnak.

Mivel hasonló kezdeményezésre még nem igen volt példa a labdarúgásban, fölmerül a kérdés, hogy mi történik, ha a részvények esetleg rossz kezekbe kerülnek. Gottlich ennek kapcsán elmondta, minden potenciális részvényesnek írásos úton kell kérelmeznie a felvételét a szövetkezetbe, a kérelem elutasításáról vagy elfogadásáról a szövetkezet vezetése dönt.

A klubelnök hozzátette, a szövetkezet alapszabályában lefektették, hogy az új szervezet magának a futballklubnak a működésébe nem szólhat bele, ahogy olyan döntést sem hozhatnak, ami a St. Pauli érdekeit sértené. 

„Ha például a szövetkezet úgy döntene, hogy eladja a stadiont a Red Bullnak, akkor a St. Paulinak joga lenne ezt megvétózni”

 – fogalmazott Gottlich.

Ha a működési modell sikeres lesz, úgy a férfi labdarúgás mellett a klub más szakosztályai, a női futballisták vagy a triatlonosok követhetik a példát.

A felmerülő ötletekről – legyen szó akár egy új pálya építéséről vagy a stadion bővítéséről – a szakszervezeti tagok elektronikus úton szavazhatnak, majd a klub elnöksége a szakszervezet vezetőinek segítségével kidolgozzák az opciókat a megvalósításra, amiről aztán újra voksolhatnak a drukkerek, hogy melyiket fogadják el azok közül.

Annyi bizonyos, hogy minden plusz pénz jól jön a St Paulinak, amely több bundesligás riválisához képest jóval szerényebb költségvetésből dolgozik. Az arányokat és a lehetőségeket jól mutatja, hogy a St. Pauli játékosainak összfizetése mindössze négy százaléka annak a bértömegnek, amit a Bayern München kifizet a játékosainak.

A St. Pauli emellett közismerten baloldali szellemiségű klub, ami az üzletpolitikájukban is megjelenik: nem fogadnak el például szponzori támogatást sem szerencsejátékkal, sem kriptovalutákkal foglalkozó cégektől. Egyfelől dicséretes, hogy tartják magukat az elveikhez, ugyanakkor az anyagi lehetőségeiket ez tovább korlátozza.

A német klubok helyzetét általában nehezíti az úgynevezett 50+1-es szabály, amely kimondja, hogy minden egyesület részvényeiből 50 százaléknak plusz egy részvénynek, tehát a döntésekhez szükséges többségnek az egyesületi tagok tulajdonában kell lennie. Ez megakadályozza, hogy a klubok potenciális ügyeskedők vagy teljhatalmat gyakorolni akaró oligarchák irányítása alá kerüljenek, ugyanakkor elzárja a német csapatokat az olyan külső befektetőktől, mint amilyenek a PSG-t vagy a Manchester Cityt óriási vagyonukkal az európai futball élvonalába emelték.

Ez a forradalmian újnak ható szövetkezeti modell aligha teszi majd versenyképessé a St. Paulihoz hasonló kis egyesületeket a már említett Cityhez vagy PSG-hez hasonló dúsgazdag sztárklubokkal, arra azonban egy működőképes opció lehet, hogy ezek a kisebb csapatok is új bevételekhez juthassanak, és egyúttal a szurkolókat is bevonhassák a napi működésbe, így a drukkerek még inkább magukénak érezhetik kedvenc klubjukat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.