A Red Bull energiaital-gyártó vállalat az elmúlt években jelentős szereplővé vált a nemzetközi futballban, több csapat tulajdonosa is lett. Megnéztük, milyen stratégiát követ a klub, és miért nem néznek csapataira jó szemmel a rivális csapatok szurkolói.
A Red Bull hangsúlyozottan a fiatal tehetségek korai felfedezésére és fejlesztésére koncentrál. Az akadémiák globális hálózata lehetővé teszi, hogy a világ minden tájáról toborozzanak ígéretes fiatalokat, majd egyre magasabb áron tovább értékesítsék őket. Ennek egyik ékes példája Szoboszlai Dominik, akit a Salzburg egymillió euróért (408 millió forint) vett meg, majd „házon belül” váltott: leigazolta a Lipcse. A csapat 25 millió eurót (10,2 milliárd forint) fizetett a magyar válogatott csapatkapitányának játékjogáért. Tavaly nyáron pedig a világ egyik legnépszerűbb klubja, a Liverpool 70 millió euróért (28,56 milliárd forint) vette meg a támadó középpályást.
A vállalat igazán jó évet zárt tavaly, miután az osztrák cég forgalma először lépte át a 10 milliárd eurót, noha a növekedés lelassult. A cég 2023-ban több mint 12 milliárd doboz energiaitalt adott el, ami 4,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál, és lassulást jelent az elmúlt két évet jellemző 10 százalék fölötti bővüléséhez képest.
A nettó bevétel, mely nem tartalmazza a különböző leárazásokat és más kedvezményeket, 10,5 milliárd euró volt tavaly, ami 9 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbi 24 százalék után.
Az alapító fia, a cég 49 százalékát birtokló Mark Mateschitz tavaly 582 millió euró osztalékot vett fel a vállalkozásból. A Red Bull maradék 51 százaléka pedig a thaiföldi Yoovidhya család kezében van.
Az agresszív befektetések és az erős márkaépítés új dimenziót hozott a sportágba, azonban ez a modell számos kritikát is kiváltott, és a jövőben érdekes lesz látni, hogy az italgyártó hogyan alkalmazkodik a változó körülményekhez.
A kritikusok szerint a Red Bull által támogatott csapatok növekedése mesterséges, és nem tükrözi a hagyományos futballklubok fejlődését, mások pedig úgy vélik, a Red Bull futballmodellje túl nagy fokú egységesítést eredményez, és elmosódik az egyes csapatok egyénisége. Az energiaital-gyártó jelentős pénzügyi erőforrásai pedig felvethetik a pénzügyi fair play szabályainak kérdését.
A Red Bull által megvásárolt legjelentősebb futballcsapatok:
Egy horvátországi napilap szerint Mészáros Lőrinccel felvette a kapcsolatot a Red Bull a horvát élvonalbeli labdarúgó-bajnokságban szereplő NK Osijek megvásárlásával összefüggésben. Az osztrák vállalat az eszéki focicsapattal együtt megvenné a nyolcvanmillió eurós beruházás részeként, magyar befektetők és a magyar állam finanszírozásával megvalósuló stadiont, az Opus Arénát is.
Mint ismert, a tavaly nyáron átadott Opus Arena Horvátország egyetlen teljesen fedett, UEFA 4-es kategóriájú stadionja:
A 80 millió eurós beruházás magyar befektetők és a magyar állam finanszírozásával valósult meg, az Opus Global Nyrt. lett hivatalosan is az aréna névadó főszponzora.
A komplexumot úgy tervezték, hogy a focin kívül más rendezvénynek is otthont adjon, például konferenciáknak, kiállításoknak, bemutatóknak és egyéb eseményeknek.
A japán harmadosztályú Omija Ardidzsát augusztusban vásárolta meg a Red Bull. A csapat jelenleg 19 pontos előnnyel vezeti a japán harmadosztályt, és már biztos, hogy az év végén bajnokként feljut a másodosztályba. A klub szerdán jelentette be, hogy 2025-től már RB Omija Ardidzsa néven fog szerepelni, és lecseréli eddigi címerét, az új címer az RB Leipzig logóját másolja, ugyanakkor a klub narancssárga-kék színei megmaradnak – írta az NSO. A csapat nevébe a Red Bull azért nem kerül bele, mert Japánban nem engedélyezett a szponzornév használata a futballcsapatok elnevezésében.
A szerdai, tokiói bemutatón a Red Bullt a vállalat sport részlegének, illetve a német RB Leipzignek, az amerikai New York Red Bullsnak és a brazil RB Bragantinónak a technikai igazgatója, a 78-szoros német válogatott Mario Gómez és a Red Bull sportbefektetésekért is felelős ügyvezetője, Oliver Mintzlaff képviselte.
A Salzburger Nachrichten a cikkében megemlíti, hogy a céget Dietrich Mateschitz halála után megöröklő Mark Mateschitz tárgyalásokat folytat a Torino tulajdonosával, Urano Cairo médiavállalkozóval. A Nemzeti Sport szerint már pedig három találkozóra is sor került.
A salzburgi székhelyű vállalat korábban nem támogatott olasz klubot, szeptemberben azonban egyéves szponzori megállapodást kötött a Torinóval. A felvásárlás összekapcsolódna a torinói Stadio Olimpico megszerzésének tervével is, a létesítményt a torinói önkormányzat hamarosan privatizálhatja. A Red Bull nem kívánta kommentálni a klub iránti érdeklődéséről szóló híreket.
Az energiaital-gyártó tehát nem áll meg, hanem minden jel szerint folytatni kívánja terjeszkedését a labdarúgásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.