Az export és a digitalizáció megoldást jelenthet az EU-s támogatás kifutása utáni időszakban, ráadásul most még van idő felkészülniük a cégeknek. Ehhez viszont digitalizáció és fejlesztés útjára kell lépniük a cégeknek, ami az egyre több szektort sújtó munkaerőhiány leküzdésében is nagyot tudna segíteni.
Az EXIM tavaly elfogadott öt éves középtávú stratégiájának legfőbb célja, továbbra is az exportőr vállalkozások támogatása, emellett a pozitív nemzetgazdasági hatás elérése szintén egyre fontosabb cél.
Szőcs szerint ma már nem igaz, hogy csak nagyvállalatokat finanszíroznak, a hazai exportügynökség egyre több kkv-t szolgál ki. Ügyfeleik száma az elmúlt néhány évben megduplázódott, ma már közel 1500 céget segítenek, ezeknek többsége – 1212 cég – már kis-és középvállalkozás. Egyre több kkv-t kell kiszolgálni tehát, ehhez elengedhetetlen a digitalizáció, mert jóval nagyobb számú, kisebb ügyletet kell lebonyolítani ugyanolyan hatékonysággal.
Az EXIM exportlefedettsége tavaly év végén 2,9 százalék volt, ez kifejezetten jó a régióban, a finanszírozott kkv-portfólió aránya pedig 33 százalék.
Szintén a kkv-fókuszt mutatja, hogy az idei első negyedévben a kkv szektornak nyújtott hitelek értéke először haladta meg a nagyvállalatokét, elérve az 57 százalékot. Az ügyletek darabszámában pedig még jelentősebb, 83 százalékos a kis cégek aránya.
Szőcs hangsúlyozta, hogy az exportügynökség a teljes vállalati életciklus finanszírozásában szerepet tud vállalni az EXIM, ráadásul egyre több típusú lehetőséggel tudnak segíteni
A cég indulásánál projekthitelekkel és tőkefinanszírozással, majd a bővülésnél a versenyképességet javító és befektetési hitelekkel tudják támogatni az exportpiacra lépő cégeket, az expanzió fázisában exporthitelekkel, végül pedig akár a vevők finanszírozásába is be tud szállni az EXIM közvetlenül és partnereken keresztül is.
Az EXIM Vezérigazgatói Kabinetének igazgatója a kereskedelmi banki partnerekkel való intenzív kapcsolat szerepét is kiemelte, egyedül ugyanis nem lennének képesek ilyen nagy számú kkv-hitelt adni, ezért kiemelten fontos az intenzív kapcsolat a kereskedelmi bankokkal. A digitalizáció itt az egyszerűbb adminisztráción keresztül is tud segíteni.
Szőcs Gábor szerint nem tudnak és nem is szeretnének versenyezni a kereskedelmi banki szektorral. Inkább partneri viszonyra törekednek, és szívesen társfinanszíroznak, vállalnak garanciát, és csak akkor lépnek be erre a területre, amikor kockázati elem merül fel a bankok felől, és emiatt nem akarnak finanszírozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.