Napjainkban minden vállalkozás használ digitális eszközöket, ez a napi tevékenység szerves része. A vállalatok működését és fejlődését nagymértékben segítik az egyre gyorsabban fejlődő, interneten kommunikáló használati tárgyak, az IoT-megoldások, amelyek száma 2017-ben meghaladta a 20 milliárdot.
Az egymással összeköttetésben álló eszközök miatt viszont a rendszer könnyebben megtámadható, így a hatékony védekezés kulcsfontosságú. A McKinsey adatai is alátámasztják a megfelelő és átfogó kibervédelmi stratégia szerepét. A mutatók szerint átlagosan évi 100 milliárd sornyi szoftverkódot kellene megvédeni a kiberbűnözőktől, ám a hekkerek ezalatt 120 millió új rosszindulatú programot (malware-t) alkotnak meg.
A PwC tanulmánya szerint a cégek egyre több pénzt szánnak a támadások kivédésére. Csak a nyugat-európai vállalatok 2018-ban várhatóan több mint 25 milliárd dollárnyi összeget fordítanak majd kibervédelemre.
Az óvintézkedés indokolt, hisz a betörések során a hekkerek olyan adatokat szerezhetnek meg, amelyek negatívan befolyásolhatják a bevételt vagy a vállalat hírnevét, hozzáférhetnek rendszereszközökhöz (levelezés, vírusvédelmi programok stb.), de kihasználhatják a felhőalapú adattároló rendszerek sérülékenységét, vagy fizikai károsodást tudnak okozni a gépekben. Ez azonban csak pár lehetséges károkozási lehetőség a számtalan opcióiból.
Fontos, hogy a kibervédelmi fejlesztéseket már az üzleti stratégia kialakításánál figyelembe kell venni.
Az alapvető nehézséget ellenben nem feltétlenül az új biztonsági irányelvek bevezetése okozza, hanem a megfelelő integrálásuk a szervezetbe, ami gondolkodásbeli átállást igényel. Világossá kell tenni, hogy a kibervédelmi intézkedések miatt nem lesz bonyolultabb használni a termékeket és a szoftvereket, illetve, hogy a biztonság megteremtése nem csupán az IT-osztály feladata. Ehhez pedig kiberbiztonsági tréningekre van szükség.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.