Kelet-Közép-Európa távközlési piacát kevésbé érintheti a válság, a fizetős TV- és videoszolgáltatási piac a járvány ellenére sem csökken majd, még a szigorú forgatókönyv szerint sem – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb, májusi piaci összefoglalójában.
A hatóság csütörtöki elemzése kiemeli:
többek között nemzetközi elemzőcégek előrejelzéseit és távközlési vállalatok elemzéseit alapul véve az NMHH a járvány kitörése óta rendszeresen készít összefoglalókat a hírközlési piac alakulásáról.
Az Analysys Mason kutatóintézet májusi előrejelzései nemzetközi szinten a távközlési cégek jövőbeli piaci lehetőségeit három forgatókönyv szerint vázolják fel. Az optimista verzió szerint 2020 végére lesz hatékony koronavírus-ellenszer, egyik gazdasági térséget sem éri túlzottan a válság okozta kiesés és körülbelül egy év után helyre is áll a piac.
A második, realista forgatókönyv – amely a Nemzetközi Valutaalap (IMF) áprilisi, 2020-ra és 2021-re vetített előrejelzéseit veszi alapul – legalább két évre becsüli azt az időt, amely a gazdasági visszaépüléshez szükséges.
A harmadik, pesszimista variáns elhúzódó visszaeséssel számol, amelyben a járvány második hulláma is akadályozza az élet normalizálódását, emellett más instabilitást jelentő eseményeket is feltételez, mindezek alapján pedig a 2008-ashoz hasonló gazdasági válságot jósol – írta az NMHH.
A forgatókönyvek alapja az éves GDP alakulása: az intézet prognózisa szerint a világ teljes távközlési ágazatára nézve a bevételekre eredetileg jósolt 1,8 százalékos növekedés helyett kizárólag csökkenésre lehet készülni. Ez verziónként 2,5 százalékos, 4,1 százalékos vagy 5,7 százalékos lehet.
Csak Kelet-Közép-Európát nézve a három szcenárió szerint 0,5 százalékos, 2,7 százalékos és 4 százalékos visszaesést feltételeznek.
Mint írták, mindhárom verzióban a legtöbb távközlési szegmens veszteségeknek néz elébe, ilyenek például az üzleti mobil és helyhez kötött szektorok, de például a videoszolgáltatás is. Az üzleti infokommunikációs technológia (ICT) vagy a dolgok internetje (IoT) ugyan növekedést mutathatnak, de távközlési bevétel szempontjából ezek eddig sem voltak mérvadó területek.
Az előrejelzés a világátlaghoz képest Kelet-Közép-Európa régiójánál több pozitívumot is említ.
Az egyik legszembetűnőbb eltérés, hogy a fizetős TV- és videoszolgáltatási piac a járvány ellenére sem csökken majd, még a szigorú forgatókönyv szerint sem. A visszaesések mértéktartóbbnak tűnnek, és 2020-ra a lakossági helyhez kötött piac előrejelzése is növekedést mutat. Azonban a digitális gazdaság még olyannyira minimális szerepet játszik a régióban, hogy gyakorlatilag nem is tényező – közölték.
Egy másik elemzőcég, a Counterpoint Research első negyedéves jelentése szerint a mobiltelefon-értékesítés piacán a 2019 első negyedéves eladások száma még 341 millió volt, ezzel szemben az idei első negyedévben 295 millió okostelefon talált gazdára, ami 13,5 százalékos visszaesés. Ebben – a jelentés szerint – nincsen semmi meglepő. Egyrészt a készülékeket jórészt Kínában gyártják, és az ottani gyárleállások miatt csökken az eladható mobilok száma. Másrészt egy ilyen, gazdasági szempontból nehéz helyzetben az emberek és a cégek nagy része súlyosabb problémákkal küzd annál, hogy korszerűbbre cserélje mobilkészülékét – mutat rá a közleményben az NMHH.
A piac 20 százalékát a Samsung uralja 59 millió eladott telefonnal, de eladási értékei 18 százalékot estek vissza.
Mivel a cégnek Kínában nincs piaca, viszont az Egyesült Államokban jelentősek az érdekeltségei, így ebben a visszaesésben valószínűleg a márciusi értékesítések játszottak szerepet. A második helyen 49 millió eladott készülékkel a Huawei áll, nála 17 százalékos a visszaesés, amiben az Egyesült Államok politikai beavatkozása is szerepet játszhatott. A harmadik helyen az Apple áll, viszont a 40 milliós érték a tavalyi 42 millióhoz képest szinte rózsás, a visszaesés csak 4,8 százalékos. A cég ezzel a világ 13,6 százalékát látja el okostelefonnal – olvasható az ágazati elemzésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.