Továbbfejlesztett zsarolóvírusok, a kötelező távolságtartás miatt fontossá vált termékekhez és szolgáltatásokhoz kapcsolódó márkák hamisítása, a Covid-járványt kihasználó fenyegetések, a támadások középpontjába kerülő Európa – a többi között ezek jellemezték a kiberbiztonsági helyzetet tavaly az IBM legújabb IT-biztonsági jelentése szerint. A 2021-es X-Force Threat Intelligence Index egyik fontos megállapítása az volt, hogy
a múlt évben a kiberbűnözők kiemelt célpontjaivá váltak azok a vállalkozások, amelyek elsősorban a koronavírus elleni küzdelemben vállaltak szerepet, például a kórházak, gyógyászati és gyógyszeripari gyártók, valamint az ellátási láncot működtető energetikai társaságok.
A bűnözők kihasználták azt is, hogy csaknem 50 százalékkal növekedett a gyártásban és az energetikában is létfontosságú ipari vezérlőrendszerek sebezhetősége.
Az elemzés szerint tavaly több zsarolóvírus-támadás volt, mint 2019-ben, és az X-Force által megfigyelt ilyen típusú incidensek 60 százalékára kettős zsarolási stratégia volt jellemző:
a támadók az adatokat egyrészt titkosították, másrészt el is lopták őket, majd azok kiszivárogtatásával fenyegettek, ha a váltságdíjat nem kapják meg.
A 2020-ban bejelentett legaktívabb zsarolóvírus-csoport a Sodinokibi (más néven REvil) volt, amely az X-Force által megfigyelt összes ilyen jellegű incidens több mint egyötödéért volt felelős. A becslések szerint a Sodinokibi körülbelül 21,6 terabyte adatot lopott el áldozataitól, akiknek mintegy kétharmada váltságdíjat is fizetett, így a csoport több mint 123 millió dollárt kereshetett tavaly.
Az elemzés arra is rámutatott, hogy a pandémia határozza meg a leginkább hamisított márkák körét, olyan cégek termékeit hamisítják, amelyek a távolságtartás és a távmunka alatti kapcsolattartáshoz kínálnak megoldásokat, mint például a Google, a Dropbox és a Microsoft. De előkelő helyen szerepelnek ezen a listán az online kereskedelmi brandek, az Amazon és a PayPal, valamint a YouTube és a Facebook. Meglepő módon a hetedik leggyakrabban hamisított márka 2020-ban az Adidas volt.
Az IBM jelentése szerint az áldozatok digitális környezeteinek legsikeresebb támadási módja a sérülékenységek keresése és kihasználása volt tavaly, amit az adathalászat követett.
A megfigyelt támadások 31 százaléka Európát érintette.
Itt volt a legtöbb zsarolóvírus-incidens, és több belső fenyegetést észleltek, mint bármely más régióban, kétszer annyi ilyen támadás történt, mint Észak-Amerikában és Ázsiában együttvéve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.