Az IDC elemzése szerint a július-szeptemberi időszakban 331,3 millió készülék került piacra, ami 6,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Ez annak fényében különösen aggasztó lehet az ágazat szereplői számára, hogy a korábbi negyedévben még tíz százalék fölötti bővülést mértek.
Az IDC előzetesen is csökkenést várt erre az időszakra, viszont jóval kisebb mértékűt, a piackutatónál korábban azzal számoltak, hogy 2,9 százalékkal esik vissza a leszállított okosmobilok száma.
„Az ellátási láncban keletkezett zavarok és az alkatrészhiány végül elérték az okostelefon piacot is, ami eddig ellenállónak tűnt ezen jelenségekkel szemben. A helyzet persze az, hogy a hiány mindig is éreztette hatását ezen a területen is, de eddig nem volt olyan mértékű, hogy csökkenést okozzon, legfeljebb a növekedés ütemét fogta vissza. A vártnál rosszabb helyzetet az okozhatta, hogy az alkatrészhiány mellett a gyártásban és a logisztikában mutatkozó problémák is egyre súlyosabban érintik az iparágat. A koronavírus-járvány miatti szigorú tesztelési és karantén előírások érdemben befolyásolják az ellátási lánc működését. Minden, a gondok enyhítésére tett kísérletük ellenére valamennyi jelentős gyártó esetében lefelé kellett módosítani a negyedik negyedévre vonatkozó előrejelzésünket” – számolt be a helyzetről Nabila Popal, az IDC „Mobility and Consumer Device Tracker” részlegének kutatási igazgatója.
Bár valamennyi nagy földrajzi régióban érzékelhető volt a visszaesés a leszállított okosmobilok számában, a csökkenés mértékében jelentős eltérések mutatkoznak. Közép- és Kelet-Európában például 23,2 százalékkal zsugorodott a piac, míg az Ázsia/Óceánia térsében (Japánt és Kínát nem számítva) 11,6 százalékos visszaesést mértek.
Ugyanakkor például az Egyesült Államokban lényegében stagnált a szektor, mindössze 0,2 százalékos volt a csökkenés, de Nyugat-Európában is csak 4,6, Kínában pedig 4,4 százalékos, mivel a gyártók prioritásként kezelték, hogy ezeket a piacokat a lehető legteljesebb mértékben kiszolgálják.
A legtöbb okostelefont a harmadik negyedévben is a Samsung szállította le, 69 millió darabot. A dél-koreai cég eredménye ugyanakkor a piaci átlagnál jóval nagyobb mértékben, valamivel több mint 14 százalékkal esett, ami azt eredményezte, hogy piaci részesedése közel két százalékponttal, 20,8 százalékra csökkent.
Lényegesen jobban sikerült a július-szeptemberi időszak az Apple számára, az IDC adatai szerint az amerikai vállalat 50,4 millió iPhone-t szállított le, ami éves összevetésben 20,8 százalékos növekedésnek számít, így 11,7 százalékról 15,2 százalékra ugrott fel a piaci részesedése.
Ez egyben azt is jelentette, hogy a cég visszaszerezte a második pozíciót a gyártók rangsorában a Xiaomitól. A kínai társaság a harmadik negyedévben nem tudta megismételni az előző időszakban felmutatott gyors fejlődést, 4,6 százalékkal csökkent az általuk leszállított mobiltelefonok száma az egy évvel korábbival összevetve.
Érdekes helyzet alakult ki a negyedik helyen, az IDC mérései szerint ugyanis a vivo és az OPPO között annyira minimális a különbség, hogy lényegében holtversenyről lehet beszélni. Mindkét vállalat növelni tudta forgalmát a július-szeptemberi időszakban, viszont az OPPO-nak valamivel jobban sikerült a harmadik negyedév, 8,6 százalékos bővülést tudtak felmutatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.