Az Egyesült Államok, Spanyolország és Franciaország után Thaiföldön költik el a turisták a legtöbb pénzt – adta hírül a Howmuch.net az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) adataira alapozva. Az ázsiai országban 2017-ben 57 milliárd dollárt hagytak a turisták, ez a teljes turisztikai világköltés 4 százaléka. Összehasonlításul:
a visegrádi országok 29 milliárd dolláros turisztikai bevételt mutattak fel, ezen belül Magyarország 6 milliárdos bevétellel áll.
Thaiföld a turizmusra épít, az országba látogató turisták száma évről évre 10 százalék körüli mértékben nő: 2016-ban 32 millió, 2017-ben 35 millió turista érkezett, a hatóságok idén 38 milliós turistainvázióra számítanak. A turizmus az ország fő bevételi forrása: a 2016-os 17,7 százalék után idén már a GDP több mint 20 százalékát szállítja majd az iparág – az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) kutatása szerint a világátlag 10,4 százalék, Magyarországra a szervezet 8 százalékot mutatott ki, míg a Magyar Turisztikai Ügynökség a közvetett hatásokkal a hozzájárulást a GDP 10,3 százalékára méri.
A Thaiföldre látogató utasnak csak a legnagyobb üdülőhelyeken kell megküzdenie a tömeggel. A bangkoki éjszakai piac vagy a Phuketen lévő Patong bárokról elhíresült utcája, a Bangla Road esténként valóban jókora kihívás a tömegiszonyban szenvedőknek, ám a hosszú, homokos partokon jól eloszlanak a turisták. Ráadásul az üdülőhelyek szállodái kifejezetten figyelnek arra, hogy biztosítsák az utazóknak a nyugalmat és szeparáltságot. Persze, a környezetterhelés így is komoly:
a szakemberek egy része szkeptikus azzal az intézkedéssel kapcsolatban, hogy a Krabi és Phuket között lévő Phi Phi-szigetnek a
Leonardo DiCaprio A Part című filmjéről elhíresült Maya-öblét a főszezonon kívül – júliustól szeptemberig – lezárták a természeti környezet regenerálódásának céljából. A lépést sokan szimbolikusnak tartják, de legalább jelzi a thai hatóságok igyekezetét a természeti vonzerő megőrzéséért – a kimutatások szerint Thaiföld korallzátonyainak 72 százaléka mára elpusztult a turizmus okozta vízszennyezés és a megnövekedett hajóforgalom miatt.
A Thaiföldre látogató máshol is kettősségre készüljön:
miközben nem lehet nem megszeretni a helyiek természetét, a turizmuson túlmutató kedvességét, addig európai szemmel ijesztő lehet a helyiek puritánsága.
Nehezen érthető, hogy a kifőzde „konyhájának” közepén miért áll egy elkopott pamlag, amin épp az „éttermet” üzemeltető család gyermeke alszik. De kár lenne elfordulni ezektől a helyektől, mert a helyi konyha igazi ízeit épp itt, az egy-két wokban sütő, húsokat parázson pirító kioszkokban lehet fellelni, s nem a nagy hotelek thai napjain.
Biztonsággal lehet az utcán is étkezni, mivel itt szó szerint frissen sülteket kapunk. Ugyancsak nem maradhat ki a thaiföldi utazásokból a masszázs:
egy-egy óra ellazulásért a magyarországi thaimasszázs-szalonok árainak felét-harmadát, 2-3 ezer forintnyi bahtot kell fizetnünk.
Thaiföld kapcsán beszélnünk kell a szexturizmusról is: az üdülőhelyeken járva mindenhol láthatjuk a nyomait, az ország sokáig hordja majd ezt a bélyeget – még akkor is, ha az átlagutazónak ebből elég az, hogy éjszakai szórakozóhelyeken végigsétál a szép hölgyekkel (?) alaposan teletűzdelt bárokon.
A thaiföldi utazás legköltségesebb része korábban egyértelműen a repülőjegy volt, mára azonban a térségbe repülő légitársaságok száma megugrott, s így például a Turkish, a Qatar és az Emirates komoly árversenyt vív a budapesti ügyfelekért. (Az elmúlt hetekben a Finnair is kampányolt a rövidebb, északi útvonallal.) A Bangkokon kívüli úti célok esetében a Qatar vezeti a kényelmi listát, hiszen a thai főváros mellett immár négy üdülőhelyre, Pattayára, Phuketre, Krabira és az északi Chiang Mai repülőterére is közvetlen járatot üzemeltet egyetlen dohai átszállással.
A szálláskínálat pazar:
a legolcsóbb árfekvésben is találni gyöngyszemet – saját medencés szobával bíró hotelt, miközben a legnagyobb turisztikai láncok hoteljei is elérhetők a tőlük megszokott szolgáltatási színvonallal – az európaihoz képest mérsékeltebb árakon.
De van lehetőség önálló házak vagy éppen villák bérlésére is, ám a látogató számoljon azzal, hogy vélhetően kevés időt fog eltölteni a szálláson: még a mostanság véget érő esős évszakban is inkább az utcákon, éttermekben, partokon várja ki az ember az özönvíz végét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.