Felkészültek a megfelelő szabályok létrehozásával azok az állami közszolgáltatók, amelyek közreműködnek az utazás biztonságának szavatolásában, ugyanakkor a lakosság fegyelmezettsége továbbra is fontos – közölte Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter sajtótájékoztatón hétfőn, Budapesten.
A miniszter – a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), a MÁV, a Volánbusz és a Mol közös, az Utazz velünk biztonságban című kampányát bemutató eseményen – elmondta, hogy
a szigorú otthonmaradási szabályok után az embereknek igénye van kikapcsolódásra, utazásra.
A határok lassan nyílnak meg, a fertőzés mértéke alapján a közép-európai térség biztonságosabbnak minősül, de mégis egy kockázatokkal teli időszak után a legbiztonságosabb talán Magyarországon nyaralni. Ezért a lakosságot most arra biztatják, hogy „nyaraljanak idehaza, vagy legalábbis idehaza is” – tette hozzá.
Gulyás Gergely elmondta, hogy a statisztikák alapján a tavaszi turizmus gyakorlatilag megszűnt az országban. Ezt az első adatok is igazolják:
áprilisban a külföldi vendégek 99 százaléka maradt el az előző évihez képest, a belföldi turizmus 5 százalékra csökkent. A turizmus, illetve mindazok, akik személyszállításban és -forgalomban vettek részt, komoly veszteséget szenvedtek, amelyek minimalizálásához az elkövetkezendő hónapokban összefogás szükséges.
Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója arról beszélt, hogy a magyar turizmus 2008-2009-es összeomlását követően 2010-ben indult növekedésnek, 2011-ben haladta meg a válság előtti szintet, és azóta évről évre folyamatosan nő. 2016 óta a GDP-növekedés kétszeresével bővül a magyar turizmus, az idén január-februárban 22 százalékos emelkedést mértek, amely alapján úgy tűnt, hogy ez lesz a magyar turizmus legerősebb éve.
Az ágazat adta a GDP 13 százalékát, 400 ezer család és 40 ezer magyar kis- és középvállalkozásoknak (kkv) megélhetését.
A külföldiek mintegy négymilliárd euróval többet hoznak az országba, mint amennyit a magyarok visznek ki. Tavaly a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) több mint másfélszer annyi turistát számolt Magyarországon, mint ahányan az országban élnek. Ezt a sikertörténetet szakította meg a vírus – mondta Guller Zoltán.
A vezérigazgató szerint a kormány nagyon gyorsan lépett, és szükséges mértékben segítette az ágazat talpon maradását. A turizmus májusban indult újra, az elmúlt 21 napban átlagosan a forgalom 30 százalékkal haladta meg vidéken a tavalyit.
Úgy látja, hogy a nyári hónapokban a vidéki szállások akár 70 százalékos töltöttséggel is üzemelhetnek, a belföldi turizmus pedig 2020-ban akár a tavalyinál is jobb lehet. Ehhez azonban arra van szükség, hogy aki teheti, az pihenjen belföldön:
egyrészt azért, mert biztonságos, másrészt ezzel több százezer magyar család megélhetését támogatja.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója ismertette, hogy a nyáron törekszenek majd a növekvő utazási igények kiszolgálására, és figyelnek a biztonságos közlekedésre: mind az utasok, mind a kezelő személyzet számára kötelező a védőmaszk használata. Naponta fertőtlenítik a pályaudvarokat és a teljes flottát.
A vasúttársaság segítve a biztonságos utastávolság megtartását, nyáron a balatoni vonatokon csak minden második helyet értékesít. Emellett érintés- és készpénzmentes fizetést biztosítanak a MÁV alkalmazásban, minden pénztáruknál, az automatáknál és a vonatokon is – hangzott el a sajtótájékoztatón levetített kampány videójában.
Dávid Ilona, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a társaság a járványhelyzetben mindent megtett utasai és munkatársai egészségének védelme, a biztonságos utazás biztosítása érdekében. Előtérbe került a fokozott takarítás és fertőtlenítés az autóbuszokon és állomásokon is.
Bár a veszély csökkenni látszik, számos óvintézkedést továbbra is fenntartanak. A márciusban bevezetett mobiljeggyel a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel együttműködve elérhetővé tették a készpénzmentes jegyvásárlást, amelyet szintén megtartanak, és bővítik elérhető termékeik körét.
Világi Oszkár, a Mol-Csoport Innovatív üzletágak és szolgáltatások ügyvezető igazgatója arról tájékoztatott, hogy
a töltőállomásokon bevezetett szigorú higiéniai intézkedések mellett egy programot is indítanak az MTÜ-vel együttműködve.
A „Kalandra fel” utazásösztönző játékban 50 helyszínt, látványosságot ajánlanak az ország minden régiójában, a kedvezmények mellett a játékban részt vevők az ősszel sorsoláson is részt vesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.