A külföldi turisták nemcsak Budapestről, hanem a vidéki turizmusnak is hiányoznak
– nyilatkozta Ritter Judit, a székesfehérvári Szárcsa Hotel ügyvezető igazgatója. A külföldiek aránya náluk csak nyáron 20-30 százalék körül, éves átlagban 35-40 százalék között volt a koronavírus megjelenése előtt.
Bár tavaly júliusban és augusztusban kifejezetten erős volt a forgalmuk, úgy véli, akár még évekbe telhet, hogy visszatérjenek a 2019-es szintre. Az igazgató szerint épp a járvány begyűrűzése előtt értékelődött fel az utazás, a kikapcsolódás lehetősége a magyarok körében, és egyre többen használták a Szép-kártyájukat is.
A harminc éve üzemelő szállodába munkavállalóként korábban csak „kihalásos alapon” lehetett bejutni, ezzel szemben most nehéz jó szakembert találniuk.
Hónapok óta keresnek pincért, máshol pedig azt hallani, hogy szakácshiány van – fejtette ki. Az utánpótlás is kihívás számukra, hogy a fiatalok újra lássanak jövőképet a szakmában. A munkába visszatérő anyukák például kifejezetten jó munkaerőnek számítanak, nekik viszont a turizmussal járó időbeosztást kell kilogisztikázni.
Székesfehérváron a vállalatoknak köszönhetően jelentős az üzleti célú turizmus, az őszi szezont ez szokta felpörgetni
– árulta el Ritter.
2019 rekordév volt a hazai turizmusban
– erről már Márton Gábor, a Best Western Plus Lakeside Hotel igazgatója beszélt,
az előrejelzések alapján úgy tűnt, hogy 2020-ban még ezt is túlszárnyalhatjuk, de a járvány sajnos közbeszólt.
Az üzemszünet a Lakeside Hotelben „csupán” három hónapra korlátozódott. A munkavállalók jelentős részét ez idő alatt is megtartották, a holtidőt állagmegóvásra, fejlesztésre és szakmai tréningek megtartására használták fel. Olyan beruházásokat is meg tudtak valósítani, amelyeket csak későbbre terveztek.
Szerettük volna az időt inkább a vendégekkel és nem a festékes vödörrel a kezünkben tölteni, de az elmúlt időszak sokszor erről szólt
– jegyezte meg tréfásan.
A nyártól fellendülést várnak; már érzik az élénkülést, mozgolódik az üzleti- és a rendezvénypiac is, de azt is tapasztalják, hogy az emberek óvatosabbá váltak a nyaralás tervezésével. A szálloda az üzleti vendégekre és az élsportolókra is specializálódott.
Továbbra is a legfontosabb a hozzánk érkező vendégeink egészségének megóvása, ezért nem enyhítettünk a cégcsoportunk által kialakított, szigorú higiéniás szabályokon
– húzta alá a Lakeside Hotel igazgatója.
A beoltottak magas arányát biztatónak találják,
és remélik, ha jön is újabb hullám, már nem kell olyan szigorú intézkedésekre számítani, mint korábban. A védettségi igazolvány megkövetelését vegyesen fogadták a vendégek, különösen azok, akiknek már korábban le volt kötve a foglalása, de nem vették fel az oltást.
A szakember véleménye: ennek a nehéz időszaknak egyetlen komoly pozitívuma volt.
A szakma átrendeződött és csak a legprofibb és legelhivatottabb résztvevők maradtak talpon, abban bízva, hogy hamarosan újra eljön a turizmus virágzása.
A Platán Hotel ügyvezetője, Bozai-Tóth Boglárka is megerősítette, hogy idénre sokkal óvatosabbak lettek a vendégek.
Kivárnak és közvetlenül az utazásuk előtt foglalnak
– osztotta meg. A szálloda az elmúlt évekhez képest rugalmasabban kezeli az esetleges lemondásokat is. Az ügyvezető azt is megemlítette, hogy nagy az érdeklődés a külföldiek részéről is, akik már várják, hogy beutazhassak az országba, ezért
folyamatosan követik a védettségi igazolványok elfogadásának alakulását.
A fehérvári események is lendítenek a forgalmon. A július elején kezdődő Gyulai István Memorial atlétikai bajnokságra, például mindig nagy az érdeklődés. Bár a Fezen könnyűzenei fesztivál idén elmarad, de azt látják a naptárban, hogy amikor koncertek vannak, azokra a napokra több a foglalás. Az augusztusi Székesfehérvári Királyi Napokra még nincs teltház. Arra is volt már példa az elmúlt években, hogy
a Balatonról kiszorult turistákat a Velencei-tó térsége fogadta be.
A nyári szezonban korábban 60-40 százalék volt a külföldi és a belföldi turisták eloszlása, most ez az arány megfordult: 80 százalék belföldi, 20 százalék külföldi vendég.
Az igazi szép, nyárias idő beköszöntét is pozitív fordulatnak tekintik, amely meghozza a kedvét a turistáknak a kimozdulásra.
A város turisztikai stratégiájáról a csütörtökön megjelenő cikkünkben olvashatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.