BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Soha nem látott visszaesés a budapesti Marriottnál

Fél év alatt közel három százalékot csökkent a Budapest Marriott Hotel piaci értéke.

Fél év alatt közel három százalékot csökkent a Budapest Marriott Hotel piaci értéke

– számolt be a Duna Szálloda Zrt. friss pénzügyi jelentésében. A belvárosi Apáczai Csere János utca 4. szám alatti ingatlanát, illetve a hotelként való működtetéshez szükséges befektetett eszközeit 2020 június végén értékelték fel először, majd decemberben ismét. Utóbbi vizsgálatot a CBRE GmbH végezte, és valamivel több, mint 38 milliárd forintos értéket állapított meg.

A piaci értékben bekövetkezett visszaesést a Duna Szálloda Zrt. egyértelműen az alacsonyabb árbevétellel magyarázza, amely a Covid-19 járvány miatt bevezetett korlátozások eredménye. Ugyanakkor kiemelte, hogy a tavaly decemberi végső hozamrátában (6,25 százalék) nem történt változás júniushoz képest, a diszkontráta pedig 25 bázisponttal, 8,5 százalékra emelkedett ebben az időszakban.

A hotel 2013 és 2020 között gyakorlatilag teljesen megújult, a folyosókat, a szobákat, a tárgyalótermeket és az elnöki lakosztályt is beleértve.

Fotó: Shutterstock

A koronavírus-járvány jókora lyukat ütött a luxusszálloda működésében.

Az értékesítés árbevétele a 2019-es 8,88-ról 2020-ban 2,92 milliárd forintra zuhant. A legmarkánsabb mínuszt a szobák forgalmában mutatták ki: egy év leforgása alatt 4,64 milliárd forint esett ki ezen a soron. Noha a hotel igyekezett élni az ételkiszállításban megnövekedett igény lehetőségével, az étterem bevétele is lefeleződött, és az 1,65 milliárdos bázishoz képest már csak 723 millió forintot hozott. Ezek fényében nem meglepő, hogy a két éve még 1,49 milliárdos profitot termelő Marriott 2020-ban 1,97 milliárd forint veszteségbe fordult át.

A járvány soha nem látott visszaesést idézett elő nemcsak a szálloda kihasználtságában, hanem az általános utazási hajlandóságban és az egész turizmus szektorban. Mindez az év hátralévő részében is megmaradt a bevezetett kormányzati intézkedések hatására

– kommentálta a történteket a társaság. Sokatmondó a lemondási díjak alakulása: a pandémiából kifolyólag sok cég felmondta a szerződéseit különböző csoportokra, vagy rendezvényekre, amelyek után összesen 230 millió forint lemondási díjat fizettek meg. Ugyanez 2019-ben nulla forint volt.

A Duna Szálloda Zrt. tulajdonosa a bécsi székhelyű Cee Property-Invest immobilien GmbH. Egyedüli részvényesként az idén tavasszal úgy határozott, hogy a tavaly december 31-vel lezárt üzleti év után nem vesz ki osztalékot. A Marriott mintegy 25 millió forint állami bértámogatásban részesült, de így is kénytelen volt lecsökkenteni a munkaerő állományát, és különböző mértékben a dolgozók bérét is visszavágta. Ez jól látszik a vonatkozó statisztikákban: személyi jellegű ráfordítások címén 2019-ben 1,91, 2020-ban 1,25 milliárd forintot könyvelt el, az átlagos állományi létszám pedig 264 főről 210-re apadt. A Duna Szálloda Zrt. a mérlegkészítés 2021. március 31-i időpontjáig azt tapasztalta, hogy a Covid az idén is negatívan befolyásolta a szálloda eredményét.

Az emberek utazási hajlandóságát nagyban meghatározó politikai, egészségügyi, társadalmi intézkedések és szigorítások recesszív hatást fejtettek ki a szektor üzemi teljesítményére országszerte. A 2021 februárjában bekövetkezett harmadik hullám után történt bezárások újra megrekesztették a kismértékű regenerációt, amelyet a futballcsapatok és a filmes csoportok rendezvényei, illetve az ételkiszállítások révén sikerült elérni.

Egyúttal kiemelték, hogy 2021 második felében a korlátozó intézkedések enyhülésével, az átoltottsági arány növekedésével, a határok megnyitásával és egy egyre növekvő külföldi utazási kedvvel számolva már elkezdődhet a szektor, így a Duna Szálloda Zrt. forgalmi és eredménybéli fokozatos, több éven át tartó helyreállása.

Fekete éve volt az Intercontinentalnak

A turizmus alakulása alapján eddig is lehetett tudni, hogy a fővárosi szállodákat földre vitte a Covid.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.