BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kreativitás vállalatokat mozgat

A kreativitás nem csak alkotói és művészeti fogalom, egy cég vezetésében ugyanolyan elengedhetetlen dolog, mint a helyes pénzügyvitel. Egy közismert reklámszakember szerint a magyar menedzserek kreatívak ugyan, ám ezt ki kell használniuk. Geszti Péter szerint ez Magyarország egyetlen komoly tőkéje.

A kreativitást nem használhatjuk a szó hagyományos értelmében az üzleti szférában, sokkal inkább a felmerülő problémák megoldásának módját jelenti - nyilatkozta a Világgazdaságnak Geszti Péter reklámszakember. Az Akció NSX reklámügynökség kreatív igazgatója szerint a kreativitás olyan készség, amely nem elsajátítható, nem tanulható meg az iskolapadban. A kreativitás energia, és anynyira fontos, hogy mozgatni képes egy vállalatot. Egy ezzel a tulajdonsággal felvértezett vállalatvezetőben való hit nagyobb teljesítményre sarkallja a munkatársakat. A kreativitás nem olyan, mint az ihlet, nem csupán szellemi minőség, hanem maga a dolgok kivitelezése, megalkotása. Az ugyanis nem elég, hogy kitalálunk új dolgokat, kreatívnak kell lenni abban is, hogy az ötletet hogyan lehet kivitelezni - főleg egy olyan közegben, amely ennek nem kedvez - mondta Geszti Péter. Egy jó vállalatvezetés ezt meg tudja oldani, ezért is gyakori példa, hogy egy céget a menedzsmenttel együtt vesznek meg. A reklámszakember leszögezte: jelenleg Magyarország egyetlen komoly tőkéje a kreativitásban rejlik, a gazdaság előrejutása nagyban függ ettől. A cégvezető kiválasztását vagy sikerességét tekintve a szakember szerint szintén meghatározó ez a tulajdonság. A csupán kapcsolatrendszerük vagy egyéb hátterük miatt igazgatói székbe kerülő vezetők csak ideig-óráig tudnak sikeresek lenni, ha hiányoznak a szükséges képességeik. Geszti úgy véli: ez a "capitaly" nevű játék ma már nem tűri meg hosszú távon az ejtőernyősöket, de az ilyen példák kezdenek is eltűnni.

A reklámszakember tapasztalatai szerint kijelenthető, hogy a magyar menedzserek kreatívak. Ezt bizonyítja például a nemrégiben márkát váltó hazai piacvezető mobilcég, amely esetében az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a magyarok be tudják-e bizonyítani, hogy az átmárkázás külső segítség nélkül is megoldható. A siker kézzelfogható. Pedig nálunk komoly probléma, hogy gyakran előzmények vagy háttér nélkül kell egy ilyen akadályt átugrani.

Bár a kreativitást nem lehet megtanulni, fejleszthető, mint az olvasás vagy a rajzolás - mondta a kreatív igazgató. Leginkább a személyes példák fejlesztenek. Ha van egy tehetséges főnök, akkor egyszerűen figyelni kell rá, el kell lesni, mit hogyan csinál. Nyugaton ugyanakkor megfigyelhető, hogy a tehetséges, állandóan pörgő, igazán kreatív cégvezetők egy idő után kilépnek a körforgásból, kényelmesebb állást keresve maguknak. A kérdés az, hogy menynyire tudják átadni a tudásukat, mentalitásukat a később vezetői pozícióba kerülőknek. Ez a probléma hazánkban hatványozottan jelentkezik, hiszen nálunk az első ilyen nemzedék még aktívan dolgozik, így a kérdésre még nem tudunk válaszolni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.