Magyarországon készülhet a világ első tisztán elektromos meghajtású nyerges vontatója, valamint a hozzá kifejlesztett félpótkocsi eTruck néven – ezt ígérte a Világgazdaságnak nyilatkozó Benke Gábor projektmenedzser. A fejlesztések 2017 júniusában teljesen befejeződtek, a várt eredményeket is maximálisan túlszárnyalták: 1200 forintos áramköltséggel képes a kamion teljes rakomány mellett száz kilométer megtételére, amivel egyik korszerű dízelkamion sem vetekedhet – mondta Benke. Hozzátette: a mai Euro6-os norma szerint működő járművek fogyasztása száz kilométerenként harminc liter gázolaj.
Egyik ismert nagy gyártónak sincs gyártásérett modellje rajtuk, vagyis az eTruck Motor Zrt.-n kívül – mondta Benke, aki úgy vélekedett, hogy a nagy gyárak százévnyi dízelfejlesztésből csak 10-15 év alatt tudnak áttérni a tisztán elektromos hajtásláncra. A járműveket a König Investment Zrt. többségi tulajdonában, továbbá 2 százalékban kínai érdekeltségekben, valamint 5 százalékban magyar magánszemélyek kezében lévő eTruck Motor Zrt. gyártja majd. A König Banknak az egész projekt felügyelete, anyagi forrásainak a kezelése lesz a feladata. A gyáregységek – az ország egész területén elszórva – közel 10 milliárd euróból épülnének meg. A gyár összes alkatrészigénye pedig naponta közel 50 millió euró. Magántőke bevonásával és támogatott alapokból kívánják finanszírozni a beruházást, például az UNIDO- és a Juncker-terv által kínált pályázati támogatási rendszerek „támogatására” is számítanak.
A beruházás, vagyis az összeszerelő üzem tervezett helye Hegyeshalom területén, a volt Eurovegas telkén van, ami jelen állás szerint közel 400 hektár. Idővel – további bővítés miatt – mintegy 500 hektár beépítését tervezik. A földterületi adottságok szerint közel 20 ezer munkás befogadására alkalmas gyárkomplexumok épülnének, továbbá az ország többi területén (akkumulátor, villanymotor, napelem, futómű, gumiabroncs) gyáregységek.
A Hegyeshalomnál lévő földterület megszerzéséről a Földművelésügyi Minisztériummal és Hegyeshalom polgármesterével folynak a tárgyalások – mondta Benke, hozzátéve: jelenleg jogi viták hátráltatják a tulajdonszerzést. Amint ezek elhárulnak, teljesen szabaddá válik a projekt előtt az út. Nem a minisztérium vagy a helyi polgármesterek hátráltatják, hanem a külföldi tulajdonosi körök – emelte ki Benke. Azért épp az említett helyen épülne fel a központi gyár, mert ez a terület a magyarországi autógyártás fellegvára, ezért nem is lehetne ideálisabb a telek földrajzi elhelyezkedése gyárépítés szempontjából – hangsúlyozta a projektmenedzser.
Az építkezés megkezdődik, amint a tulajdonjogi akadályok elhárulnak, és hozzávetőlegesen két év, mire az első kamion elhagyja a gyárat. A tervek szerint napi 300 nyerges vontató és a hozzá tartozó pótkocsi készülne a gyárban. A majdani beszállítók nagy része bizto-
sítva van, 10 százaléknál többet nem engednek külföldi kezekbe, vagyis a magyar hányad 90 százalék lesz a járműveknél, amelyeket – kedvezményekkel segítve – főként magyar vállalkozások részére akarnak értékesíteni, de a töltési hálózat kiépítése miatt a magyar piac mellett az Európai Unióban kívánnak megjelenni a magyar eTruckkal.
Kicsi a kereslet
Az kérdés, hogy az eTruck fő piacának tekintett Magyarország hány ilyen járművet tudna felszívni, hisz például idén az első hét hónapban a DataHouse adatai szerint 3200 nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba. Az elmúlt években pedig évente 5500-5700 jármű talált gazdára. Havonta tehát körülbelül annyi nagyteherautót/nyerges vontatót helyeztek forgalomba, mint amennyi a tervezett magyar gyár napi teljesítménye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.