BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az olaj- és gázipari cégek sokkal könnyebben zöldíthetők, mint ahogyan az hisszük

A zöldítést nem csupán a menedzsment saját pozíciójának megtartása ösztönzi, erős nyomás érkezik társadalmi és kormányzati szintről is.

A koronavírus-járványt övező válság erőteljesen megnyirbálta a hagyományos üzemanyag vállalatok részvény- és kötvényárait. A túltermelés, a nyersanyag árak zuhanása és a bizonytalan kilátásokkal együttjáró volatilitás sem kedvez a szektornak – olvasható a KPMG elemzésében. A jelenlegi gazdasági válság nagy löketet adhat a vállalatoknak , hogy egyre zöldebb útra térjenek. A tanácsadó cég szakértői öt olyan tényezőre hívták fel a figyelmet, amely a barna szektort a zöldülés felé mozdíthatja.

Megkerülhetetlen az infrastrukturális előny:

a leghatékonyabbnak a tengerre telepített szélerőművek bizonyulnak, az olajvállalatok hatalmas nyílttengeri tapasztalattal rendelkeznek, költséghatékonyan képesek építeni, valamint a szállításhoz szükséges infrastruktúra is rendelkezésükre áll.

Szakértők a villamosenergia tárolási és szállítási problémáinak mihamarabbi megoldásában is bíznak, így ez az eszközalapú előny is a barnákat hozza helyzetbe, akik jelentős flottavagyonnal is rendelkeznek.

A hidrogén felhasználása is fontos tényező, mivel a legkönnyebben elérhető energiaforrás,

a termelése pedig egyenletes, ráadásul jelenleg a legígéretesebb áramtárolási modellekben is óriási szerepe van. Az energiaforrásnak a szárazföldi és tengeri szállítmányozásban lehet a legnagyobb karbonmentesítő hatása.

Fotó: PKN ORLEN / AFP

Egyre nagyobb a kormányzati támogatottsága az új-generációs bio üzemanyagoknak,

mint a biomasszából készült dízel, a hidro-izomerizált zsírok és olajok, cellulózból kivont oxigenátok, etanol, butanol. A széleskörű petrolkémiai tapasztalatok, a meglévő üzemegységek és berendezések újrafelhasználásának hatékonysági előnye itt ismét a barna üzletág malmára hajthatják a vizet.

Az elemzés szerint egyre elterjedtebb az a nézet, hogy az autók erőltetett ütemű villamosítása helyett a környezetkárosításból legalább ugyanakkora részt képviselő áruforgalmi és tömegközlekedési járművekre kellene koncentrálni.

Erre Kína a legjobb példa, ahol több város kizárólag elektromos buszokat állít forgalomba, minek következtében a világ olajszármazékai iránti keresletét 3 százalékkal csökkentheti.

A széndioxid leválasztása, tárolása és felhasználása levegőből vagy ipari melléktermékekből is megoldás lehet minden szektornak ahhoz, hogy elérhetővé tegye a karbonsemlegességet. A megvalósíthatósághoz viszont jelentős technikai innováció és költségcsökkentés szükséges. Pozitív hír azonban, hogy egyes olajvállatok már most jelentős pénzzel támogatják ezeknek a technológiáknak a fejlesztését.

A KPMG szerint a barna szektor történelmi áttörés előtt állhat, amennyiben a vállalatvezetők okosan aknázzák ki erősségeiket, a 150 éves működés alatt felhalmozott tudást és tapasztalatot, és a piac teremtette kihívásokra a rendelkezésükre álló széles eszköztárral válaszolnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.