A tranzitforgalom eltűnt, ahogy a tömeges home office miatt a munkába járók is hiányoznak az utakról. Eközben tavaly április óta másfélszeresére drágult a benzin. A töltőállomások szempontjából milyen szakaszokra különíthető el a járvány?
Az első hullám volt a mélypont, teljesen váratlanul és felkészületlenül ért minket az új helyzet. Elég csak a Waze navigációs alkalmazás valós idejű statisztikáit nézni: a fővárosban egy átlagos hétköznapon csúcsidőben 18 ezernél is többen használják az applikációt, de ez a szám 2020 márciusában 6500-ra csökkent. És bár nyáron újra felment 15 ezerre, a múlt heti adatok alapján most majdhogynem ugyanott tartunk, mint tavaly ilyenkor, azzal a különbséggel, hogy már sokkal felkészültebbek vagyunk. Igyekeztünk a vásárlók számára teljesen biztonságos környezetet kialakítani, valamint termékkínálatunkat is a járványhelyzet követelményeihez igazítani. A töltőállomások forgalma lekövette ezt a hullámzást, de ahogy a Mol 2020-as eredményein is látszik,
a fogyasztói szolgáltatások üzletága sikeresen ellenállt a válság kihívásainak. A szegmens minden idők legmagasabb, 510 millió dolláros (156 milliárd forintos) EBITDA-ját produkálta 2020-ban, ami 8 százalékkal magasabb a 2019-es eredménynél.
A vállalatcsoport eredménye viszont a járványhelyzet és a gazdasági válság miatt 2019-hez képest még így is 16 százalékkal csökkent. Váratlanul ért minket a helyzet, de gyorsan reagálva optimalizáltuk mind a kiskereskedelmi, mind a finomítói, mind pedig a logisztikai tevékenységünket, biztosítva az ország energiaellátását. Az áprilisi mélypontot követően az üzemanyag-kereslet is fokozatosan helyreállt az év végére.
Az üzemanyag ára, hasonlóan a legtöbb fogyasztási cikkéhez, számos piaci körülménytől függ. Így például a kőolaj világpiaci árától, amely 2020 tavaszán 20 dolláros szintre süllyedt, magával rántva mind a benzin, mind pedig a gázolaj árát.
Ezt követte egy „plató”, amikor az olaj ára 43-45 dolláron stabilizálódott, ősszel csökkentek kicsit az árak, tél óta pedig kilőttek, a kőolaj hordójáért jelenleg 70 dollár körüli árat kérnek. A devizaárfolyam változásáról még nem is beszéltünk, tavaly 290,58 és 337,46 forint között mozgott az amerikai dollár. Jó hír viszont, hogy a negyedévenként meghatározott jövedéki adót a brent olaj hordónkénti árához igazítják, így az üzemanyagok adótartalma áprilisban várhatóan csökkenni fog, ötven dollár fölötti olajár esetén ugyanis a benzin adómértéke 5, a gázolajé 10 forinttal mérséklődik.
A fosszilis energiahordozók piacán hogyan alakulnak az erőviszonyok a benzin és a gázolaj között, illetve milyenek a prémium-üzemanyagok kilátásai?
Az átoltottság növekedésével nemcsak a gazdaság újraindulását, hanem az utazási kedv növekedését is várjuk. Az oltási bizonyítvánnyal nyárra beindulhat mind a belföldi, mind az Európai Unión belüli autós turizmus.
A személyautó-forgalom régen várt megugrásából mind a benzin, mind a dízel profitálhat majd, de a benzin valószínűleg jobban.
Minden második személyautó továbbra is benzines az EU-ban, egészen pontosan 53 százalék, míg a dízelek aránya 42 százalék. A Molnál a prémiumüzemanyag-eladásban kiemelkedő időszakot zártunk, jelenleg Magyarországon a lakossági értékesítésben minden negyedik eladott liter prémium. A keresletet két fő tényező mozgathatja a közeljövőben:
A járványügyi rendelkezések miatt azoknak a megtakarítása nőtt, akiknek volt megélhetésen túli jövedelmük is, ami alapvetően kényszermegtakarítás, amint erre lehetőségük lesz, el fogják költeni. Másrészt a magasabb biotartalom-előírásoknak megfelelő üzemanyagok nem kompatibilisek minden régebbi benzines modellel, ezért azok, akik nem tudják az autójukat lecserélni, a motor védelme érdekében prémium-üzemanyagot fognak tankolni.
Eközben hol tart az elektromos töltőhálózat kiépítése?
A hálózat 2012 óta folyamatosan bővül, jelenleg 75 elektromos töltőt üzemeltetünk országszerte. Emellett a konzorciumi partnereinkkel hat országon (Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Magyarország és Románia) átívelő, régiós hálózatot hozunk létre az Európai Unió által támogatott NEXT-E keretében. A hamarosan lezáruló projektben működőket is beszámítva
a Molnak és leányvállalatainak a töltőállomásain már több mint 160 elektromos töltő üzemel a régióban.
Terveink szerint az év végére a régióban a töltőállomásaink 10 százalékán, több mint 200 helyen lesz elektromos töltőnk. A folyamat felgyorsulását a fogyasztói igények is támogatják:
évről évre emelkedik az elektromos autók száma, így a töltők kihasználtsága is.
A 2020 nyarán bevezetett Mol Plugee alkalmazás 5000 felhasználója átlagosan 45 percig használja a töltőket, és 15 kilowattóra villamos energiát tölt.
Mennyire kihasználtak a járvány alatt a Mol Limo közösségi autói?
A Mol Limo forgalma 2020-ban a pandémia ellenére is meghaladta a 2019-es szintet. A járványhelyzet tavaszi, első hulláma során jelentős díjkedvezményeket nyújtottunk, a használati szokások azonban megváltoztak, sőt, egyes időszakokban a kihasználtság csökkent. A nyári, majd az őszi időszakban viszont kiemelkedően jól teljesített az autómegosztó, a július és október közötti hónapokban rekordforgalmunk volt. A november–decemberi lezárások viszont szintén hatással voltak a működésünkre,
az éjszakai kijárási korlátozások, az éttermek, szórakozóhelyek bezárása pont azokat az élethelyzeteket szüntette meg, amelyek esetében a Limo népszerű választás.
A járvány ellenére elmondható, hogy a Mol Limo jó évet zárt, hiszen sok fejlesztést sikerült véghez vinni, új szolgáltatásokat és új elektromos autókat (BMW i3, Hyundai Kona) vezettünk be. Ezenfelül elindítottuk a többnapos bérlést, amelyet a közönség is várt, és nyáron ki is használták ezt a lehetőséget. A B2B szolgáltatásunk is egyre népszerűbb a vállalatoknál, mivel költséghatékony közlekedési forma, és már a cafeteria keretén belül is elérhető, nullaszázalékos adóteherrel.
Miért volt fontos éppen most felvásárolni a Marché éttermeket, amikor kilencből hét már így is Mol-kúton üzemelt?
Tovább erősítjük integrált üzleti modellünket, minden szempontból energiát adunk az embereknek. Az éttermek közvetlen szomszédsága miatt valóban szimbiózisban éltünk eddig is, de ez a kapcsolat a jövőben messze túlmutat majd a társbérleten.
Az akvizícióval tovább tudjuk fejleszteni a gasztronómiai kínálatot, kamatoztathatjuk a vendéglátásban megszerzett tapasztalatainkat, és stratégiai célkitűzéseinknek megfelelően komplex szolgáltatási központokat hozhatunk létre a Fresh Corner márkanév alatt.
Az a cél, hogy magas színvonalú kényelmi szolgáltatásokat nyújtsunk a vendégeinknek, és növeljük az utazás élvezeti értékét is. A szóban forgó éttermek kulcsfontosságú töltőállomások mellett találhatók, így stratégiai fontosságú helyszíneken tudjuk élesben tesztelni a régóta érlelt koncepciónkat.
Hogyan teljesít a 2015-ben elindított Fresh Corner-koncepció?
Ma már 185 Fresh Corner található hazánkban és 955 a régióban, az év végére 1039 értékesítési pontra terjesztjük ki a hálózatot. Egyre változatosabb gasztrokínálattal és kényelmi szolgáltatásokkal várjuk a fogyasztóinkat, a jövő kulcsát pedig az erőteljes digitalizációban látjuk. Napi egymillió tranzakciót bonyolítunk le, és több mint 10 millió stabil ügyfelünk van. Mára a régió legnagyobb kávézólánca lettünk: percenként majdhogynem száz kávét adunk el.
A tervek szerint 2030-ra a vállalatcsoport EBITDA-jának 30 százaléka a fogyasztási cikkekből és szolgáltatásokból származik majd.
De a járvány a Fresh Cornerek forgalmára is hatással volt, főleg az autópályákon érzékelhető tranzitforgalom-csökkenés miatt.
Van a küszöbön a Marché-akvizícióhoz hasonló lépés?
A Mol-csoport 2030+ Shape Tomorrow stratégiájának megfelelően célunk közelebb kerülni az ügyfeleinkhez, élményeket vinni a mindennapjaikba, ehhez a régiós hálózat bővítésére is szükség van. Több mint 1900 töltőállomással rendelkezünk a régióban, öt éven belül ezt a számot 2200-ra tornáznánk fel. Egyúttal bővítjük kínálatunkat, hogy az alternatív üzemanyagok piacán is meghatározók legyünk.
Hosszú távon kiszorul a hagyományos benzin és dízel, de hogy mi lesz a jövő üzemanyaga, még nem lehet biztosan tudni.
Több vasat is tartunk a tűzben: elektromos töltőrendszereket építünk, bioüzemanyagot állítunk elő, és vizsgáljuk a hidrogén-üzemanyagok gyártását is.
Az aktualizált 2030-as stratégia fókuszában a körforgásos gazdaság és a fenntarthatóság áll. Napelemek kerülnek a töltőállomások tetejére?
A klímaváltozás mellett új fogyasztói igényekkel és szabályozási környezettel kell szembenéznünk. Követjük a 2016-os stratégiánkban lefektetett irányokat, de sokkal gyorsabban és hatékonyabban dolgozunk a céljainkért. A megoldást a körforgásos gazdaságban látjuk:
miután a világ energiaigénye a következő évtizedekben is nőni fog, alapelvünk, hogy a hulladékra is alapanyagként és energiaforrásként tekintünk.
Saját megoldásainkkal, befektetéseinkkel és technológiai fejlesztéseinkkel 2030-ig 30 százalékkal csökkentjük a Mol csoportszintű szén-dioxid-kibocsátását, a fogyasztói szolgáltatások üzletága pedig tíz éven belül karbonsemleges lesz. A napelem csak egy a megújuló energiaforrások közül, nem új keletű a töltőállomás-hálózatunkban. Elég az Istenhegyi úton lévő kútra gondolni, ahol a teljes tetőt napelemek fedik, és egy szolárfa magasodik a töltőállomás fölé. Célunk, hogy megújuló energia felhasználásával működtessük a töltőállomásokat, ideértve az elektromos töltők áramellátását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.