A Mahart Zrt. hamarosan kiírja a közbeszerzési pályázatát egy cseppfolyósföldgáz- (LNG) terminál megvalósítására a Csepeli Szabadkikötőben. A terminál a csepeli kikötő bejárati csatornája melletti félszigeten épül meg, amelyet a hajók mellett a közúti járművek (főként kamionok) is kényelmesen megközelíthetnek, és amely vasúton is elérhető lesz – ismertette egy minapi logisztikai konferencián Sztilkovics Szávó, a társaság vezérigazgatója. A cél ugyanis az, hogy 2019 végére mód nyíljon a területen az LNG átfejtésére a három említett szállítási mód mindegyike között. Ez lehetővé tenné, hogy megkezdődjön a kikötő forgalmának igen jelentős hányadát adó tehergépjárművek átalakítása gázüzeművé. Hasonlóan várható, hogy a folyami szállításban is megjelennek majd a gázüzemű motorok.
Ez felel meg az Európai Unió azon célkitűzésének, hogy visszaszoruljon a dízelüzemű és elterjedjen a környezetkímélő gázmotoros közlekedési, szállítási mód.
Az unió ennek a váltásnak az elősegítésére célzott forrásokat biztosít, így 85 százalékos uniós és 15 százalékos hazai támogatásból, mintegy 2,2 milliárd forintos költségvetéssel épül meg a csepeli LNG-terminál is.
A forrás a Connecting Europe Facility (CEF) program 1000 milliárd forintos magyarországi keretének része. Ebből a programból jórészt olyan vasúti és közúti projekteket finanszíroz a magyar állam, amelyek az uniós közlekedéspolitika szempontjából is kiemelt jelentőségűek. 2016 végén hagyták jóvá a program tartalmát, és 2017-ben jött létre a támogatási szerződés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Mahart Zrt. között.
A Mahart azóta felépítette a projektszervezetet, új munkatársai dolgoznak az előkészületeken, így az említett közbeszerzési eljárás kiírásán. E célból meghatározták a terminál helyszínét, és összeállították a tenderhez szükséges, vázlatszintű terveket. A kivitelezéssel párhuzamosan elkészíttetnek egy megvalósíthatósági tanulmányt is, amelyben többek között meg kell vizsgálni az ellátásbiztonság, az üzemeltetés és a piac várható alakulásának kérdéseit.
A kivitelezési tender majdani nyertesének egy vízi és egy szárazföldi LNG-tárolót, valamint egy átfejtő egységet kell megvalósítania.
Az úszó platformon lévő két nagy LNG-tartály kapcsolatban áll majd a másik két szárazföldi tartállyal, amelyek kétfajta kútoszlop kiszolgálását biztosítják: az egyiken cseppfolyós (LNG), a másikon sűrített földgázt (CNG) vételezhetnek majd a tehergépjárművek. Az úszó platformról a hajók LNG-töltését kell lehetővé tenni.
A projektnek egyelőre nem része egy olyan visszagázosító, amely által vezetéken lehetne továbbítani a földgázt. Az viszont megoldható lesz, hogy az LNG-t tehergépjárművek tudják továbbszállítani az ország más dunai kikötőiben, illetve autópályák mentén lévő töltőállomásokhoz. Ez fontos, hiszen a gépjármű-tulajdonosok csak akkor fogják átállítani a járműveiket LNG- vagy CNG-üzemmódra, ha ez az üzemanyagtípus a fő szállítási útvonalak mentén mindenhol biztonsággal elérhető lesz.
Ilyen technológia most először települ Magyarországon, a készülődés azonban európai szintű a vezérigazgató közlése szerint. Hasonló projekt formálódik a Duna bécsi szakaszán és Németországban is. Bulgáriában, Ruszéban már üzemel egy hasonló terminál, Romániában, Constanzában pedig párhuzamosan tervezik tengeri és folyami LNG-terminálok létrehozását, szintén uniós forrásból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.