BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre startol az e-jegyrendszer a fővárosban

Többszöri csúszás után a nyár végén elkezdik telepíteni Budapesten az elektronikus jegyek használatához szükséges beléptetőkapukat. Élesben jövőre indul az üzem.

Hosszas előkészítés és többszöri csúszás után, végre valóban startol az elektronikus jegyrendszer. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azt közölte a Világgazdasággal, hogy a nyár végén telepítik a Deák Ferenc tér (Sütő utca) metróállomáson az első beléptetőkapukat, valamint az érvényesítő készülékeket a H6-os HÉV Közvágóhíd végállomásán. Itt teszteli majd éles környezetben a BKK a beléptetőkapuk funkcionális működését, továbbá az eszközök háttérrendszerekkel való kommunikációját.

Forrás: MW

A folytatásban véglegesítik a kártyakibocsátás részleteit, elkezdődik az állomásokon és a járműveken a jegyérvényesítő készülékek telepítése – addig az utazók nyitott kapukkal találkoznak majd. A rendszer indulása 2018 elejétől fokozatosan várható. Ekkor London, Párizs és több más nagyváros gyakorlatához hasonlóan minden beléptetőkapus állomás bejáratát lezárják, 180 centiméter magas, csúszószárnyas kapukat telepítenek, amelyek megakadályozzák a jegy nélküli belépést, és kamerarendszerrel is igyekeznek kiszűrni a csalásokat. A többi járművön, az autóbuszokon, trolikon és villamosokon jegyérvényesítő készülékek lesznek, a HÉV esetében az állomásokon helyezik el ezeket, a hajókon pedig kézi készülékeket alkalmaznak majd.

Az elektronikus jegyrendszerben a papírbérleteket és -jegyeket felváltja majd egy műanyag BKK-kártya, amelynek megszemélyesített és anonim formáját is választhatják majd az utasok. A plasztikot várhatóan az ügyfélközpontokban lehet majd megszemélyesíttetni, az anonim kártyákhoz pedig akár az automatáknál is hozzá lehet jutni. A kártyákra különböző módon lehet majd feltölteni a pénzt, amely aztán leutazható lesz. A tervek szerint az elektronikus személyi igazolványhoz is lehet majd bérletet társítani, s azt használni az utazáshoz. A papíralapú jegyek az utazási kártya megfelelő elterjedéséig párhuzamosan forgalomban maradnak, ezért a hagyományos jegyérvényesítő készülékek is ott lesznek a járműveken.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euróval finanszírozza, emellett a Fővárosi Önkormányzat 5,3 milliárd forintot bocsát a BKK rendelkezésére. A szállítói szerződés alapján eddig 17,109 millió eurót fizettek ki a fővállalkozó német Scheidt & Bachmann cégnek, melyből 6,665 millió euró előleggaranciával védett kifizetés volt, hogy a BKK teljesítéssel kapcsolatos érdekei biztosítva legyenek – közölte a társaság.

A rendszerrel előrébb kellene tartani, de 2017 tavaszán született egy javaslat az átütemezésről, amire azért volt szükség, mert az eredetileg kiírt szerződés nem tartalmazta a 2016 januárjától bevezetett új elektronikus személyi igazolvány (e-szig) használatát a közösségi közlekedésben, továbbá a HÉV és az agglomerációs autóbuszjáratok átadását az állam részére. Nagymértékben módosult a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény is a közlekedési kártyák kibocsátásával kapcsolatosan. A jogszabályi háttér változása miatti átütemezés nem róható fel a vállalkozónak, de egyéb késéseket a szerződés vonatkozó rendelkezései alapján kötbérez a BKK – közölte a cég.

Szegeden érintős bank­kártyákkal is lehet fizetni a közlekedési eszközökön

Szegeden a Cashless City koncepcióval összhangban több szolgáltatási területen is bevezetik az elektronikus fizetést. Valamennyi szegedi tömegközlekedési eszközön november végétől érintős bankkártyával is lehet fizetni a viteldíjat. Ehhez 180 járműre 300 terminált szerelnek fel. Ezentúl is lehet majd vonaljegyet váltani a vezetőnél, de az többe kerül – jelentette be Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester. Évente félmillió jegyet váltanak a járművezetőknél, és ez jelentősen hátráltatja a menetrend betartását. Szegeden 24 és 72 órás jegyeket is lehet majd váltani a fedélzeten. A fejlesztésben a város partnere a Mastercard bankkártyacég – mondta a Délvilág beszámolója szerint Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.