BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénteken indul a vásárlói roham

Négyből három amerikai több pénzt szándékozik elkölteni a mai hálaadást követő Fekete Péntekkel induló ünnepi szezonban, amely 2000 óta a legerősebb forgalmat hozhatja a Deloitte felmérése szerint. A PricewaterhouseCoopersnek adott válaszok viszont óvatos derűlátást tükröznek, náluk 53 százalékos a többet költők aránya.

A pult másik oldalán lévők véleményét összefoglaló Nemzeti Kereskedelmi Szövetségnél még nem látszik a hurráoptimizmus, a vásárlási őrületben 806 dolláros egy fogyasztóra jutó átlagköltéssel kalkulálnak, ami csupán pár dollárral több a tavalyinál. Összességében azért a 3,7 százalékos növekedéssel 630,5 milliárdosra bővülő karácsonyi forgalom arányaiban sokkal jobb, mint az utóbbi tíz év 2,5 százalékos bővülési átlaga, igaz, arra a 2007–2008-as válság rendesen rányomta a bélyegét.

Az internetes áruházak forgalma viszont 6-8 százalék közötti ütemben nőhet az idei szezonban. Az Egyesült Államokban már minden hatodik dollárt, összesen 105 milliárdot, az online boltok virtuális kasszáiban hagyják a fogyasztók a karácsony előtti időszakban.

A kereskedők különösen a 75 millió főt számláló millenniumi nemzedékre, azaz a 1980 és 2000 között születettekre fókuszálnak, az ő költekező kedvük felcsigázásából remélik a legtöbb hasznot. Ők egyébként az idősebb generációhoz képest egyre több pénzt költenek magukra, és többet is utaznak, emellett az online boltok forgalmának is lökést adnak. Ez jó hír az Amazonnak és társainak, a hagyományos kereskedelmi formáknak viszont nem annyira. A netes vásárlás térnyerése a fekete pénteki nyitva tartáson is meglátszik. Egyre több kereskedő dönt úgy, hogy hosszabb ideig tart nyitva, de nem éjféltől, hanem mondjuk reggel hattól.

A felmérések szerint a hálaadással induló, Fekete péntekkel folytatódó majd a Kiskereskedők Szombatjával záruló hosszú hétvége 136 millió vásárlót vonz a boltokba és nagyáruházakba. Saját bevallásuk szerint valamelyest csökkent a vásárlók függése az ilyenkor meghirdetett hiperkedvezményes akcióktól, az idén már kevesebb mint 47 százalék jelölte meg vásárlási menetrendjének kiemelt részeként ezt a pár napot. A legtöbben azzal érvelnek, hogy később – reményeik és tapasztalataik szerint – még a péntekinél is durvább leárazások következnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.