Az Ukrzaliznica vasútvállalat olyan egyoldalúan előkészített díjemelést jelentett be közép-európai partnereinek, amely mintegy 50 százalékkal növeli a határforgalom lebonyolításával kapcsolatos költségeket 2019. január 1-től kezdődően.
Dr. Kovács Imre elmondta, hogy az RCH a lengyel, szlovák és román árufuvarozó vasútvállalatokhoz hasonlóan elutasította a diktátumot, amire az ukrán fél azzal válaszolt, hogy érvényes szerződés hiányában 2019. február 1-től leállítja az exportfuvarozások tervezését, melyek volumene éves szinten az összes határátmenetben mintegy 32 millió tonnát, magyarországi viszonylatban pedig 4 millió tonnát tesz ki.
A Rail Cargo Hungaria számára a díjemelés önmagában közel egymillió euró többletkiadást jelentene, a szolgáltatás egyoldalú beszüntetése pedig súlyosan akadályozná egyebek között a Dunaferr, az osztrák Voestalpine, a szerbiai Smederevo acélművének működését, de komoly gondot okozna a tél közepén az ipari só szállításának akadályoztatása is.
Dr. Kovács Imre hozzátette, hogy a lépés ultimátum jellege elfogadhatatlan, és ellentétben áll az ukrán vasutakkal a korábbi években kialakult jó partneri együttműködés gyakorlatával.
A nemzetközi fuvarozások egyeztetéséhez, a fuvarozási szerződések megkötéséhez, a kocsik átadás-átvételéhez, az elvégzett teljesítmények leszámolásához egyébként rendelkezésre állnak az OSZZSD nemzetközi vasúti együttműködési szervezet keretein belüli nemzetközi megállapodások, melyeknek az Ukrzaliznica és az RCH is tagjai és alkalmazói.
A most hatályát vesztett kétoldalú megállapodásban került rögzítésre többek közt a határforgalmi technológia, a vonatok határátmeneteken át történő közlekedtetése kapcsán egymásnak nyújtandó egyéb szolgáltatások listája és azok díjai is. Ezek újratárgyalására, az új megállapodás előkészítésére a Rail Cargo Hungaria szakértői értekezlet összehívását javasolta, erre azonban az ukrán fél részéről egyelőre nem érkezett érdemi válasz.
Dr. Kovács Imre végezetül elmondta, hogy Európa második legnagyobb árufuvarozó vasútvállalatának, a Rail Cargo Austriának egyik vezetőjeként a vita békés rendezését támogatja. Ez az ukrán félnek is érdeke, mivel az európai irányú nemzetközi áruforgalom vérkeringésébe a most ultimátum elé állított vasutak kapcsolják be az országot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.