Az új és nagyobb vonatközlekedési csomópontok kialakulásával még több autóbuszra lesz szükség, tehát az igények növekedésével kell számolnunk a MÁV–Volán-integráció kapcsán – erről a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak. Vincze-Pap Sándor szerint arról egyelőre nincs hír, hogy a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (NABB) az idén és jövőre hány autóbusz beszerzésére tehet javaslatot. „A szándék az évi ezer darabra és a darabszámok további növelésére megvan, de a tényleges határokat a költségvetési sarokszámok szabják majd meg” – mutatott rá.
A Mabusz elnöke úgy véli, 2020-ban 600-650 új busz készülhet el Magyarországon.
Ahhoz képest ez mindenképpen előrelépés, hogy az éves volumen 2010 körül még csak 100-150 darab volt. Mindez annak köszönhető, hogy 2016-ban nagy összegű kormányzati támogatások jelentek meg, és a fejlődéshez a gyártás és a kapacitások összehangolását ellátó NABB munkája is hozzájárult. Így kúszott fel az itthon elkészült járművek száma éves szinten átlagosan félezer környékére. Összehasonlításképp: az 1980-as években az Ikarus évente több mint tízezer autóbuszt gyártott és adott el világszerte.
A nemzeti buszstratégia célja, hogy a következő évtizedben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett cseréljék le olyan új járművekre, amelyek megfelelnek a környezetvédelmi szempontoknak. Vincze-Pap Sándor értékelése szerint ez a tervekhez képest késésben van.
Két éve még úgy számoltunk, hogy erre az évre el kell érni az 1000-1200 darabos buszgyártási mennyiséget, de ez várhatóan csak 2022-ben sikerülhet
– mondta. Tavaly óta kiemelt szemponttá vált, hogy mindegyik magyar gyártónál fel kell gyorsítani az elektromos városi autóbuszok fejlesztését, ez részben magyarázhatja a csúszást.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.