Megújul tavasszal a fővárosi közbringarendszer konstrukciója és a kerékpárállománya, az üzemeltetőjével a tervek szerint december elején állapodik meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A tenderre azért volt szükség, mert a korábbi, már meghosszabbított szerződés november 29-én lejár a Közbringa Kft.-vel, a változtatásokra pedig azért, mert eljárt az idő a hat éve bevezetett megoldások felett
– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Borsi Dávid, a BKK szóvivője.
A frissítés sürgős voltát a közbringa-használati adatok is igazolták: míg a bevezetés évében, 2014-ben a legforgalmasabb hónapban közel 91 ezer alkalommal ültek Mol Bubira, a 2017-es csúcshónapban csak 72 ezren, a 2018-asban 70 ezren, a tavalyiban pedig már csak 47 ezren.
Az idén csak azért nem folytatódott a csökkenés, mert a járvány miatt sokan váltottak kerékpárra, a BKK pedig a tavasszal egyszerűsítette a regisztrációt: eltekintett a 25 ezer forintos kauciótól, a személyes regisztrációtól, és bevezette a névleges, havi 100 forintos díjat. Így az idei havi legnagyobb forgalom 64 ezer használat volt.
Az egyik fő újdonság az lesz, hogy a hat éve még elfogadott személyes, az ügyfélszolgálaton történő regisztrációt a kényelmesebb, appon keresztüli online regisztráció váltja fel, de könnyebb lesz a kerékpárok használatba vétele is. A mostani 2071 bicikli helyett csak 1200 új lesz, mert a felmérések szerint kevesebb kerékpárral is kényelmesen kielégíthető a kereslet. Az újak 3,5-4 kilogrammal könnyebbek lesznek a régi 24,5 kilósaknál.
A kerekeikre felfújható, de defekttűrő gumit szerelnek, mert az eddigi szivacstömlősökkel nehezebb volt a hajtás.
Még nem tudni, hogy mely cég gyártja az új Bubikat, mert ezeket nem a BKK rendeli, hanem majd lízingeli öt évre – legfeljebb 1,9 milliárd forintért – a tendernyertestől. Elektromos kerékpár azért nem lesz az új flottában, mert nem fér bele a költségekbe. A közbeszerzésre több ajánlat érkezett, éles, valós verseny alakult ki a résztvevők között.
A 158 dokkoló megmarad, s mellettük pilotjelleggel megjelennek GPS-koordinátákkal meghatározott, kerékpártámasszal ellátott lerakóhelyek) – még nem dőlt el, hogy mikortól, hol és hány –, ezenkívül a mobilitási pontokon is le lehet majd tenni a kerékpárokat. Ilyen pontból egyelőre három van, de a számuk nőni fog a főváros belső részein egy uniós kísérleti projekt részeként. Egyszerre szolgálnak majd állomásul az autó-, a kerékpár- és a rollermegosztóknak.
A Mol Bubit a főváros jelentős támogatásával a Mol, valamint díjfizetéseikkel a kerékpárok használói tartják fenn.
Még vizsgáljuk, milyen formában tudjuk a továbbiakban támogatni a Bubit. Kíváncsian várjuk a tender eredményét
– válaszolt Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, akit erről a Világgazdaságban a Mol csoportról hamarosan megjelenő interjú elkészítésekor volt mód megkérdezni.
Hernádi Zsolt a Bubi üzemeltetési tendere kapcsán sajnálatosnak nevezte, hogy a kiírásban feleannyi kerékpár szerepel, mint amennyi most van, és nem lesz rajtuk elektromos rásegítés, holott ezt kényelmi szempontok is indokolnák. Emlékeztetett, hogy ma már szinte minden európai közbringa-rendszerben kínálnak hagyományos és elektromos változatot is. A Bubit ugyanakkor nagyon értékes rendszernek tartja, de hangsúlyozta: tudni kell okosan használni.
A BKK szóvivője közölte, hogy a rendszer hat év alatt négymilliárd forintba került, de hangsúlyozta:
a frissítés nem gazdaságossági szempontok, hanem a már felsorolt problémák miatt időszerű.
Emlékeztetett, hogy a közösségi közlekedés sehol a világban nem nyereséges, de nem is ez a célja.
A Bubival a főváros elfogadottabbá tette a kerékpározást, adataiból pedig kiderült, hogy a közösségi biciklit elsősorban az úgynevezett last mile utakra használják, vagyis az autóval, tömegközlekedéssel valameddig megtett utat folytatják vele a végcélig. Ez is igazolja, hogy jó döntés volt a dokkolókat közlekedési csomópontokban telepíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.