Az idősebb autókra vonatkozó, januártól bevezetett szigorúbb honosítási szabályok ellenére az idén tovább romlott a külföldről beáramló használt személygépkocsik korösszetétele. Az idei első negyedévben behozott gépkocsik átlagéletkora 11,3 évre nőtt a tavaly ilyenkor regisztrált 10,9 évről.
A legalább 10 éves autók aránya az importon belül a tavalyi első három hónapban mért 60,5 százalékról 64,6-re ugrott.
A teljes hazai autópark átlagéletkora a KSH adatai szerint tavaly év végére 14,7 évre emelkedett. Az állomány idei további öregedését vetíti előre az a tény, hogy jelenleg az importált autók 41,1 százaléka legalább 15 éves, további 23,5 százalékuk pedig elmúlt tízéves.
„Az itthon forgalomba kerülő importautók összetételének romlása nem választható el a vírushelyzettől – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – A tömegközlekedés kiváltása érdekében megnőtt az igény az olcsó, de még üzemben tartható autók iránt.”
A válság kitörése óta a forint is leértékelődött az euróval szemben, így ugyanakkora forintösszegért a vásárlók csak olcsóbb, a korábbiaknál idősebb autókat tudnak megvásárolni. Ezeket a hatásokat nem volt képes ellensúlyozni a honosítási szabályok szigorítása sem.”
Az év elejétől bevezetett szigorítások különösen az idős használt gépkocsik forgalomba helyezését nehezítik: egyrészt megkövetelik az uniós típusigazolást vagy az autón elhelyezett típustáblát, másrészt a hat évnél idősebb, illetve több mint 160 ezer kilométert futott járműveknek immár külön környezetvédelmi vizsgán kell átesniük. A mostani adatok azonban azt mutatják, hogy további intézkedésekre is szükség lenne annak érdekében, hogy az importban nagyobb részarányt képviseljenek a kevésbé öreg, jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt autók.
A jelenlegi helyzetben a használt autót kereső vásárlók számára növekszik annak a kockázata, hogy nem megfelelő minőségű járműre tesznek szert. Ezért a korábbiaknál nagyobb szerep jut az ellenőrzött használtautó-piactereknek, amelyek kínálatában csak a megfelelően dokumentált előéletű járművek jelenhetnek meg. Jellemző adat, hogy miközben
a hazai gépjárműállomány átlagéletkora 14,7 év, a használtautó-import keretében átlagosan 11,3 éves autók érkeznek az országba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.