Bérfejlesztés nélküli kerettel fogadta el tegnap a BKV igazgatósága a tömegközlekedési cég 2021-es üzleti tervét. A Világgazdaság információi szerint
a döntés csaknem egyhangú volt, mindössze egy tartózkodó szavazat érkezett a testületi tagok részéről.
A fővárosi vállalatnál az idénre tervezett közszolgáltatási díj megközelíti a 136 milliárd forintot, de ebből csupán szűk 500 millió forintot különítettek el beruházásokra. Forrásaink szerint párját ritkítóan gyenge lábakon áll a BKV, a menedzsment úgy kommentálta a helyzetet, hogy egy ennyire alulfinanszírozott üzleti tervet csak egyszer lehet elfogadni, egy második már a működést veszélyezteti.
A fizetésemelés kimaradása rossz üzenet a cég szakszervezeteinek, amelyek múlt pénteken kollektív munkaügyi vitát kezdeményeztek a bértárgyalások mielőbbi eredményes lezárása érdekében a BKV-nál és a BKK-nál. A kollektív munkaügyi vita a gyakorlatban a sztrájk előszobája, azt jelenti, hogy ha hét napon belül nem születik megegyezés, sztrájk kezdeményezhető. Az egyeztetés ideje alatt is tartható figyelmeztető leállás egy alkalommal, de annak időtartama a két órát nem haladhatja meg. A szakszervezetek részéről azt hangsúlyozták lapunknak, hogy
hagynak időt a munkáltatónak, illetve a fővárosnak mint tulajdonosnak a helyzet rendezésére, és ezeken a határidőkön belül nem valószínű a konkrét munkabeszüntetés meghirdetése.
Pénteken kora délután fontos állomásához érkezik az idei bérmegállapodás ügye, Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes ugyanis tárgyalásra hívta a bérszövetségbe tömörülő cégek (a BKV és a BKK mellett az FKF és a Budapest Közút) érdekképviseleteit, illetve vezetőit
– értesült a Világgazdaság. Ha a városvezetés ezen a találkozón is ragaszkodik a nullaszázalékos béremeléshez, a szakszervezetek megkezdik a sztrájk szervezését, mert ez a mérték elfogadhatatlan számukra. A leállás előkészítését azonban a járványhelyzet miatt nem fogják elkapkodni.
A BKV-nál február eleje óta tudott, hogy ebben az évben nem készülnek a jövedelmek növelésére. Bolla Tibor vezérigazgató az akkori plenáris ülésen közölte, hogy
mivel sem a cégnek, sem a BKK-nak, sem pedig a fővárosnak nincs forrása erre a célra, semmiféle fizetésemelésre nem lát lehetőséget 2021-ben a tömegközlekedésben dolgozók részére.
A szakszervezetek ezzel szemben 6 százalékos bérfejlesztési és 10 százalékos cafeteriaemelési igénnyel léptek fel. A társaság vezetése ígéretet tett, hogy a városházával közösen folyamatosan keresi a szükséges források bevonásának lehetőségét.
Ebből jó eséllyel legkorábban a nyáron lehet konkrétum, addigra kiderül, mekkora összeg folyik be az iparűzési adóból. „Bízunk benne, hogy ezek a törekvések sikerrel járnak, de a mostani rendkívüli időszakban szükségünk van az érdekképviseletek megértő és türelmes támogatására is” – írta a közlekedési vállalat egy korábbi közleményében. A BKV-s bértárgyalások jellemzően minden évben feszültséggel járnak, de a feleknek az utóbbi időszakban végül rendre sikerült elfogadható alkut kötniük. Tavaly a személyi alapbér 10, két éve 8 százalékos fejlesztéséről született megállapodás, a mostani nulla százalékról induló egyezkedés azonban extrém helyzetnek számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.