A Millenniumi Földalatti Vasút (kisföldalatti) szerelvénycseréjének keretében újítaná meg a fogaskerekű vasút járműparkját a BKV – értesült a Világgazdaság. Egy közelmúltbeli becslés szerint 22 darab kisföldalatti-kocsival kalkulálva az előbbi mintegy 25, nyolc darab fogaskerekűvel az utóbbi körülbelül 12 milliárd forintba kerülne. A fővárosi cég az elképzelése szerint a két beszerzést közös eljárásban rendezné, vagyis a prototípusokra és a sorozatgyártásra vonatkozó tervezési, illetve gyártási tendereket is együttesen írná ki.
Mindezt egyrészt a kis darabszámú sorozatokkal, másrészt pedig a műszaki és üzemszervezési realitásokkal magyarázza a cég.
A flottamodellnek feltétele, hogy a fedezet már az eljárás megjelenését megelőzően rendelkezésre álljon, csakhogy a szóban forgó 37 milliárd forint egyelőre hiányzik. Lapunk tudomása szerint, mivel ezt az összeget sem a BKV, sem a budapesti városvezetés nem tudja előteremteni, a tömegközlekedési vállalat az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordult forrásért.
A kisföldalatti- és a fogaskerekű-járműprojekt előkészítésének tervezése várhatóan az idén tavasszal fejeződik be, ezzel a BKV a birtokában lenne azoknak a dokumentumoknak, amelyekkel a program folytatódhat. Tavaly decemberben az előkészítési munka harmadik ütemét a társaság elfogadta, ide tartozik az elvi előzetes típusengedély dokumentációja is.
A Főmterv még 2020 áprilisában nyert el egy mintegy 750 millió forintos megbízást az új járművek tervezésének előkészítésére.
A Millenniumi Földalatti Vasút járműprototípusának tervezéséhez szükséges előkészítési feladatokat 395 millió forintért vállalta, ugyanezt a fogaskerekű vasútnál 260 millióért végzi el. Fontos, hogy ez a szerződés nem tartalmazza a prototípusok tényleges terveit, csak a tanulmányterveket és a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozását.
Ám eddig a mozzanatig hátravan a prototípusok megtervezése, elkészítése, engedélyeztetése, nem utolsósorban pedig a szériadarabok gyártása. Vagyis ha sikerül is megszerezni a szükséges finanszírozást, az új szerelvények érkezésére még jócskán várni kell, a szakértők szerint a szerződéskötéstől számítva is legalább három évet.
A kisföldalatti és a fogaskerekű (hivatalos nevén az M1-es metró, illetve a 60-as villamos) Budapest talán legrosszabb állapotban lévő kötöttpályás infrastruktúrája a vonalat és a járműparkot is figyelembe véve. Az M1-es kocsik átlagéletkora 45 év felett van, a fogasoké több mint 40 év, ráadásul az osztrák–svájci együttműködésben gyártott szerelvények technikája kifejezetten elavult.
A 60-as villamos a XII. kerületben, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomás között közlekedik.
A szakasz felújítása és meghosszabbítása régóta napirenden szerepel, az elképzelések szerint a cél, hogy a Széll Kálmán tértől közvetlenül el lehessen jutni a Normafáig. A projektért hosszú ideje lobbizó Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület úgy kalkulál, hogy a fogaskerekű teljes beruházási forrásigénye 40 milliárd forint, ebből a járműbeszerzés értékét 18-20 milliárdra teszi. Ezért is kérdés, hogy valóban elegendő-e a BKV-nak 12 milliárd forint az új szerelvényekre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.