BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélyben hatvanötezer vonat

Az állami támogatás jelenlegi szintje mellett további támogatásra van szükség, mert masszívan ráfizetéses a hazai vasúti árufuvarozás csaknem negyedét kitevő, zuhanó részarányú, de kulcsfontosságú – mintegy 700 céget kiszolgáló – szegmense, az egyes kocsis fuvarozás. Ha a támogatási rendszer nem változik, két éven belül veszélybe kerül ez a szállítási mód, amelynek a kiesését csak évi 300 ezer kamionnal lehetne pótolni.

Két éven belül veszélybe kerülhet a hazai vasúti árufuvarozás három alapvető formájából a legsérülékenyebb, az úgynevezett egyes kocsis fuvarozás, ha nem kap célzott állami támogatást – tájékoztatta a Világgazdaságot a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.

Az egyes kocsis szolgáltatás költségei azért magasabbak az irányvonatokénál, mert szerelvényeit az útjuk során többször meg kell bontani a már megérkezett, illetve újként érkező kocsik le- és rákapcsolása miatt.

Fotó: MTI/Jászai Csaba

Ugyanakkor az egyes – más néven szórt – kocsirendszerben továbbítják a hazai vasúti áru 20-25 százalékát, azaz évi 12 millió tonnát, így ezen múlik mintegy hétszáz magyarországi vállalat kiszolgálása is.

Az e szolgáltatással ellátott társaságok jelentős hányada kis- és középvállalkozás, de szórt kocsis rendszerben jutnak hozzá a küldeményekhez a stratégiai nagyvállalatok is.

Mivel a szórt kocsik továbbítása nemzeti érdek, a tevékenységet az állam támogatja, azonban a jelenlegi támogatási rendszer anomáliái miatt az egyes kocsis fuvarozásban érdekelt vállalatok ennek csak egy részét tudják kihasználni.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.