A magyar gazdaság első negyedéves lassulásában komoly szerepet játszhatott, hogy az Audi Hungaria Motor Kft. győri gyárában visszaesett a termelés. Az év első három hónapjában kevesebb mint 28 ezer autó gördült le a futószalagokról az előző év azonos időszakában számolt, közel 44 ezer után – derült ki az Audi AG jelentéséből. A közel 40 százalékos visszaesés ellenére az elemzők egyelőre nem aggódnak a magyar gazdaság miatt, mert a termeléscsökkenést részben azzal magyarázzák, hogy éppen modellfrissítés zajlott a gyárban. Ugyanakkor tény, hogy a többi gyár – a Suzuki vagy a Mercedes – ezt nem tudta kompenzálni.
Mindeközben a motorgyártás is visszaesett az Audinál. Míg tavaly, az első negyedévben csaknem 525 ezer, addig idén 493 ezer hajtóművet gyártottak Győrben. Az elemzők már korábban is azt feltételezték, hogy az idei első negyedéves GDP-adatok kedvezőtlen alakulásában az európai uniós források elapadása mellett az autógyártók termelésének csökkenése állhat a háttérben, amit a most nyilvánosságra került számok alátámaszthatnak. (A GDP mindössze 0,9 százalékkal nőtt a várt 1,8-2 százalék helyett.)
„Az Audi termelésének csökkenése nemcsak az autógyárra, hanem a beszállítókra is kedvezőtlen hatással lehetett, ezért láthattuk, hogy az ipari termelés gyengén teljesített az első negyedévben” – mondta a Világgazdaságnak Suppan Gergely, a TakarékBank vezető közgazdásza. A szakértő arra számít, hogy a modellek frissítése után felfut a termelés, ami az egész magyar gazdaság teljesítményére kedvező hatással lesz.
Az Audi közleményében jelezte, hogy néhány – például Magyarországon gyártott – modelljét felújítja, amelyek az idei év második felétől az európai piacra kerülnek. Suppan Gergely szerint a második-harmadik negyedévben ez már az ipari termelésen is meglátszódhat, s a felfutást támogatja, hogy a Magyarországon gyártott autókra nagy a kereslet a világban. „Az európai autóeladások folyamatosan nőnek” – tette hozzá.
Sokan azonban úgy látják, hogy a Mercedes és a Suzuki is a teljes kapacitás közelében termel, így rövid távon nem várható óriási növekedés a hazai autógyártásban, amely a válság után éveken keresztül a gazdasági növekedés fő motorja volt. Az ipar többi szektora ugyan növekszik, de egyelőre nem tudják csillapítani a legnagyobb súlyú ágazat termelésének zökkenőit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.