BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőtt a növénytermesztés és az állattenyésztés volumene

Magyarország a termelési tényezők egy munkaerőegységre jutó reáljövedelme alapján a legjobban teljesítő uniós országok közé került – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatásából.

Tavaly a mezőgazdaság kibocsátása 3,6 százalékkal magasabb lett, mint 2017-ben. A folyó termelőfelhasználás volumene 1,8 százalékkal bővült. A bruttó hozzáadott érték nőtt, a munkaerő-ráfordítás viszont csökkent – közölte KSH. A növénytermesztés kibocsátásának volumene 2,6 százalékkal nőtt. A gabonafélék kibocsátása 6,8 százalékkal lett több a 2017. évi, alacsony bázishoz képest.

Fotó: MTI / Varga György

A három legfontosabb gabonanövényünk közül a búza volumene 1, az árpáé 19 százalékkal csökkent. A kukorica kibocsátása ugyanakkor nagymértékben, 18 százalékkal bővült. Ehhez – mutatott rá a KSH – az előző év átlagosnál alacsonyabb terméseredménye is hozzájárult: a tengeri termelési értékének nagyarányú bővülését pedig árindexének 6,5 százalékos növekedése is eredményezte. A teljes mezőgazdasági kibocsátás volumenének változására így a kukorica volt a legnagyobb hatással.

A mezőgazdasági ágazat – szolgáltatásokkal és másodlagos tevékenységekkel együtt számolt – kibocsátásának értéke – folyó alapáron 2 720 milliárd forint – 4,8 százalékkal nőtt 2017-hez képest. A volumen 3,6, az árak 1,2 százalékkal emelkedtek. A bruttó hozzáadott érték előző évi áron 5,9, folyó áron 3,2 százalékkal növekedett.

A termelési tényezők munkaerőegységre jutó reáljövedelme („A” mutató) az Európai Unió egészében 3,1 százalékkal mérséklődött tavaly, az előző évhez képest.

A mutató értéke Szlovéniában és Franciaországban nőtt a legnagyobb mértékben, a legnagyobb arányú csökkenés Dániában és Svédországban következett be. Magyarország a 3,3 százalékos növekedéssel a 6 legjobban teljesítő ország között van.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.