Több pénz marad az emberek zsebében, így játékokra is többet költenek – elsősorban ezzel magyarázzák iparági szakértők, hogy 12,5 százalékos növekedéssel 45 milliárd forintra bővült tavaly a magyar játékpiac. Értelemszerűen a legnagyobb magyarországi gyártók és forgalmazók többsége is nagyot lépett előre: a dán Lego hazai leányvállalata 10,01 milliárd forintos árbevétellel zárta az elmúlt évet, de vele együtt halad a Regio (9,86 milliárd) is. Az ágazati dobogó harmadik fokán stabilan a Formatex áll, de a forgalomnövekedéssel az amerikai érdekeltségű Mattel és a Modell & Hobby is elégedett lehet. A játékpiacra nézve az is hízelgő, hogy a Randstad Hungary felmérése szerint az Audi és a Mercedes után a Lego a harmadik legvonzóbb munkáltató ma Magyarországon.
„A folyamatos termékfejlesztés mellett cégünk forgalma annak köszönhetően növekedett tovább, hogy egyre több üzlet fordult nyereségesre azok közül, amelyeket a Gulliver áruházlánc csődje után vettünk át” – mondta a Világgazdaságnak a 8,5 százalékos bővüléssel tavaly 9,86 milliárd forintos árbevételt elérő Regio Játékkereskedelmi Kft. ügyvezetője. Gyaraki József kifejtette: a digitalizáció terjedésével egyre fiatalabb az a korosztály, amelyet még könnyen meg lehet szólítani a hagyományos játékokkal, a 10-12 éveseket már komoly kihívás lekötni. Ma már gyorsabb, akár néhány hónap is lehet a divatcikkek átfutása, ezért az árukészlet 5-10 százaléka évente cserélődik.
Népszerűek a mesefigurák és a gyűjthető játékok, de a társasjátékok is változatlanul keresettek. Az országszerte 33 áruházat fenntartó Regio a közelmúltban nyitotta meg 10 ezer négyzetméteres logisztikai központját Törökbálinton, innen látja el saját hálózatát, a nagykereskedőket, illetve innen teljesíti az online megrendeléseket, amelyek részaránya a teljes forgalom 10 százaléka. Az ügyvezető arról is beszélt, hogy az átlagos vásárlói kosár értéke 3500-4500 forint körül alakul – legyen szó születésnapról, névnapról vagy egyéb évközi ünnepről –, karácsonykor ez az érték azonban megduplázódik, 7-9 ezer forintig kúszik fel.
A játék-nagykereskedő Formatex tulajdonosa a tavalyi 40 százalékos nemzetközi növekedést emelte ki, amihez a lengyel, a cseh és a szlovák piac is hozzájárult, idehaza 5 százalékkal bővült a cég. Borhi János lapunknak hangsúlyozta: a karácsony előtti időszak adja az árbevétel 65 százalékát, a húsvét részaránya 10 százalék, de a gyereknap súlya is 5-ről 8-10 százalékra szökött fel. Mint mondta, Lengyelországban többet költenek a gyereknap környékén, mint Magyarországon, ugyanakkor nálunk is egyre inkább a játékokra helyeződik a hangsúly a programok és az édességek helyett.
Borhi úgy látja, ma a Fidget Spinner pörgettyű a legújabb sláger, a játékboltok azért várnak ettől jelentős fellendülést, mert a tizenéves fiúkat és lányokat is megszólítja, akik egyébként már nem számítanának a hagyományos játékboltok vásárlói közönségének. Mint mondta, egy-egy ilyen termékkel 5 százalékos forgalomnövekedést is el lehet elérni, ha a kereskedő eltalálja azt a mennyiséget, amellyel a piacot le is tudja fedni. Az általuk üzemeltetett Játéksziget-hálózat pécsi üzletében például egy kiugró napon 150-200 darabot el lehet adni belőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.