A koronavírus-járvány a vártnál is dinamikusabb növekedést hozott a csomagautomaták piacán, ami új szereplők megjelenését, illetve a meglévők kapacitásbővítő beruházásait is magával hozta – derült ki a Világgazdaság körképéből. A Foxpost, az eMAG és az Extreme Digital közös vállalata, továbbá a Magyar Posta, az Alza és a GLS együttesen csaknem 350 csomagautomatával és azokon mintegy 30 ezer rekesszel rendelkezik – a meglévő infrastruktúrán túl az év végéig befejeződő fejlesztéseket is beleszámítva.
Az elmúlt években már idehaza is markánsan megjelent az a nemzetközi trend, hogy
a házhoz szállítástól fokozatosan a csomagpontokra terelődik a forgalom, azon belül is a csomagautomaták felé.
Ez azzal magyarázható, hogy az ügyfelek igénye már egyre inkább az, hogy ne kelljen a futárra várni, hanem ők maguk is el tudjanak menni a csomagért. A pandémia minderre csak ráerősített: az elmúlt hónapok tapasztalatai nyilvánvalóvá tették, hogy mennyire sérülékeny a kézi átadás, több szolgáltató csomagpontjai bezártak, másutt pedig már a veszélyhelyzet előtt a felére olvadt a hálózat.
A járvány megváltoztatta a fogyasztói szokásokat, és egyre inkább a csomagautomatás kézbesítést részesítik előnyben a webshopon vásárló ügyfelek – mondta a Világgazdaságnak Bengyel Ádám, a piacvezető Foxpost alapító-vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a növekvő igényeknek folyamatos hálózatbővítéssel tudnak megfelelni.
A csomagszámuk már több mint 40 százalékkal nőtt az idén, az árbevétel pedig 70 százalék feletti mértékben emelkedett. A 2018-as 550 millió forintos forgalom után a társaság tavaly lépte át az egymilliárdos határt.
Az ügyfélkör is folyamatosan bővül: már több mint nyolcezer üzleti partner és bő 300 ezer magánszemély regisztrált náluk.
A Foxpost 119 automatával kezdte az évet, ez a szám az esztendő végére 161-re nő, ezáltal a rekeszek száma 12 ezerről 19 320-ra kúszik fel. A bővítés keretében eddig 24 csomagautomatát helyeztek üzembe, de a tervek szerint ez csak egy állomás, jövőre ugyanis további 200 automatát terveznek telepíteni. Viszonyításképp:
a Magyar Posta 51 darab, 76, 114, illetve 132 rekeszes automatával rendelkezik, a GLS-nek 15 ugyancsak kültéri, 21 rekeszes automatája van.
A cseh hátterű, a visegrádi térségben aktív Alza ezer automatát tervez létesíteni Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon együttvéve, itthon egyelőre 20 darab, 54 rekeszes berendezéssel rendelkezik. Az eMAG és az Extreme Digital a napokban jelentette be, hogy az idén 100 budapesti helyszínen, jövőre pedig már országszerte 500 ponton teszi lehetővé az eMAG-tól, az Extreme Digitaltól vagy a Fashion Daystől rendelt termékek átvételét. A két nagy e-kereskedő terve szerint már az idén elérhetővé válhat 5400 rekesz, beltéri automaták révén.
A csomagautomaták által nyújtott érintés- és érintkezésmentes csomagátvételi lehetőségnek is köszönhető, hogy a GKI Digital adatai szerint 2020 második negyedévében, a járvány első hullámának idején a csomagautomatás átvételi módnak volt a legjobb ügyfél-elégedettségi mutatója. Az összes többi kézbesítési és átvételi módot figyelembe véve az automaták 4,46-os osztályzatot kaptak az egytől ötig terjedő skálán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.