Ötezer forintos tanácsadási díjért küldi szakértőhöz sofőrjeit az Uber, hogy mindenkinek legyen adószáma, és tudjon számlát adni az utasoknak. A cég pár napja ígérte: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nemrég kiadott ajánlásának megfelelően képessé teszi a rendszerét arra, hogy a sofőrök tudjanak számlát adni.
Eddig az Uber elektronikus nyugtát adott a fuvarról (e-mailben küldték ki, ezen látszott a djíszámítás alapja, a megtett út és a sofőr neve is), most vélhetően ezt turbózzák majd fel, és teszik számlává. Ehhez „csak” annyit kérnek a sofőröktől, hogy adják meg az adószámukat.
Eddig az Uber-sofőröket voltaképp olyan magánszemélyekként lehetett kezelni adózási szempontból, akik egyéb bevételre tesznek szert – itt 78 százalékos költségátalány mellett kellett megfizetni az szja-t és a járulékokat, ami a bevételre vetítve 33 százalék körüli adóterhet jelentett. Ez esetben nem volt elvárás a számlaadás sem, igaz, a NAV végig azt hangsúlyozta: az egyéb szabályoknak való megfelelést ez nem érinti.
Az új állásfoglalással változott a helyzet: a sofőröknek számlaképesnek kell lenniük, ami minimum egyéni vállalkozás elindítását jelenti. Ez azonban még kedvezőbb is a sofőröknek, hiszen az adóterhelésük így jóval kisebb lesz. Cserébe némi adminisztrációval kell majd számolniuk, hiszen a vállalkozást meg kell alapítani, és még a legegyszerűbb adózási rendszerben is külön bevallást kell készíteniük.
A Világgazdaság számításából az is kiderül, hogy az Uber sofőrjeinek a kata választása éri majd meg leginkább – akár van főállásuk, akár nincs. A speciális adónemadminisztrációs terhe alacsony (csak bevételi nyilvántartás kell), miközben – a katásoknak megengedett hatmilliós bevételi határig – a főállásúaknak sem kell havi 50 ezernél több adót fizetniük. A másodállásban vállalkozóknak az adóteher 25 ezer forint. Persze a kata akkor éri meg, ha a bevétel nagyobb, a főállásúak esetében legalább havi százezer forintot össze kell hozni ahhoz, hogy pluszban jöjjenek ki a vállalkozók a dologból.
Főállásban a taxisok így is többet fognak keresni a magasabb fuvardíjak és a rekordalacsony üzemanyagárak miatt. Kiszámoltuk: az átlagosnak mondott 2500 kilométeres megtett (ebből 500 kilométert üresen leautózott) távolsággal egy hivatásos taxis zsebében – az autó javítási és vizsgáztatási költségei nélkül számolva – havi félmillió forint marad. Feltéve, ha él az igencsak kedvező átalányadózás lehetőségével. Ez évi 15 milliós bevételig megtehető, míg a kata alkalmazását az átlagos taxis hatmilliónál nagyobb éves bevétele kizárja. A taxiknál az indulás nehéz (az óra, a sárga matrica, a kártyaleolvasó összesen 450 ezer forintba kerül legalább), míg az Ubernél elég egy okostelefon (ha nincs már eleve). Az Ubernél nincs fix tagdíj sem, pusztán a bevétel 20 százalékát kell leadni, ami azonban az átlagos kétezer utaskilométernél már több, mint amennyit a taxisok fizetnek. Az Uber alacsonyabb árai a sofőrök bevételein látszanak meg leginkább: ugyanannyi munkával ők a taxisok pénzének kevesebb mint kétharmadát keresik meg.
A párizsi rendőrség közlése szerint mintegy 1500 taxis bénította meg a forgalmat a francia főváros két repülőtere körül és az egyik legforgalmasabb csomópontban a Porte Maillot-nál, valamint a pénzügyminisztérium közelében. Egyesek autógumikat is felgyújtottak, és a Párizs körüli körgyűrűt is megpróbálták blokád alá venni, a rendőrség ellenük könnygázt is bevetett, több mint húsz embert letartóztattak. Több száz taxis demonstrált Lille, Toulouse és Mar
seille repülőtere és pályaudvara körül is. Az Uber legolcsóbb verzióját, az UberPopot már betiltották Franciaországban a korábbi tiltakozások nyomán. Tegnap délután a francia kormányfő, Manuel Valls és a belügyminiszter rendkívüli találkozón fogadta a taxisok képviselőit, az utána kiadott közlemény szerint a kormány fokozottabb erőfeszítéseket tesz a 2014-ben elfogadott szabályok betartatására, a versenyfeltételek garantálására.
A párizsi rendőrség közlése szerint mintegy 1500 taxis bénította meg a forgalmat a francia főváros két repülőtere körül és az egyik legforgalmasabb csomópontban a Porte Maillot-nál, valamint a pénzügyminisztérium közelében. Egyesek autógumikat is felgyújtottak, és a Párizs körüli körgyűrűt is megpróbálták blokád alá venni, a rendőrség ellenük könnygázt is bevetett, több mint húsz embert letartóztattak. Több száz taxis demonstrált Lille, Toulouse és Mar
seille repülőtere és pályaudvara körül is. Az Uber legolcsóbb verzióját, az UberPopot már betiltották Franciaországban a korábbi tiltakozások nyomán. Tegnap délután a francia kormányfő, Manuel Valls és a belügyminiszter rendkívüli találkozón fogadta a taxisok képviselőit, az utána kiadott közlemény szerint a kormány fokozottabb erőfeszítéseket tesz a 2014-ben elfogadott szabályok betartatására, a versenyfeltételek garantálására. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.