A hazai szállodapiac több lábon áll, ezért az egyik legkorábbi és legdinamikusabb fellendülés idén Közép-Kelet-Európában Budapesten várható – derül ki a vezető kereskedelmi ingatlan-tanácsadó, a CBRE legfrissebb hotelpiaci elemzéséből.
Magyarország belföldi turizmusra vonatkozó statisztikái továbbra is kiemelkedőek régiós viszonylatban,
így a nyárra várt újranyitás eredményeként a balatoni és borturizmus beindulása jelentős lendületet adhat.
A 2021-re tervezett szállodafejlesztések, valamint a tavaly megnyílt 12 új hotel turisztikai potenciálja pedig szintén kiaknázható.
A magyarországi szállodapiac kifejezetten rugalmas és több lábon áll, ezért a régió többi országával összehasonlítva a hazai hotelipar ellenállóbbnak bizonyulhat. A COVID-időszak előtti, illetve a tavaly júniusi lazítások során mért adatok ugyanis azt tükrözik, hogy a közép-kelet-európai térségen belül hazánkban továbbra is kiemelkedően erős a belföldi turizmus, amely a nyárra várt újranyitást követően kulcsfontosságúnak bizonyulhat a honi szállodaipar talpra állása kapcsán.
Ezt egészíti ki a vállalati ügyfelek és a külföldi turisták szegmense. „A 2020-as nehéz év volt a magyar szállodapiac számára. A tranzakciók volumene 40 százalékkal csökkent 2019-hez képest. A tavaszi utazási korlátozások feloldása után viszont a belföldi piac már tavaly nyáron is meghaladta a 2019-es szintet. A magyar piac kifejezetten ellenálló és rugalmas a vállalati és kikapcsolódásra vágyó vendégek, valamint az egyének és csoportok kiegyensúlyozottan vegyes kereslete miatt. Várakozásaink szerint gyors helyreállást figyelhetünk majd meg, különösen Budapesten lehet korai és erős a fellendülés a közép-kelet-európai régión belül”
– nyilatkozta Laurent Lassier, a CBRE Magyarország hotelpiaci divíziójának vezetője.
A szállodai szektor beruházásai, az építkezések hazánkban 2019-ben és 2020 elején még magas növekedést mutattak, ami reményt keltett a további emelkedésre is. A 2019-es évben a beruházások értéke meghaladta a 250 millió eurót (mintegy 94 milliárd forintot). Bár a világjárvány kitörése után természetesen kisebb megtorpanás jött, de még így is magas maradt a beruházások értéke: több, mint 170 millió euró (63 milliárd forint) volt, és ez jócskán felülmúlja a 2017-es és 2018-as mutatókat.
A válság ellenére a 2021-re tervezett szállodaépítési projektek értéke is magas, Budapesten több, mint 2000, vidéken több, mint 300 szoba üzembe helyezése szerepel a célkitűzések között.
A tervszámok bár merésznek tűnhetnek, az előrejelzések mégis azt mutatják, hogy a vártnál nagyobb százalékban valósulhatnak meg. Igaz, a legoptimistább szakmai becslések is azt vetítik előre, hogy az idei célmennyiség egy része várhatóan átcsúszik 2022-re.
A szigorú utazási korlátozások miatt a turisztikai kereslet 2020-ban globális viszonylatban is meredek visszaesést mutatott. Magyarországon a szállodákban eltöltött éjszakák száma mintegy 57 százalékkal csökkent év/év alapon.
A hotelek kihasználtsága a 2019-es 79 százalékról átlagosan 21 százalékra zuhant, az egy kiadható szobára eső árbevétel (RevPAR) pedig 72 euróról 17 euróra esett.
A RevPAR, az úgynevezett rendelkezésre álló szobánkénti bevétel, amely a vizsgált szálloda teljesítményének mérésére szolgál. Kiszámításakor az ADR-t (napi átlagár) megszorozzák a kihasználtsággal.
Regionális és történelmi adottságainak köszönhetően Magyarország mégis jóval optimistábban tekinthet a nyárra várt újranyitásra, mint a régió más országai
– a második negyedévben a balatoni és borturizmus jelentős lendületet adhat. A kapacitások maximális kiaknázását többek között a tavaly újonnan nyílt 12 hotel összesen 787 szobányi férőhelye, valamint a fentebb említett 2021-es szállodaépítési projektek megvalósulása támogathatja.
Laurent Lassier szerint a turisztikai szegmens hamarabb rendeződhet, mint a vállalati, mert az utóbbi várhatóan csak szeptemberben állhat helyre, majd élénkülhet meg.
Ebben a kihívásokkal teli időszakban a szállásadók arra törekszenek, hogy üzleti modelljeiket fejlesszék és átalakítsák, rugalmasabbá téve kínálatukat, még több új digitális technológiát alkalmazzanak a vendégek megnyeréséhez
– mondta a szakember, aki hozzátetteó, hogy az előrejelzések szerint a vállalati utazók egyharmada – ahogy most, úgy a későbbiekben is – a helyszíni látogatások helyett az online üzleti találkozókat részesíthetik előnyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.