A hazai pirotechnikai termékek piacán az éves forgalom több mint 90 százaléka a szilveszteri időszakban keletkezik – erről is beszélt Molnár István a Világgazdaság megkeresésére. A pirotechnikai termékek értékesítésében Magyarországon piacvezető Absolut Pyro Kft. belkereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a szegmens éves forgalma körülbelül egymilliárd forint, ez mintegy 60 konténernyi árut jelent. Egy konténerbe átlagosan nagyjából 15 ezer kilogrammnyi termék fér.
Kiemelte, hogy az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják:
a fogyasztók egyre kevésbé szeretik tárolni a tűzijátékokat, ezért a dömping az év utolsó két napjára esik. Itthon 2003 óta vásárolhatnak legálisan magánszemélyek pirotechnikai termékeket, amelyeket három kategóriába sorolnak.
Az 1. és a 2. kategóriába soroltak egész évben felhasználhatók, birtokolhatók, és az egész évben nyitva tartó boltokban is megvásárolhatók. A harmadik kategóriába tartozó termékek kizárólag december 28–31. között vehetők meg a kitelepült értékesítési pontokon, vagyis konténerekben. Ezekből tavaly csaknem hatszáz működött országszerte, 90 százalékuk a multinacionális kiskereskedelmi láncok parkolóiban. A fennmaradó rész a magán-értékesítőhelyeket jelenti.
Az itthon eldurrogtatott pirotechnikai termékek döntő többsége Kínából származik, és mindegyik speciális biztonságtechnikai minősítésű. A kínai importon kívül a magyar kereskedelemben kaphatók még szlovák és lengyel termékek is, de ezek aránya elenyésző. Az egyes típusok kedveltsége földrajzi elhelyezkedés szerint élesen eltér.
Nyugat-Magyarországon, elsősorban Szombathely, Sopron és Győr vonzáskörzetében – átvéve az osztrák szokásokat – leginkább rakétákat vásárolnak, az ország más területein egyéb árucikkek is népszerűek. Ezek közé tartoznak a bombettatelepek, amelyekből egyre gyakrabban keresik a családi csomagokat és az összefűzhető kiszerelésűeket. A trend azt mutatja, hogy a felhasználók előszeretettel vásárolnak kevesebb lövésszámú, de nagyobb kaliberű és hatóanyagú bombettatelepeket, amelyek megközelítik az ezergrammos hatóanyag-tartalomra vonatkozó limit felső határát.
Molnár István várakozásai szerint az idén szilveszterkor a vásárlói kosár értéke 5-6 százalékkal emelkedhet, egy-egy vásárló 8-10 ezer forintot adhat ki tűzijátékra. Az árak 3-4 százalékkal nőnek majd, ami mögött több tényező is áll: a kínai munkaerőpiacon jelentős béremelkedés ment végbe, drágultak az alapanyagárak és az értékesítés során felmerülő rezsiköltségek is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.