Mind a három nagy hazai sörgyártó pénzügyi mutatói estek a koronavírus-járvány következtében, hiszen a kiskereskedelmi forgalom élénkülése csak részben kompenzálta a vendéglátóhelyi sörértékesítés kiesését.
A Heineken Hungária Zrt. árbevétele az előző évi 63,96 milliárd forintról 58,46 milliárdra csökkent tavaly, miközben a 4,03 milliárd forintos profitból 1,55 milliárd maradt.
A Dreher Sörgyárak Zrt. forgalma 60,7 milliárd forintról 57,67 milliárdra esett, míg a 2019-es 3,41 milliárd forint nyereség szinte teljes egészében eltűnt, tavaly már csak 84 millió forint szerepelt ezen a soron.
A Borsodi Sörgyár Kft.-t is megtépázta a pandémia: a 44,6 milliárd forintos bevétel 40,57 milliárdosra karcsúsodott, az adózott eredményt tekintve pedig a csaknem 400 milliós pluszból kétmilliárd feletti mínusz lett.
Mindezt már a Magyar Sörgyártók Szövetsége éves jelentése sejtette: a 6,177 millió hektoliteres teljes értékesítés éves alapon 7,5 százalékos mérséklődést tükröz.
A szövetségnek a három nagy gyártón kívül a Carlsberg Hungary Kft. is a tagja, továbbá adatszolgáltatással a Pécsi Sörfőzde is hozzájárult a statisztikához. A belföldi eladás 9 százalékkal esett, és 5,657 millió hektolitert tett ki, az export viszont 12 százalékkal nőtt, az 521 ezer hektoliteres mennyiség a hazai termelés 9,7 százalékának felelt meg. Eközben a hordós sör forgalma tavaly az előző évi mennyiségnek csaknem a felére zsugorodott, az eladott 297 ezer liter a hazai iparági összforgalom mindössze 4,8 százaléka.
A koronavírus hatásaként a Dreher a készletszintet megemelte, ugyanakkor az alapanyag-ellátás megfelelő volt, a korlátozások a logisztikában nem okoztak fennakadást. A társaság követeléseinek, kintlévőségeinek mértéke a várakozások szerint alakult, az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-üzletágra azonban drasztikus hatással voltak a korlátozó intézkedések.
Ezzel összefüggésben az operatív cash flow 2,8 milliárd forinttal csökkent, de ebben megjelenik a 2,55 milliárdos tulajdonosi pótbefizetés visszafizetése is.
A vállalat mindent megtett annak érdekében, hogy a működést folyamatosan fenntartsa, partnereit, fogyasztóit kiszolgálja. Az egészségügyi kockázat csökkentése érdekében minimalizálta az irodában dolgozók számát, a gyári munkásokat pedig megfelelő védőfelszereléssel látta el.
A fenntarthatóságra helyezte a hangsúlyt a múlt évben a Heineken Hungária, amely a beszámolója szerint a hulladékok és a melléktermékek 99,15 százalékát újrahasznosította, például a hulladék élesztőt és a sörtörkölyt takarmányként értékesítette. Emellett jelentős fejlesztéseket hajtott végre a soproni sörgyár hűtő-, sűrítettlevegő- és vízkezelő rendszerében, ezáltal számos nagy fogyasztású elektromotort cserélt a legmodernebb frekvenciaszabályozott egységekre.
Idei kitekintésében a HoReCa-szektor újranyitásával már 3 százalékos piaci növekedésre számít, amelynek várakozásai szerint kedvező hatása lehet az árbevételre. A társaságnál ugyanakkor folytatják a költségcsökkentési lehetőségek keresését, hogy ezzel is tompítsák a Covid-válság pénzügyi eredményre gyakorolt hatását.
Beszámolója szerint a Borsodi pénzügyi helyzete az erős piaci verseny és a pandémia okozta visszaesés ellenére stabil.
A bőcsiek indoklása szerint a visszaesést főként az elmaradó HoReCa-forgalom okozta. Ebből kifolyólag a tervek között szerepel a vendéglátóipari tevékenység hatékonyságának javítása, és a partnerek újraindításának támogatása. A sörgyár tavaly növelte termelőberendezései kapacitását, egyúttal átalakította, korszerűsítette meglévő gépparkját, és bővítette logisztikai tevékenységét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.