BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öli a vírust a Panyolai, de közben lelassult

A 2021-es év is járványszigorral indult, és nagyon sok függ attól, hogy már pünkösd környékén enyhülnek-e a korlátozások.

A Panyolai Szilvórium Zrt. 2013-as stratégiaváltása óta folyamatosan növekedett. Azzal együtt is, hogy 2019. január 1-től egy újabb adó – a NETA – terheli a pálinkát, majd bő egy évvel később a pandémia okozott, illetve okoz forgalom-visszaesést a piacon. A szállodák és vendéglátóhelyek – a HORECA szektor – időszakos bezárása az olcsóbb termékek irányába terelte a fogyasztást, a járvány levonulása után viszont reményeink szerint sok asztalnál újracsendülnek majd a pálinkáspoharak – jövendölte Lakatos Gergely vezérigazgató.

Fotó: AFP

A csúcsév 2018 volt, amikor több mint egyharmadával – 1,3 milliárd forintra – növekedett a Panyolai forgalma, amelyet az ez utáni évben 27 százalékos visszaesés követett. Az említettek magyarázata: az előzetesen jelzett, NETA okozta áremelkedés előtt (2018 utolsó hónapjaiban), amelyik partner tehette, előrehozta a rendeléseit, így az az időszak rekordforgalmat, a következő év pedig ennek megfelelően csökkenést eredményezett.

Akinek volt elég tőkéje, bevásárolt előre negyed évre, fél évre, de olyan is volt, aki egy évre

– mondta a vezérigazgató.

A 2020-as év szép reményekkel indult, de aztán a járvány miatt befagyott a HORECA szektor kereslete, majd ez az év végén – a második hullámban – megismétlődött. A decemberi árbevétel szinte megfeleződött a korábbi évekhez képest.

A hazai pálinkafogyasztás még nőtt is 60 ezer literrel tavaly, de inkább az olcsóitalokat keresték az alacsonyabb árfekvésű helyeken, mi pedig minőségi kategóriás termékeket gyártunk – mondta Lakatos Gergely. A Panyolai tulajdonképpen jól vészelte át ezt a piaci átrendeződést, mert a HORECÁ-tól sikerült elmozdulni a kiskereskedelmi partnerek irányába. Mintegy tízezer palackkal adtak el abból a magas, 70 százalékos alkoholfokú új (kézfertőtlenítő) termékből, amelyet úgy dobtak piacra, hogy aktuális, preventív üzenetekkel láttak el: Maradj otthon, moss kezet!

Az árbevétel végül közel annyi lett tavaly, mint a 2019-re kimutatott 952 millió forint, több mint amennyire a járvány közben számítani lehetett. A trendhez képest azonban ez visszaesés. A 2021-es év is járványszigorral indult, és nagyon sok függ attól, hogy már pünkösd környékén enyhülnek-e a korlátozások és újra felpörög-e a kereslet, vagy csak nyáron, amikor inkább az alacsonyabb alkoholfokú italokat keresik a fogyasztók.

Ha húsvétra újraindul a korábbi rend szerinti élet, biztos hogy meghaladjuk a tavalyi árbevételt, ha nem, annak is örülhetünk, ha azt hozzuk, de bizakodó vagyok

– mondta az üzletember.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.