BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit kapott a vármegyebérlettel az agglomeráció ingatlanpiaca? – körképünk a várakozásokról

Felemásan alakul az agglomerációs lakáspiac, ahol a családi házak átlagára még mindig jóval kedvezőbb, mint a budapesti kerületekben, viszont a megdrágult üzemanyag és a fejlesztésre szoruló úthálózat miatt egyre nagyobb súllyal esik latba a tömegközlekedés. Az új vármegyebérletek bejelentése kapcsán ingatlanpiaci szereplőket kérdeztünk a várakozásokról.

Leginkább az üzemanyagárak emelkedése volt az, ami a többi negatív hatással együtt erősen visszavetette az érdeklődést az agglomerációs ingatlanok iránt az utóbbi időszakban. Az általános bizonytalanság, illetve a hitelezés eltűnése azonban az elmúlt 6-12 hónapban az ingatlanpiac minden szegmensére hatással volt – válaszolta felvetésünkre Balla Ákos, a Balla Ingatlan vezérigazgatója.

Budapest, 2021. november 8.A Hungária körútról és az M3-as autópálya bevezető szakaszáról érkezett gépjárművek, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) villamosai várakoznak a pirosra váltott közlekedésirányító jelzőlámpa előtt a Kacsóh Pongrác úti felüljáró nyugati oldalánál, a Lehel úti kereszteződésnél.MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt. Budapest, 2021. november 8.
A Hungária körútról és az M3-as autópálya bevezető szakaszáról érkezett gépjárművek, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) villamosai várakoznak a pirosra váltott közlekedésirányító jelzőlámpa előtt a Kacsóh Pongrác úti felüljáró nyugati oldalánál, a Lehel úti kereszteződésnél.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Évről évre többen ingáznak Budapest és a fővárosi agglomeráció települései között, a reggeli és délutáni csúcsforgalom a távmunkával egyelőre nem enyhült igazán.
Fotó: Jászai Csaba / MTI

Az agglomeráció piaca megérezheti, ha a tömegközlekedés olcsóbbá válik – tette hozzá Balla Ákos –, illetve további változást hozhat, ha a korábban publikált közlekedési fejlesztések, mint például a ráckevei HÉV-vonal korszerűsítése megtörténik. A tömegközlekedés azért is egyre inkább alternatíva a gépjárműhasználat mellett, mert az elmúlt évtizedek kiköltözési hullámait az úthálózat fejlesztése csak részben követte. 

Reggel és este rendszerint óriási dugók alakulnak ki az agglomerációs települések és a főváros között, amin egy kedvezőbb díjú és szolgáltatásaiban fejlődő tömegközlekedés segíthet

– hangsúlyozta Balla Ákos.

Az agglomeráció piacán felemásan alakul az élet az Ingatlan.com adatbázisa szerint. A Pest vármegyei települések ingatlan állományában arányaiban sokkal több családi-, iker- és sorház található, mint Budapesten, így az adásvételek során is ezek jóval nagyobb súlyt képviselnek, mint a fővárosban. A nehézséget mostanában az okozza az eladók számára, hogy ezeknek az ingatlanoknak az átlagos energiafogyasztása is nagyobb, nem csak az alapterületük – mondta a Világgazdaság kérdésére Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági elemzője.

Az agglomerációs státusz menekülőutat is jelenthet a jelenlegi lakáspiacon az eladók és a vevők számára

– szögezte le a szakértő. A fővároshoz képest ugyanis több mint negyedével olcsóbbak az agglomerációs lakóingatlanok: négyzetméterenkénti átlagár jelenleg 936 ezer, illetve 686 ezer forint az eladó lakások és házak esetében. Az árak Budapesten 1 százalékkal nőttek, az agglomerációban viszont stagnálnak január eleje óta.

Az eladó házakat kereső vevők még inkább az agglomeráció felé gravitálnak.

Egy korszerű vagy új építésű, energiahatékony családi-, iker- vagy sorház ára a fővárosban 100 millió forintnál kezdődik, míg ugyanezek Pest vármegyében 20-25 millió forinttal olcsóbban is elérhetők. 

Budapest, 2023. január 14.Utasok, járókelők az M4-es metró építési munkálatai során kialakított aluljáróban a Kelenföld vasútállomás alatt. Ez biztosítja az összeköttetést a vasúti peronok, a metró állomása és az Etele tér között.MTVA/Bizományosi: Róka László ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt. Budapest, 2023. január 14.
Utasok, járókelők az M4-es metró építési munkálatai során kialakított aluljáróban a Kelenföld vasútállomás alatt. Ez biztosítja az összeköttetést a vasúti peronok, a metró állomása és az Etele tér között.
MTVA/Bizományosi: Róka László 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Utasok Kelenföldön – diákok és dolgozók járnak be a környékbeli településekről nap mint nap.
 Fotó: Róka László

A KSH által nemrég közzétett népszámlálási eredményeket ezek a számok részben meg is magyarázzák: Budapest lakossága az előző népszámlálás óta majdnem 50 ezer fővel csökkent, Pest vármegye lélekszáma pedig több mint 100 ezerrel bővült.

Ez a lakáspiaci háttere az agglomerációs településeknek, amit tovább erősíthet a nemrég bejelentett vármegyebérlet elindulása. 

Ennek egyik oka, hogy a munkáltatókat jogszabály kötelezi, hogy az ingázáshoz szükséges vármegyei bérlet díjának 86 százalékát megtérítsék a munkavállalóik számára. Mivel a vármegyei bérletek valamennyi tömegközlekedési eszközre érvényesek (pl. buszra és vonatra egyaránt), ezért az ingázás költsége és időbeni ráfordítása is csökkenhet. 

A vármegyei bérlet tehát önmagában nem fogja felerősíteni a kiköltözési hullámot Budapestről, mert ezt a szerepet betöltik a több tízmillió forinttal olcsóbb ingatlanárak, de a döntésben bizonytalan vevőket átlendíthetik a holtponton Balogh László álláspontja szerint.

Erősebb kiköltözési hullámot várakozásaink szerint nem eredményez majd a kedvezőbb árú közösségi közlekedés, de a hezitálók számára elősegítheti és formálhatja az ingázás melletti döntést 

–  válaszolta megkeresésünkre Benedikt Károly, a Duna House (DH) PR- és elemzési vezetője. 

Aki korábban kizárólag autós közlekedésben gondolkodott, elképzelhető, hogy ennek hatására számba veszi a tömegközlekedés lehetőségét is – árnyalta a képet a szakértő.

A külső kerületekbe vagy az agglomerációba történő kiköltözés szempontjából összességében kiemelt fontossága lehet a járulékos költségek változásának, például az üzemanyagárak emelkedésének vagy egy új, kedvezményes árú bérletrendszer bevezetésének,

hiszen nem mindegy, hogy mennyit és mire költenek az emberek. A végső döntéshozatal során azonban ez csupán másodlagos tényező. Továbbra is meghatározóbb szempontnak tekinthetők a kiszemelt település és az ott található ingatlanok ára, állapota, korszerűsége, energetikai paraméterei, mint a bejárás költségének mértéke.

A DH elemzési vezetője elmondta, hogy a lokáció kiválasztása során az érdeklődők jellemzően számba veszik az adott terület infrastruktúrájának fejlettségét, az elérhető munkalehetőségeket, a közlekedési hálózat adta lehetőségeket, az ingázás alternatíváját, bonyolultságát és költségeit, és mindezek ismeretében döntenek.

Erősen szórnak az árak

Az Otthon Centrum (OC) agglomerációs ingtalanpiacról készített friss értékesítési statisztikái szerint a legnagyobb számban a használt családi házak keltek el az agglomerációs településeken. A legdrágább az agglomeráció északnyugati és nyugati szektora volt, ahol tavaly majdnem 690 ezer forintig ért a használt családi házak fajlagos négyzetméterára. Itt mérték a legnagyobb árnövekedést is 2021-hez képest: az északnyugati szektorban 51 százalékkal, a nyugatiban pedig 38 százalékkal nőtt a fajlagos átlagár. A szektorokon belül a kisebb települések általában olcsóbbak, míg a tömegközlekedéssel jól megközelíthető települések iránt nagyobb az érdeklődés, ezért ezek drágábbak. 

Az érdi és a gyáli járásban már tavaly sokkal kevesebb tranzakciót mértek, mint egy évvel korábban, a négyzetméterár viszont 25-30 százalékkal nőtt. A nyugati szektorban egyedül a szentendrei járásban volt némi visszaesés a családi házak adásvételét tekintve, a fajlagos átlagár viszont több mint 60 százalékkal emelkedett, ami azt jelzi, hogy nem a kereslet fogyott el, inkább a kínálat szűkössége volt a probléma. A legdrágább fajlagos ár a pilisvörösvári járás településein volt 2022-ben, ahol a családi házak négyzetméterára meghaladta a 700 ezer forintot. A legdrágább családi házakat – átlagosan 907 ezer forintos négyzetméteráron – Nagykovácsiban értékesítette az OC. 

 

 


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.