Akárhogy is próbálkoztak az elmúlt évtizedekben az ellenzői, a GDP, azaz a bruttó hazai termék maradt a fő reálgazdasági mutató, és ez nem véletlen. Ez a legátfogóbb mutató, amely – a kettősség, azaz az anyagfelhasználás kiszűrésével – az ország területén zajló termelést tartalmazza.
A szintén régóta létező GNI ugyanakkor nemzeti jövedelmet próbál mérni, de szintén a GDP a kiindulási alapja, abból levonja a külföldiek által itthon elért és hozzáadja a belföldiek külföldön elért jövedelmét. Ennek döntő hányada a tőkéhez kapcsolódik: a közvetlen befektetés nyomán profit, a hitelek után pedig kamat üti a tőketulajdonos markát. Az, hogy a GDP és a GNI közötti rés emelkedő tendenciát mutat Magyarország esetében, az utóbbi időben egyre több elemzés központi témája volt, ebből következtettek hibás gazdaságpolitikára.
Pedig bizonyos fokig természetes jelenségről van szó. Az, hogy a GNI mutatónk már 8 százalékkal maradt el 2008-ban a GDP-től, csupán azt jelzi, hogy milyen magas a külföldi tőke aránya a GDP-n belül. A 63 milliárd dollárt meghaladó működőtőke-állomány mellett az ennél is nagyobb külső adósságállomány jövedelme áll a kettő között, amely ilyen megközelítésben nem is számít soknak. Ha azt vesszük, hogy a kettő együttvéve bőven meghaladja a GDP-t, a külföldiek által elért nyereség nem is nevezhető kiemelkedőnek. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy a GNI-ban nincs számításba véve a külföldiek teljes pénzkivitele.
Olyan nehezen számszerűsíthető tételeken keresztül is képesek forrást kivonni a nemzetközi vállalatok, mint a kozmetikázott transzferárak vagy a cégcsoporton belül elszámolt szolgáltatások. Utóbbira példa a vállalati embléma után az anyavállalat felé fizetendő használati díj, amely abszurdnak tűnhet, de van rá példa hazai leányvállalatnál. Ezekkel a szolgáltatás-külkereskedelemben és a termékforgalomban megbúvó tételekkel már valószínűleg jobban a pénzüknél vannak a külföldi befektetők. Azt azonban kár lenne várni, hogy ingyen nekünk adják a pénzüket, hiszen még a saját hazájukban sem jótékony céllal működnek, ott is a profitszerzés a fő motivációjuk.
A fejlődéshez azonban befektetésekre van szükség, e nélkül csak ideig-óráig fenntartható látszatnövekedés érhető el. Az önmagában még nem baj, hogy áramlik ide a külföldi tőke, sőt, ügyesen kihasználva lehetett volna a magyar gazdaság számára ez a felzárkózás útja is. Hogy miért nem lett mégsem és miért egyre népszerűbbek az olyan nézetek, hogy itt csak kárt okoznak a külföldi vállalkozások, összetett kérdés.
Egy nemrég megjelent tanulmány, amelyet az Állami Számvevőszék kutatóintézete adott ki, állami oldalról alighanem elsőként mondja ki, hogy a magyar felzárkózási modell a minél nagyobb arányú külföldi tőke idevonzására épült, még olyan áron is, hogy nem maradt szektorsemleges. A külföldi vállalatok tehát ténylegesen nagyobb adókedvezményben részesültek, mint amit a hazaiak el tudtak volna érni. Erre rögtön jöhetne a kormány részéről a válasz: nem részesültek a külföldiek kedvezőbb elbánásban, és ebben is van némi igazság. Csak azért, mert egy vállalkozás külföldi, valóban nem illette meg kedvezmény, azonban a nagyobb beruházások után lehetett jókora adókedvezményeket, sok esetben pedig hosszú időre szóló mentességet is kapni. És a tőkehiányos magyar vállalkozók egyszerűen nem számítottak elég nagynak, hogy ezt igénybe vehessék. A végeredmény tehát mégis az lett, hogy a külföldiek csak minimális részben vesznek részt a közteherviselésben.
De még ez sem okozna önmagában gondot, ha a hazai szereplők szintén csak enyhe adóteherrel szembesülnének, mint az adóparadicsomokban. De a magyar állam ebből a szempontból túlméretezett kiadást vállal, ennek a bevételi oldalát egyrészt szintén kölcsönökből, másrészt olyan mértékű adókból fedezte, amely a hazai szereplőket jóformán teljesen versenyképtelenné tette a nemzetközi porondon. Ez az egyik, de nem egyetlen oka annak, hogy most ilyen mértékű jövedelemkiáramlás tapasztalható.
A valódi nemzeti jövedelem mérése egyébként ugyanúgy gondot okoz a statisztikusoknak, mint az országhatáron átívelő pénzügyi szabályozás. A multinacionális vállalatok itt sem igazán érdekeltek belső folyamataik maradéktalan feltárásában, mivel ez részben versenyhátrányt okozhatna nekik. Másrészt aligha van olyan szervezet, ahol nincsenek kisebb-nagyobb szabálytalanságok, amelyek az átláthatóság hiányában nagyobb esélylyel tarthatók titokban.
További kérdés, hogy a GDP-statisztika küszöbönálló megreformálása során sikerül-e megnyugtatóan kezelni ezt a kérdéskört. A nálunk fejlettebb országokban a hazai termék-nemzeti jövedelem problematika nem is úgy jelentkezik, mint nálunk, hiszen jellemzően a jövedelmek szempontjából külső többlettel rendelkeznek. Ez pedig azt valószínűsíti, hogy nem erőltetik majd túlzottan ezt a témát, és megelégszenek a környezeti tőke változásának figyelembevételével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.