A Világgazdaság december 9-i számában a Stanford Egyetem közgazdaságtan-professzorának, Michael J. Boskinnak figyelemre méltó írását olvashattuk, amelyben igen kemény kritikával illeti az iparpolitikát és a válságra iparpolitikai lépésekkel reagáló kormányokat. Szeretnék a cikk néhány gondolatára reagálni, hangsúlyozva rögtön, hogy a végső következtetéssel – „Ma ugyanolyan rossz ötletnek számítana, ha a kormányok jelölhetnék ki a nyerteseket és a veszteseket” – teljesen egyetértek. Kérdés persze, hogy valóban erre törekszenek-e a kormányok? Ne feledjük, a „picking the winners”, tehát a nyertesek kijelölésének elve csak egy, ma már általában túlhaladottnak tekinthető iparpolitikai elágazás.
A válság következtében inkább az az iparpolitikai vonulat került előtérbe – s erre a cikk is hoz példákat –, amely az iparvédelemre, piacvédelemre, munkahelyek megőrzésére helyezi a hangsúlyt, nem riadva vissza esetenként protekcionista lépésektől sem. S ennek az sem mond ellent, hogy Franciaország valóban komoly összegeket szán fejlesztési programokra, de nem „húzó iparágak” fejlesztésére, hanem a digitális gazdaságot erősítő beruházásoktól kezdve az egyetemek modernizálásáig terjedő innovációs projektekre.
A válság tehát – többek között – arra is felhívta a figyelmet, hogy újra kell gondolnunk azokat a beidegződéseket, amelyek az iparpolitikához kötődnek. Hiszen nyilvánvaló, ami működött Japánban vagy az ázsiai kistigrisek esetén 30 éve, az nem célravezető ma Európában.
Japánnal kapcsolatban erősen kérdéses Boskin professzor azon értékelése, hogy a japán iparpolitika eredménye csak a „piaci buborék és az elveszett évtized” lett volna. Hiszen Japán néhány évtized alatt félfeudális, elmaradott országból a világgazdaság élvonalába került. Az Egyesült Államokban sokan a japán gazdasági fenyegetettség miatt követelték iparpolitikai eszközök alkalmazását. A piaci buborék valóban bekövetkezett, majd kidurrant, mint ahogy nemrég az Egyesült Államokban is, de sem itt, sem ott nem az iparpolitika következtében. Az sem teljesen helytálló, hogy a japán kormány jelölte ki a húzóágazatokat. A fejlesztési elképzelések Japánban még az explicit iparpolitika korszakában is a kormányzat és az üzleti élet közötti érdemi párbeszédek révén formálódtak, megvalósítva a kölcsönös bizalomra épített közös gondolkodást.
Boskin professzor szerint az iparpolitika egyik legvitatottabb területe a kutatás-fejlesztésre vonatkozó kormányzati szerepvállalás. Az iparpolitikával szemben elfogultsággal igazán nem vádolható fejlődés-gazdaságtan és saját véleményem szerint is a kormányoknak ezen a területen elháríthatatlan feladatai vannak. A magáncégek ugyanis általában nem képesek a saját kutatásaikból származó haszon többségét megszerezni, ezért a k+f ráfordítások szintje – kormányzati intervenciók nélkül – mindig elmaradna az optimálistól. Ráadásul egyes fejlesztések olyan kockázatosak, hogy a magántőke egyedül sohasem vállalná fel a finanszírozást.
Végül: „az iparpolitika csúfosan megbukott a 70-es és a 80-as években”. Úgy gondolom, hogy Japán, az ázsiai kistigrisek és néhány európai ország esetében ez nem helytálló. Volt azonban, ahol valóban csődöt mondott. De a laissez-faire, a láthatatlan kéz nem bukott meg?
A szerző közgazdász, a Zsigmond Király Főiskola egyetemi docense
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.