„Nem azzal van baj, ami benne van, hanem azzal, ami nincs” – ezekkel a szavakkal kommentálják a környezetvédelmi ipar képviselői a kormány által közzétett Új Széchenyi-terv vitairatának a zöldgazdaság megteremtésére vonatkozó fejezetét. Abban ugyanis mindenki egyetért, hogy a gazdasági növekedés egyik motorját a következő években a zöldágazat megerősítése adhatja, ennek pedig egyik legfontosabb elemét a megújuló energiaforrások hasznosítását és az energiahatékonyság növelését célzó fejlesztések jelenthetik.
Hiba azonban a zöldágazatot csak erre a területre leszűkíteni, hiszen a zöldipar ennél szélesebb kört ölel fel. Csakhogy az Új Széchenyi-terv vitairatának a zöldgazdaság megteremtésére irányuló fejezetéből a környezetvédelmi szektor annak ellenére teljesen kimaradt, hogy az ágazatban mintegy kétezer vállalkozás működik, az általuk értékesített termékek és szolgáltatások forgalma pedig a gazdasági válság kitörésének évében, 2008-ban meghaladta a 400 milliárd forintot. Az iparág gyors magára találását és a fejlődési lehetőségeket jelzi, hogy ez év első öt hónapjában a magyar hulladékexport értéke – a fokozódó piaci kereslet és a növekvő árak következtében – 75 százalékkal bővült, immár a legnagyobb forgalmat képviselve a nyersanyagok külkereskedelmén belül.
A számok egyszerre impozánsak és elgondolkodtatók. A hulladékexportból származó bevételek növekedése önmagában jó. Azonban azzal, hogy Magyarország a begyűjtött, illetve előkezelt hasznosítható hulladékoknak jelenleg mintegy 60 százalékát exportálja, az ezek hasznosítása révén elért értéktöbblet más országok vagyonát növeli. Pedig a piaci, szabályozási környezet alakításával ennek a hulladékmennyiségnek a jelenleginél sokkal nagyobb hányadát lehetne idehaza feldolgozni, s ezáltal idehaza nagyobb hozzáadott értéket képviselő termékeket előállítani. Ez pedig egyszerre járulna hozzá a gazdasági növekedéshez és a munkahely-teremtési célok teljesítéséhez.
Sajnos azonban az európai uniós forrásokból az elmúlt években végrehajtott hulladékgazdálkodási projektek nagyobbrészt a hulladék begyűjtésének és ártalmatlanításának korszerűsítésére – értsd lerakók építésére – összpontosítottak, ez a hazai hasznosítói ipar méretén és kiszolgáltatottságán is meglátszik. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, alapvető szemléletváltás szükséges, hogy a keletkező és letárolt hulladékokra végre a stratégiaalkotás szintjén sem mint problémára, hanem mint értéket hordozó „hulladékvagyonra” tekintsenek.
A feladatok részben adottak, hiszen az EU számos hulladékfajta esetén szigorodó hasznosítási kötelezettségeket ír elő a tagállamok számára, de egyébként is szembetűnő a lemaradásunk Európa élvonalához képest, elegendő például a települési szilárd hulladékok vagy az építési-bontási hulladékok hasznosításának alacsony szintjére gondolni. A „hasznosítói társadalom” létrehozása jegyében pedig egyszerre szolgálná a környezetvédelmi ipar fejlődését és az ország környezeti állapotának javulását az úgynevezett zöld közbeszerzési eljárások bevezetése, a környezet használatának fokozottabb megfizettetése (lerakási adó bevezetése, bányajárulékok emelése), az EU-források célzottabb felhasználása, valamint a zöldtermékek és -megoldások elterjedését segítő speciális adó- és díjfizetési szabályok kialakítása.
A kormány az elkövetkező tíz évben összesen egymillióval szeretné növelni a magyarországi munkahelyek számát. Ebből a környezetvédelmi ipar szereplői legalább százezer új munkahely létesítését látják lehetségesnek a szélesebb értelemben vett zöldágazatban. A kérdés, hogy az ország valóban képes lesz-e élni ezzel, s kihasználni a hulladékvagyon hasznosításában rejlő fejlődési potenciált is.
A szerző a Hulladéksors szakmai folyóirat főszerkesztője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.