Szeptember idusán Orbán Viktor aláírta az AGRI földgázprojekt politikai nyilatkozatát, így az azeri földgáz egy újabb csatornán érheti el Nyugat-Európát a jövőben. A projekt első lépése egy a Kaukázuson átnyúló vezeték, mely Azerbajdzsán gázmezőit kötné össze a grúziai Kulevivel. Itt egy LNG-terminálban cseppfolyósítanák a földgázt, amelyet tankerhajókra pumpálva a romániai Constantáig szállítanának, ahol egy újabb terminál segítségével gazifikálnák, így a román vezetékrendszerbe kerülve az európai hálózatba is eljuttathatná a fűtőanyagot. A projekt kezdeti – áprilisi – költségbecslése 2-4 milliárd euró volt, ezt azóta 4-6 milliárdra korrigálták még a hatástanulmányok előtt, és amennyiben ezek az elemzések megvalósíthatónak ítélik a tervezetet, a számla végösszege valószínűleg elérheti a 10 milliárd eurót is. A tervezett szállítókapacitás évi 7-8 milliárd köbméter földgáz (szemben a Nabucco 30 milliárd köbméterével), ebből 2 milliárd marad a román piacon, és a fennmaradó 5-6 milliárd köbméter értékesíthető tovább Európába. Ez a mennyiség például Magyarország éves földgázimportjának alig több mint a felét fedezné.
A két szállítórendszer közös pontja a földgáz származási helye, az azerbajdzsáni Sah Deniz 1–2 gázmező, így az AGRI valóban forrást vonna el a Nabuccótól. Ám túlzás lenne azt állítani, hogy a fekete-tengeri szállítási útvonal miatt főne mostanság a Nabucco kiötlőinek a feje, akik nyolc éve a Bécsi Állami Operaházban Verdi remekművét hallgatva nem gondolták volna, hogy a gázvezeték még ma is csak megállapodások szintjén fog létezni, melyre egyre többen utalnak a „papírvezeték” gúnynévvel. Ráadásul Moszkva vételi ajánlatot tett a jövőbeni türkmén és azeri gázexportra is, azaz a fel sem tárt és ki sem termelt földgázra. Ezzel a lépéssel a Nabucco legitimitását apasztva egyben üzent Kínának is, hogy Oroszország nem szemléli tétlenül Peking közép-ázsiai politikai térnyerését (pl. türkmén–kínai gázszállítási megállapodás).
Ráadásul az AGRI-val nincs semmi új a nap alatt: lassan több mint öt éve toporog egy helyben a Fehér Áramlat 1–2 (néhai GUEU) projekt, mely az AGRI-hoz hasonlóan Grúziából szállítaná az azeri földgázt Constantába, csak épp a tenger alatt egy csővezetékben, nem a tenger felszínén egy tankerhajón. Ezek a vezetéktervezetek abban különböznek egymástól, hogy míg az egyik a grúziai Supsából vezetne közvetlenül Constantába, addig a másik először Ukrajnát célozná meg, majd csak a Krím-félsziget érintésével érné el a román kikötővárost. A 2008-as grúz–orosz háború viszont megrengette a projekteket: a Baku–Supsa olajvezeték környékének bombázása vélhetően nem a véletlen műve volt, hanem egyértelmű jelzés Grúziának és szövetségeseinek, hogy Oroszország bármikor ellenőrzése alá tudja vonni a grúz tranzitvezetékeket, akár háború árán is, mindezt minimális külpolitikai és gazdasági veszteséggel.
Ez a problémakör gyengíti az AGRI pozícióit, sőt a Nabuccóét is, mivel annak azeri gázzal való betáplálása is csak Grúzián keresztül oldható meg (az egyetlen alternatív útvonal ugyanis Örményországon át vezetne, ám Jereván viszonya Bakuval – finoman szólva – nem rózsás). További probléma gyökere lehet az így szállított földgáz piaci versenyképessége is, mivel a gáz cseppfolyósítása, majd visszagázosítása és a tengeri szállítás jelentős mértékben megnövelheti az így transzferált gáz árát, azaz kérdéses, versenyre tud-e kelni majd az olcsó orosz importtal. Az is kegyelemdöfés lehet a projektnek, ha Oroszország beváltja már említett ígéretét, és valóban előre vásárolja fel európai árakon a közép-ázsiai földgázt, mely esetben két út marad az AGRI előtt: vagy üresen marad az interkonnektor, vagy átveszik az oroszok által kínáltnál magasabb áron Azerbajdzsántól, ezzel szinte eladhatatlanná drágítva a gázt, mire megérkezik Constantába.
Ám az AGRI projektnek van egy hatalmas előnye: kikerüli Törökországot, amelynek a megbízhatóságáról alkotott kép az utóbbi időben alaposan megkopott. Izraeli afférja, a majdani tranzitszerep egyre határozottabb külpolitikai felhasználása, az EU-csatlakozás körüli politikai csörték és nem utolsósorban az Erdogan-kormány vallási szekularizációt gyengítő intézkedései mind azt a jogos félelmet keltik Európában, hogy mégsem lenne szerencsés az eddig egyesre vizsgázott Ukrajna tranzitszerepét átengedni Törökországnak. További előnye az AGRI-nak, hogy relatíve rövid idő alatt jelentősen bővíthető a kapacitása, így ha mégsem valósulna meg a Nabucco az eltervezett menetrend szerint, elősegítheti az európai diverzifikációs törekvéseket.
A felsorolt lehetséges hátrányok ellenére minden bizonnyal szükség van az AGRI-ra, hogy Európa egyre növekvő energiaigénye minél több forrásból legyen kielégíthető. Nem hiába nevezik Brüsszelben déli folyosónak a közép-ázsiai földgáz majdani útvonalait, csokorba szedve a sok különböző, mégis hasonló célokat szolgáló projekteket (a Déli Áramlat is idesorolható). A gazdaságosságot bírálók kérdéseire pedig egyre többször érkezik válaszként a gáziparból, hogy a megújuló energiák, sőt a nukleáris energia sem lennének életképesek állami védőpajzs nélkül. Az pedig kétségtelen tény, hogy jelenleg ezek egyike sem képes kiváltani a földgáz egyre nagyobb szerepét az energiatermelésben, így a jövőben is várhatók az AGRI-hoz hasonló gázipari „presztízsberuházások”, mivel az energiabiztonság inkább politikai, semmint gazdasági fogalom.
A szerző a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.